کد خبر 457772
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

کاخ سفید به «هیلاری کلینتون» به چشم مطرح ترین کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نگاه می کرد اما حال این زمزمه شنیده می شود که مبادا وی بهترین گزینه ممکن نباشد.

 به گزارش مشرق، همزمان با تزلزل جایگاه «هیلاری کلینتون» به عنوان مطرح ترین کاندیدای دموکرات اتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، گمانه زنی ها برای فرستادن «جو بایدن» معاون رئیس جمهور به عرصه کارزار انتخاباتی افزایش یافته است.

کلینتون که تا چندی پیش با اختلافی قابل توجه از تمامی رقبای دموکرات و جمهوری خواه خود پیشی گرفته بود، به اتهام سهل انگاری در حفظ اسرار دولتی و استفاده از رایانامه شخصی در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا اخیرا با انتقادهای زیادی مواجه شده تا آنجا که در تازه ترین نظرسنجی شبکه خبری «سی ان ان» برای نخستین بار حمایت های مردمی از وی به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده و به ۴۷ درصد رسید حال آنکه امتیاز «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری خواه وی تنها ۶ درصد از وی کمتر است و این می تواند اخطاری باشد برای اینکه هیلاری به عنوان برجسته ترین گزینه دموکرات ها از حاشیه امن انتخاباتی خارج شده است.

با شنیدن این زنگ هشدار، طی دو روز گذشته دموکرات های آمریکا که پیش از این به یکه تازی هیلاری اعتماد داشتند به فکر افتاده اند تا از سر احتیاط هم که شده جایگزین قوی را برای او انتخاب کنند.

از همین رو، دیروز یکشنبه به طور همزمان دو چهره سرشناس حزب دموکرات یعنی «جری بروان» فرماندار کالیفرنیا و سناتور «الیزابت وارن» عضو شاخه لیبرال دموکرات با گفته ها و اقدامات خود به شایعه اعلام نامزدی جو بایدن قوت بخشیدند.

براون که در برنامه «میت دی پرس» شبکه «ان بی سی» حضور داشت با توصیف داستان رایانامه شخصی کلینتون به هاله ای که برای کمپین انتخاباتی وی انرژی منفی به همراه خواهد داشت گفت: اگر نظر مرا بپرسید به هیلاری می گویم وارد گود نشو و در عوض از بایدن می خواهم که به این قضیه به طور جدی فکر کند.

ناگفته نماند که گمانه زنی ها درباره احتمال کاندیدا شدن بایدن وقتی قوت گرفت که طبق گزارش دیروز خبرگزاری «سی ان ان» وی برای دیداری کوتاه با الیزابت وارن منزل خود را در ایالت «دلاور» ترک کرده و به واشنگتن آمد. الیزابت یکی از چهره های قدرتمند لیبرال دموکرات است و توانایی زیادی در جلب حمایت های مالی لازم برای کاندیدای انخابات ریاست جمهوری دارد.

از سویی سایت «پولیتیکو» نیز با اشاره به تحرکات اخیر حزب دموکرات برای کشاندن بایدن به عرصه رقابت حساس ریاست جمهوری به اختلافی که در حلقه طرفداران «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بر سر حمایت از کاندیدای برتر حزب دموکرات افتاده اشاره کرد و مدعی شد که رقابت بایدن و کلینتون به بر هم زدن محاسبات سیاسی کاخ سفید می پردازد که تا به حال با تکیه بر وفاداری به مرامنامه حزبی پیش می رفت.

با احتمال اعلام نامزدی بایدن، یکی از چالش های پیش روی وی محدودیت زمانی است چرا که اکثر کاندیداها از اوایل بهار امسال نامزدی خود را اعلام کردند و او تا رسیدن به آنها فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر، نامزدی بایدن برای اوباما هم گران تمام می شود چرا که تا به حال وی از معاون خود به عنوان کسی یاد می کرد که در انتخابات ریاست جمهوری جانب هیلاری را خواهد گرفت و گوشزد کردن واقعیاتی که در ادامه راه رخ می نماید برای هر دوی آنها بسیار سخت خواهد بود.

به هر حال، جو حاکم بر حلقه مریدان کاخ سفید این روزها سنگین است چرا که از چشم دموکرات ها هیلاری و بایدن به یک اندازه مهم هستند و اعلام حمایت از یکی از آنها کار چندان آسانی نیست.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس