یک متخصص زلزله شناسی می گوید: زلزله های بزرگ تا حدی می تواند گسل های دیگر را فعال کند اما زلزله های اخیر اطراف تهران تاثیر نگران کننده ای بر دیگر گسل ها نداشته است.

 به گزارش مشرق، محمدرضا قیطان چی متخصص زلزله شناسی، به زلزله های اخیر شهرهای اطراف تهران اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد زلزله ها تعیین کننده رخداد زلزله بزرگ تر نیستند. چرا که در گذشته زلزله های زیادی نواحی سمنان و گرمسار بود اما زلزله مخربی رخ نداد. البته عکس این اتفاق هم وجود دارد و نمی توان گفت زلزله مخربی در راه نیست.

وی ادامه داد: در کل مسئولان مناطقی که مستعد زلزله هستند هشیار باشند، آن ها باید برنامه ریزی کنند که اگر زلزله مخربی رخ داد تخریب کمتری به دنبال داشته باشد.

این متخصص زلزله شناسی تاکید کرد: این پتانسل وجود دارد که زلزله بالای 5 ریشتر در تهران یا سایر شهرهای ایران رخ دهد که از نظر عقلانی و مدیریت بحران بهتر است که ما احتیاط کنیم و تصور کنیم زلزله بزرگی رخ خواهد داد.

وی گفت: اگر یکی از گسل های شرق تهران فعال شود از لحاظ مکانیکی ربطی به گسل شمال تهران ندارد و سیستم های متفاوتی دارند. گسل هایی بر روی هم اثر گذار هستند که همدیگر را قطع کرده باشند. در این مواقع جابه جایی یکی بر دیگری اثر می گذارد.

این متخصص زلزله شناسی گفت: اگر شکستگی گسلی بیش از 10 کیلومتر باشد زلزله با وسعت زیاد رخ می دهد. همانگونه که در زلزله سنگین رودبار شکستگی گسل 110 کیلومتر بود. زلزله های بزرگ تا حدی می تواند گسل های دیگر را فعال کند اما زلزله های اخیر اطراف تهران تاثیر نگران کننده ای بر دیگر گسل ها نداشته است.

قیطان چی اظهار داشت: اگر زلزله ای بالای 5 ریشتر شب هنگام  در یکی از شهرهای جنوبی پایتخت رخ دهد در بدترین حالت 90 درصد شهر آسیب جدی می بیند و همانند زلزله بم تلفات خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم باید به فکر ایمنی ساختمان های مسکونی باشند و کم تر به نمای آن توجه کنند، تاکید کرد: ما فقط خطر زلزله را نداریم مخاطرات دیگری هم هست. نمی شود مردم را بی اطلاع گذاشت و از طرفی هم نباید آن ها را نگران کرد. وضعیت قرمز و نارنجی صادر کردن تبعاتی دارد. بهتر است از فرصت آرامش در کشور استفاده کنیم و برنامه های مناسبی را طراحی کنیم.

قیطان چی تاکید کرد: ما نباید پدیده ای که لحظه ای است نادیده بگیریم. شاید زمین لرزه های جواد آباد با همین لرزه ها فروکش کند و به اتمام برسد اما در جای دیگری زلزله بزرگی اتفاق بیفتد مسئله بسیار پیچیده است. یعنی گسل های کوچک با فعالیت زمین لرزه زیر 4 ریشتر انرژی خود را تخلیه کند و این حتما دلیل زلزله بزرگ بعد از آن نیست. ضمن آنکه عکس آن را هم می شود تصور کرد.

منبع: بحران نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس