کد خبر 458942
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

معاون والی غزنی افغانستان با اشاره به اینکه داعش حامی کماندو‌های افراطی است گفت:شبه نظامیان شمال افغانستان توسط افرادی که از خاک پاکستان وارد شده‌اند، حمایت می‌شوند.

به گزارش مشرق، «محمدعلی احمدی» معاون والی غزنی با اشاره به حضور زنان در میان گروه «کماندوهای افراطی» اعلام کرد: شبه نظامیان شمال توسط این افراد که پیش‌مرگه‌های داعش هستند، حمایت می‌شوند.

«کماندوهای افراطی» حاصل جنگ ارتش پاکستان در وزیرستان

وی افزود: پس از اینکه ارتش پاکستان حمله به شبه نظامیان مقیم وزیرستان شمالی و جنوبی را در سال گذشته آغاز کرد، افراد مسلح وزیرستانی از اوائل ماه اسفند سال گذشته وارد خاک افغانستان شدند.

احمدی گفت: بخش بزرگی از این افراد به ولایت‌های شمالی همچون «بدخشان»، «قندوز» و «فاریاب» رفتند اما بخشی از آنان به مناطق خاک «خاک افغان»، «ارغنداب» و مناطق نوار مرزی میان ولایت‌های «قندهار»، «زابل» و «ارزگان» مستقر شدند.

وی تأکید کرد: این شبه نظامیان مربوط به کشورهای آسیای مرکزی هستند و طی چندین سال گذشته با شبه‌نظامیان القاعده و با دستور رهبران این گروه با طالبان مشغول جنگ در افغانستان و وزیرستان شمالی بوده‌اند.

معاون والی غزنی با بیان اینکه بخشی از این افراد در مناطق «جاغوری» ولایت غزنی نیز دیده می‌شوند، گفت: نخستین فعالیت این شبه نظامیان گروگانگیری 31 مسافر از مسیر «شاه جوی» ولایت زابل در 5 اسفند سال گذشته بود.

«کماندوهای افراطی» حامی اصلی جنگ در ولایت‌های شمالی

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شبه نظامیان تازه نفس با استراتژی جنگی قوی وارد خاک افغانستان شدند، گفت: بخش بزرگی از این افراد که در شمال رفته و بخش دیگر آن که در ولایت‌های جنوبی آمده‌اند با یک هدف و ایدیولوژی در حال فعالیت هستند و اکنون شبه نظامیان ولایت‌های شمالی اکثراً از طریق این افراد تجهیز و حمایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه این افراد نمی‌خواهند تحت فشارهای بین‌المللی قرار گیرند، افزود: به همین دلیل این افراد برچسب «کماندوهای اسلامی» را به خود زده و تلاش دارند تا در راستای تحقق اهداف القاعده و داعش به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

داشتن لانه امن و توانایی حمله به آسیای مرکزی بزرگترین اهداف

وی گفت: مهم‌ترین هدف کماندوهای اسلامی (افراطی) داشتن پناهگاه امن است که به باور آنان افغانستان می‌تواند بهترین لانه امن برای آنان باشد و دلیل حضور آنان در جنوب افغانستان نیز همین امر است.

وی یکی دیگر از اهداف کماندوهای اسلامی (افراطی) را ناامن‌سازی کشورهای آسیای مرکزی از طریق مرزهای افغانستان عنوان کرد.

زنان در گروه کماندوهای افراطی

معاون والی غزنی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آمار این شبه نظامیان متغیر است، گفت: در آغازین روزهای حضور آنان تعدادشان بسیار اندک بود، اما با گذشت زمان با خودروهای نوع «هایلوکس» در مناطق جنوبی افغانستان لانه‌گزینی کردند.

وی تصریح کرد: آمار کلی این افراد بین 500 تا یک هزار نفر برآورد می‌شود و در میان آنان زنان و کودکان آسیای مرکزی که با انگیزه جنگ آمدند، دیده می‌شود.

کماندوهای افراطی؛ پیش‌مرگه‌های داعش

این مقام ولایت غزنی در ادامه با بیان اینکه کماندوهای اسلامی (افراطی) همانند بزرگترین گروه‌های تروریستی آینده‌ای خطرناک دارند، گفت: بر اساس آمارها و گفته‌های مردم مناطقی که این افراد در آنجا حضور دارند، این شبه نظامیان پیشمرگه‌های داعش هستند.

وی افزود: این افراد به دلیل اینکه «داعش» تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته نام خود را تغییر داده و معتدل‌تر از داعش با استراتژی جنگی مشخصی در حال فعالیت هستند.

احمدی با اشاره به نقشه داعش در کشورهای منطقه، گفت: افغانستان جزء نقشه داعش است و به نظر می‌رسد این تروریست‌ها برای برآورده کردن اهداف داعش در افغانستان فعالیت‌هایی را آغاز کرده و بزرگترین حامی آنان نیز داعشی‌ها هستند.

اراده دولت و توانایی نیروهای افغانستان برای مبارزه

وی در ادامه سخنان خود در مورد اراده سیاسی و توانایی نیروهای افغانستانی برای از بین بردن این افراد صحبت کرد و گفت: دولت مکلف است تا این گروه‌ها را از منطقه خارج و آنان را نابود کند.

وی افزود: این افراد جان، مال، امنیت و آسایش عمومی را از بین بردند.

احمدی در مورد توانایی نیروهای افغانستان در برابر این گروه‌ها گفت: این نیروها توانایی خود را ثابت کرده و اکنون به نظر می‌رسد که کماندوهای اسلامی (افراطی) نیز نابود خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس