وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای اینکه روی پای خود بایستند، 100 میلیارد تومان پول نیاز دارند، گفت: ما وارث نابسامانی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستیم.

به گزارش مشرق، محمود گودرزی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: ارزیابی کلی درخصوص عملکرد وزارت ورزش را می توان ارائه و نظر داد. تلاش می‌کنیم آنچه همکاران ما در کشور در دورترین نقاط زحمت کشیده‌اند را به اطلاع مردم برسانیم. همه گزارش‌ها را نمی توان منعکس کرد. سند ملی ورزش کشور در حال تدوین است و بر اساس آن ورزش در اختیار کارشناسان و متخصصان قرار می‌گیرد و مانع ورود افراد غیر متخصص می شود.

وی گفت: در حوزه فرهنگی نظام جامع فرهنگی ورزش باید در سال 83 انجام می‌شد اما اقدام آن انجام نشد و در 93 کارگروه ویژه این نظام نامه را تقدیم شورای عالی فرهنگی کرد.

گودرزی تصریح کرد: ترویج فرهنگ پهلوانی و آیین نامه‌هایی که لازم بود انجام شد. تدوین نظام نامه آموزش به عنوان یک کار عملی و نه فانتزی لازم بود که تدوین شده است. در فدراسیون‌ها مراکز علمی کاربردی بودن که بدون تمرکز اصلی کار می کردند که ساماندهی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در ورزش همگانی سال 93 تا الان موفق عمل کردیم و 10 درصد از اعتبار ورزش برای اولین بار در تاریخ به ورزش همگانی اختصاص یافت. آمار همگانی ها در پایان 93 ده و نیم درصد رشد داشته که مراکزی مثل شهرداری و رسانه و صدا و سیما نقش داشته اند.

وزیر ورزش گفت: جدا شدن 12 فدراسیونی که همگانی بودند به یک معاونت برای توسعه بیشتر این ورزش انجام شد. 1385 همایش خانوادگی انجام شد.

وی تصریح کرد: در حوزه بانوان به فراخور و موازات در سایر بخش‌ها بانوان نقش خاصی داشتند و تقویت جایگاه ورزش بانوان در استان‌ها و فدراسیون‌ها باعث تحرک و سرمایه گذاری خاص تر شده است و باور اینکه پتانسیل زیادی در ورزش قهرمانی دارند ایجاد شد و در بازی‌های آسیایی دییم که پتانسیل به فعل تبدیل شود در عرصه‌های آسیایی و جهانی موثر است.

وی گفت: کسب 53 طلا 82 نقره و 82 برنز در سال 93 در ورزش بانوان بوده است.

گودرزی افزود: در حوزه قهرمانی اگر با سازماندهی و برنامه‌ریزی و تخصیص به موقع اعتبار نباشد موفقیتی حاصل نمی‌شود. ایجاد شرایط مناسب مدیریتی و برگزاری به موقع مجامع در حوزه قهرمانی اتفاق افتاده است. ایجاد نگاه علمی به برنامه‌های توسعه قهرمانی و آرامش در موفقیت‌ها حتما تاثیر خود را در ورزش نمایان  خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امسال سال سهمیه است و 80 درصد سهمیه‌ها امسال کسب می شود. 5183 دوره آموزشی در این حوزه وجود داشته البته تغییر کیفیت نیازمند زحمت زیاد است. در سال 92 که دولت آمد 181 پروژه عمرانی به اتمام رسیده در سال 93 با همان اعتبار 280 پروژه و در امسال 183 پروژه به اتمام رسیده است.

وی گفت: استادیوم‌های 15 هزار نفره فوتبال، دوومیداتی بوده که در سطح استان‌ها هست. در سمنان یک استادیوم با حضور روحانی افتتاح می‌شود.

وزیر ورزش یادآور شد: افتتاح 3 ورزشگاه 5 هزار نفره داریم که تا پایان سال ادامه به بهره‌بردای می‌رسد. با فعال سازی بخش خصوصی و خیرین 3 برابر آنچه دولت در خصوص پروژه‌های نیمه تمام درنظر گرفته بود را از سایر منابع جذب شده است.

گودرزی گفت: چانه ورزش از ابتدا کوچک و متناسب با جمعیت و گستردگی حوزه‌ها نبوده است. اگر 100 درصد رشد بودجه داشته باشبم باز هم تغییر شگرفی نداریم ولی افزایش آن لازم است و نمایندگان باید کمک کنند. دیروز ماده 180 فعال شد و در حوزه ساخت و ساز در صورت تخصیص کمک خواهد کرد.

وی گفت: تا پایان مردادماه  فدراسیون‌های المپیکی بالای 50 درصد بودجه خود را گرفتند. یکی از کارهای علمی که به ورزش کمک می کند و در چند سال آینده مشخص می شودایجاد مراکز استعدادیابی است.

وزیر ورزش درخصوص جلسه روز گذشته خود با تعدادی از نمایندگان مجلس گفت: دیروز طرح سوال با روش‌های قانونی نبود. مجلس دعوت می کند و موارد مطرح مورد سوال است. در جلسه روز گذشته در خصوص تیم تراکتورسازی و مسائل و داوری آن دیدار و بخشودگی داور دیدار نفت و تراکتورسازی تبریز بود. از فدراسیون فوتبال هم دعوت شد و مشخص شد طبق اساسنامه وزارت حق دخالت ندارد و فدراسیون پاسخ‌هایی در حد ضرورت دادند و در نشست های بعدی قرار شد بیشتر توضیح داده شود. بیشتر وقت جلسه روز گذشته درخصوص مسائل تبریز بود. در خصوص استیضاح چیز رسمی اعلام نشده و قطعی نیست.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در مورد اینکه چرا مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از میان افراد علاقه‌مند انتخاب نشده‌اند، گفت: افشارزاده مدیر یکی از این دو باشگاه است که اتفاقا از همه ورزشی‌تر است و علاقه‌مندتر به ورزش.

گودرزی: استقلال و پرسپولیس 100 میلیارد نیاز دارند/ استیضاحم قطعی نیست

وی گفت: آنچه گفتم و الان می گویم این است که سهم هر یک از ورزش ها باید عادلانه و توزیع متوارن باشد.

گودرزی افزود: حوزه حرفه‌ای ایران با 10 هزار نفر نمی‌رسد. در قهرمانی به 100 هزار نمی‌رسد. تعلیم و تربیت 18 میلیون نفر دانشجو و دانش آموز و همگانی 76 میلیون هستند ما حق نداریم سهم 76 میلیون را متمرکز بر سایر حوزه ها کنیم. ورزش همگانی مثل یک دامنه است که از دل آن قهرمانی به عنوان قله شکل می‌گیرد. برای همین 10 درصد از بودجه کشور سهم همگانی شد و ناراحتم که چرا امسال به 20 درصد نرسید. ورزش قهرمانی هم مکمل ورزش همگانی است و زیبایی های آن مشوق جوانان است.

وزیر ورزش افزود: کشتی در مازندران پایگاه دارد و باید به آن توجه شود و باید به ورزش هایی که در برخی از مناطق طرفدار دارد توجه شود.

وی درخصوص نگرانی هواداران در مرود شرایط استقلال و پرسپولیس گفت: در خصوص استقلال و پرسپولیس باید گفت که حق دارند هواداران نگران باشند چون علاقه مند زیاد دارند. تا دوماه قبل قرار بوده واگذار شوند اما چون واگذاری با توفیق همراه نشد دولت به دنبال رفع امور است و هر باشگاه 70 میلیارد تومان بدهی دارد و هرچه پول بریزیم طلبکاران با حکم دادگاه برای دریافت پول می آیند.

وی گفت: امروز برای اینکه شر پا باشند 100 میلیارد لازم دارند که 70 تا 80 تا برای دیون و بقیه برای امور باشگاه است. افرادی هم در حاشیه باشگاه تنش ایجاد میکنند و اثر منفی دارد. آرزو میکنم همه علاقه مندان کمک کنتد تا آرامش باشد و ما هم کمک کنیم که دیون پرداخت شود و دو باشگه با قدرت کار کنند.

گودرزی در خصوص نظام نامه ورزش گفت: در این نظام نامه جایی برای کسانی که غیر ورزشی هستند دیده شده است اما نباید نسبت ورزشی‌ها در اداره ورزش کشور کمتر از غیر ورزشی ها باشد. زمانیکه آمدم عمده روسای فدراسیون ها غیرورزشی بودند. از صنعت خیل مشتاقان برای کمک به ورزش می آیند. باید باور کنیم در حوزه ورزش تظام تخصصی بگذاریم و تبصره برای کسانی می‌گذاریم که فهمیم هستند.

وی گفت: با اکثر فدراسیون‌ها جلسات فنی و سیاست‌گذاری داریم. هر هفته با چهار و 5 فدراسیون جلسه داریم و پیش بینی راهکارهای توسعه را با آنها مطرح کرده و نظرات آنها را می‌گیریم.

گودرزی گفت: این جلسات با فدراسیون فوتبال کمتر صورت می‌گیرد. رسانه های مکتوب هم هستند که مطلق به این رشته میپردازد شاید فکر کنید عمده مسئله ما فوتبال هست. البته هست و باید نقد شود و کمک شود و رشد کند.

وی گفت: سایر رشته ها رشد کرده اند. کشتی، تکواندو، ووشو و بسکتبال رشد کرده است و در دوومیدانی شاهد حرکت هستیم. در وزنه‌برداری جز برترین های جهان هستیم. در تیروکمان و تیراندازی و کاراته رشد داشتیم. اینها را نگاه کنید. در این رشته ها شاهد حرکت هستیم و علاقه دارم فوتبال هم مسیر خود را پیدا کند و رشد کند که این نیازمند است در درونش اتفاقاتی بیفتد.

گودرزی گفت: ایا شما از این روند راضی هستید؟ اینکه فوتبال جذاب و پرمخاطب است درست است و طبیعی است که سهم بیشتری دارد. کشتی 6 میلیارد تومان در سال 93 گرفته و فوتبال12 میلیارد تومان گرفته است. گردش فوتبال به 500 میلیارد میرسد و کل رشته ها 100 میلیارد.

وزیر ورزش گفت: اظهار نظر در کشور آزاد است اما اگر جایی قصور باشد می‌پذیریم. در فضای رسانه نگاه نقادانه است و استفاده می‌کنیم.

وی افزود: آنچه در پرسپولیس وجود دارد این است که آنچه مربی خواسته در جهت بازیکن انجام شده و ترجبحا مشکل مالی ندارد. لیستی که وی داده جذب شده حتی هیات مدیره دنبال فوق ستاره بوده و برانکو قبول نکرده و هیات مدیره تسلیم مربی بوده است.

گودرزی گفت: اتفاقات را هم شاهدید چه بخشی به وزارت مربوط می شود که ما آن را گردن بگیریم. وظیفه ما حمایت مادی و معرفی هیات مدیره بوده و انجام شده است. باشگاه پرسپولیس و استقلال به لحاظ حمایت مادی کم گذاشته نشده است.
 وی یادآور شد: از منتقدان خواستیم که لیست هیات مدیره بدهند و لیست آنها 10 تا 15 درصد اختلاف داشته است و اختلاف زیادی در چینش هیات مدیره نبوده است. هیات مدیره وقت گذاشته و تصمیماتی گرفته و سرمربی را انتخاب کرده امیدواریم هواداران و دوستان پرسپولیس خشنود شوند.

وزیر خاطرنشان کرد: با استعفای رستگار از ریاست جودو موافقت نشده باید مطالعه در این خصوص صورت بگیرد. فضای ورزش نیاز به آرامش داره ولی هر موقع به مرحله تصمیم رسید، اعلام خواهد شد. فعلا رستگار رئیس فدراسیون است و حضورش قانونی است.

وزیر ورزش در خصوص باند مدیران اصفهانی که در رسانه ها مطرح شده است، گفت: این را از رسانه‌ها خواندم و گزارش مکتوب ندارم. صرفا شنیده است و قابل استناد نیست. مجموعه شهرها و گویش های مختلف در ورزش است و من چیزی از قبل سامان یافته‌ای ندیدم.

گودرزی در خصوص اینکه برخی از بازیکنان دو باشگاه سرخابی‌ به لحاظ تغذیه مشکل داشتند گفت: شب عید 93 گفتن آجیل نداریم ولی ارقام میلیاردی که منتشر شد معلوم شد که اینگونه نیست. فوتبالیستی که در لیگ است با ییسکوویت تغذیه نمیکند، در این دو باشگاه مشکل مالی به اندازه سایر باشگاه‌ها حاد نیست.

وی در خصوص کارنامه عملکرد خود در وزارت ورزش گفت:  باید گفت نه اینکه از عملکرد خود راضی نیستیم ولی آنچه مطلوب بوده اتفاق نیفتاده است. انتظار می‌رفت ملزومات لازم برای جهش که اعتبار است برسد که ما مشکل داشتیم.

وزیر ورزش افزود: در پاداش‌ها توفیق داشتیم و ظرف 4 ماه پاداش‌های معوق را دادیم. در پروژه‌ها توفیق داشتیم با در نظر گرفتن پول و مسابقات توفیق داشتیم. در اینکه نارسایی های پنهان مثل تبانی و مفاسد وجود دارد شکی نیست ولی راه درازی است و طبیعی است مقاومت‌هایی باشد. در شفاف سازی هر فدراسون 3 بار عملکرد آنها مورد ارزیابی و حسابرسی قرار گرفته است. در انتخابات فدراسیون‌ها توفیق داشتیم وقتی آمدیم 18 فدراسیون بودند که مدت‌ها سرپرست داشتند. در زمینه ارتقای رشته‌های هم مختلف توفیق داشتیم.

وی در مورد خصوصی سازی سرخابی‌ها گفت: خصوصی سازی دو وجه داشته است اینکه شرکت های وابسته به دولت و استقلال و پرسپولیس باید تا اخر 93 خصوصی شود و دوم موسسات فرهنگی قابلیت واگذاری ندارند. می‌توان تعبیر کرد که اینها چون فرهنگی هستند قابل واگذاری نیستند اما واگذاری در صورتی که شرایط فراهم باشد را خوب می‌دانیم به شرطی که بخش خصوصی از آورده خود سود ببرد. بخش خصوصی در ابتدا حق پخش می‌خواهد و این اصلی ترین درآمد است که مقدمات خصوصی سازی به این معنا نیست.

وزیر ورزش افزود: گروه‌هایی هم که می‌خواهند دو باشگاه را بخرند باید دارای اهلیت باشند که در این مراحل واگذاری این اتفاق نیفتاد. باید ببینیم در آینده شرایط چگونه است.

وی درخصوص گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد فساد در فوتبال گفت: گاهی مشورتی این کمیسیون از ما گرفته و در مواقع ضروری تبادل نظر داشته ایم. با پورمختار مذاکره داشتیم و نتایج این گزارش به زودی اعلام خواهد شد. امیدواریم این اتفاق بیفتد و خوب نیست این ابهام وجود داشته باشد و تاخیر در اعلام این گزارش خوب نیست. ما منتظر گزارش هستیم تا براساس آن حرکات را ادامه بدهیم و معتقدیم فوتبال نیاز به آرمش دارد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • استقلالی ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    بدبخت ترشون کردید شما
  • محمد رضا ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    جوانان این کشور دریغ ماهی یه میلیون تومن حقوق و چند ساعت کار هستند و این دو تا باشگه برای پر کردن جیب میلیاردرهاش 100 میلیارد تومن پول می خواد!؟!؟!!! از 3 میلیون تومن وام ازدواج!!!! دریغ می کنند! اما برای میلیاردرهاش صد میلیارد میلیارد وام می یگرند و پول می دند.... وای من........................................!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس