آن دختر بچه منم، کارگردان این نمایش؛ من و هم دوره‌های من که ساکن خوزستان بودند، همه آن روز را از دست دادیم و خاطره‌ای از روز اول مدرسه نداریم و این تنها یکی از آسیب‌های بی‌شمارِ جنگ است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کارگردان «گاومیش» درباره‌ی موضوع این نمایش گفت: داستان درباره‌ی چند سرباز در دوران جنگ است که در خانه‌ی یک پیرزن بومی در منطقه‌ی صفرِ مرزی ساکن هستند و دیده‌بانی می‌دهند.

ما با تعاملاتی که دارند متوجه بخشی از مشکلات آنها می‌شویم اما اتفاق اصلی درباره‌ی آن خانواده‌ی بومی است که چند سرباز خارج از حیطه‌ی وظایف خود در قبال آن رفتار می‌کنند، این نمایش فضای انسانی دارد و به آسیب‌ها و مشکلات جنگ می‌پردازد. زهره‌ پرتوی درباره‌ی دلیل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا اظهار کرد: سال‌ها پیش دختربچه‌ای بود که ذوق و شوق رفتن به دبستان خواب از چشمان او ربوده بود؛ تا روز قبل از مدرسه شوق رفتن به مدرسه داشت که یک صدای مهیب آرزوهای او را در هم ریخت، این صدای شکستن دیوار صوتی بود.
حضور پنج ساله در منطقه‌ جنگی مرا جذب « گاومیش» کرد
او ادامه داد: آن دختر بچه منم، کارگردان این نمایش؛ من و هم دوره‌های من که ساکن خوزستان بودند، همه آن روز را از دست دادیم و خاطره‌ای از روز اول مدرسه نداریم و این تنها یکی از آسیب‌های بی‌شمارِ جنگ است.

حضور پنج ساله در منطقه‌ی جنگی و تجربه‌ی هر روزه‌ی پناه گرفتن در خانه باعث شد که وقتی این نمایشنامه را خواندم، مرا جذب کرد و دغدغه‌ای که از آن روز داشتم باعث شد که آن را روی صحنه ببرم.

پرتوی با بیان اینکه بیشتر بازیگران نمایش «گاومیش» از شاگردان استاد سمندریان هستند، درباره‌ی طراحی صحنه‌ی این نمایش نیز توضیح داد: اول قرار بود کار به جشنواره برود و طراحی صحنه شکل و شیوه دیگری داشت اما این اتفاق نیفتاد. از طرفی به خاطر برنامه‌ریزی سالن استاد مشایخی که همزمان سه نمایش در این تماشاخانه اجرا می‌شود، ناچار شدیم طراحی را تغییر دهیم و مجبوریم از دکور پرتابل استفاده کنیم.

این کارگردان تئاتر که فعالیت خود را از اواسط دهه‌ی ۷۰ آغاز کرده است درباره‌ی وضعیت کلیِ تئاتر نیز گفت: این روزها به خاطر وضع نابسامان تئاتر همه از روی ایمانی که به تئاتر دارند کار می‌کنند و با پرداخت هزینه‌های سالن خصوصی نه چیزی برای کارگردان می‌ماند و نه برای بازیگران. کار در این شرایط از لحاظ اقتصادی اصلاً منطقی نیست و ما تنها به دلیل علاقه‌ای که داریم کار می‌کنیم.

کارگردان نمایش «گاومیش» که پیش از این در شهرهای مختلف کشور هم بطور حرفه‌ای مشغول کار تئاتر بوده است و این نمایش اولین تجربه‌ی تئاتر بزرگسالان او در تهران است، درباره‌ی واکنش تماشاگران در چند اجرای گذشته‌ی این نمایش گفت: اغلب تماشاگران کار را دوست داشتند و می‌گفتند که فکر نمی‌کردیم در اجراهای اول چنین اجرای منسجم و خوبی ببینیم و در مجموع بازخورد خوبی از تماشاگران دریافت کردم.

احمد افشاری، ابوذر زارع، محمد مسگری، شهاب ولیخانی، مسعود اسماعیلی و امیر داودی بازیگران این نمایش هستند. نمایش «گاومیش» نوشته‌ی رحیم رشیدی‌تبار است و از ۲۰ مرداد اجرای خود را آغاز کرده و تا ۱۵ شهریور در تماشاخانه استاد مشایخی به نشانی خیابان انقلاب، ضلع شمال‌غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، هر روز بجز شنبه‌ها سر ساعت ۲۰:۴۵ روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس