کد خبر 459084
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

در فرهنگ و هنر رضوی آثار زیادی به چشم میخورد که هر کدام از ویژگی ها و امتیازات خاصی برخوردار هستند. دراین بین برخی از آثار تاثیرگذاری بیشتری پیدا می کنند و با استقبال گسترده ای روبرو می شوند. در زیر به معرفی برخی از این آثار ماندگار در فرهنگ و هنر رضوی می پردازیم.

به گزارش مشرق، بارها شده که با مصرع «قربون کبوترای حرمت امام رضا» دلمان لرزیده و تا حرم امام رضا علیه السلام پرواز کرده است. خوب است بدانیم که این شعر از شهید غلامعلی رجبی است. این شعر را کامل بخوانید:

دوست دارم صدات کنم توهم منوصدا کنی

دوست دارم نگات کنم توهم منو نگا کنی

قربون صفات برم از راه دوری  اومدم

جای دوری نمی ره اگه به من نگا کنی

دل من زندونیه، تویی که تنها می تونی

قفسارو وا کنی پرنده رو رها کنی

تو غریبی و منم غریب تنها چی میشه

این دل غریبه رو با خودت آشنا کنی

دلمو گره زدم به پنجرت دارم میرم

دوست دارم تا من بیام اون گره ها رو واکنی

قربون کبوترای حرمت امام رضا

قربون این همه لطف و کرمت امام رضا

گفتی که هر کی بیاد به پابوسم امام رضا

روز رستاخیز به دادش می رسم امام رضا

میشه کنج حرمت گوشه قلب من باشه

میشه قلب منو مثل گنبدت طلا کنی

تو رئوفی پیش تو شاه و گدا فرق نداره

حاجتش روا می شه هر کی به تو رو بیاره

بهترین آثار هنری که ما را به امام رئوف نزدیک کردند

بی گمان مهم ترین اقدام رسانه ای در ثبت تاریخ و سیره رضوی مجموعه ولایت عشق بود. سریالی که در زمان خود توانست دل های بسیاری را به حضرت رضا علیه السلام گره بزند و برای همیشه به یادگار بماند. مهدی فخیم زاده کارگردان این مجموعه را باید یکی از موثرین در فرهنگ و هنر رضوی بدانیم.

دیگر اینکه طنین صدای فرخ نعمتی نیز بسیار تاثیرگذار و دلکش بود و هنوز برخی از ضرباهنگ آن در صحنه هایی همچون بیان حدیث سلسله الذهب، مناظره حضرت، نماز باران و… در جان ها طنین انداز است.


محمد اصفهانی هم با خواندن تیتراژ ابتدایی این سریال یک اثر ماندگار در فرهنگ و هنر رضوی به یادگار گذاشت. اثری که با موسیقی زیبای مرحوم بابک بیات هکمراه بود و بارها شنیدن آن از لذتش نمی کاهد. هرچند اصفهانی کارهای دیگری را هم به امام هشتم تقدیم نموده و در این مسیر با برکت توفیق زیادی داشته است.

آثار رضوی استاد محمود فرشچیان را باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار داد. آنجا که هر کس در پیشگاه حضرت و رو به ضریح حضرت بیاستد ناخودآگاه اثر هنر و طرح فرشچیان چشم هایش را خیره می کند. توفیق بزرگی که نصیب این چهره ماندگار و بی بدیل هنر ایرانی اسلامی شده است و نقش ضریح حضرت علی بن موسی الرضا علیه اسلام با دست این شکل گرفته است. دیگر اینکه مینیاتور فوق العاده ضامن آهو که به تصویر کشیدن آن، اوج لطافت حضرت را به هر کسی القا می کند، حاصل هنر فرشچیان گرانقدر و ماناست.

آمدم ای شاه پناهم بده…

و چقدر دل هایمان با همین یک بیت به سمت آستان مقدس رضوی پرواز کرده است. شعر زیبای حبیب چیاچیان که با صدای رسا و فوق العاده ی محمد علی کریمخانی گره خورده است و هربار شنیدنش دل ها را آسمانی می کند. به جرات می توان نام کریمخانی و این آواز روحانی اش را از زیباترین تولیدات در تاریخ فرهنگ و هنر رضوی دانست.

آنچه گفتیم همه از هنر بود و در این بین جای خالی مرحوم حاج رضا انصاریان به چشم می آید. خادم حضرت رضا علیه اسلام که با نوای گرم و ملکوتی اش دل ها از هرجا به زیارت امام هشتم می کشاند. هیچ کسی نیست که با شنیدن صلوات خاصه علی بن موسی الرضا با طنین صدای مرحوم انصاریان دلش هوایی نشود و خود را در حرم نورانی امام رضا علیه السلام حس نکند. روحش شاد.

منبع: فرهنگ نویس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس