کد خبر 457618
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

یک مقام مسئول در وزارت کار با تشریح جدیدترین تاکتیک‌های اشتغال‌زایی در کشور برای حل بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان، گفت: فعالیت «جاب سایت‌ها» به عنوان حلقه اتصال کارجویان و کارفرمایان، بزودی آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد اکبرنیا با بیان اینکه از سیاست های جدید وزارت کار درباره اشتغال، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار است گفت: به دلایل مختلفی به ویژه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی زمینه ایجاد شغل در طول سالیان متمادی فراهم نشد و از سویی حمایت های مالی خانواده ها نیز باعث شد تا جوانان به ادامه تحصیل رو بیاورند که این مساله خود باعث شده که امروز کشور با خیل عظیمی از بیکاران فارغ التحصیل مواجه باشد.

این مقام مسئول در وزارت کار اظهارداشت: هم اکنون در سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و همچنین رده های پایین تحصیلی تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار وجود دارد و می توان گفت در این حوزه مشکل بیکاری نیروی متقاضی کار تا حدود زیادی وجود ندارد.

اکبرنیا ادامه داد: در حال حاضر، حداقل در شهرهای بزرگ تقاضا برای نیروی کار با تحصیلات پایین بیشتر از عرضه آن است و کارفرمایان به دیپلمه ها و افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم نیازمند هستند، اما متقاضی کافی کار در این بخش وجود ندارد.

نگاه سرد بازار کار به فارغ‌التحصیلان جوان

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خانواده ها، جوانانشان را به ادامه تحصیل تشویق کرده اند هم اکنون مشکل اصلی بیکاری در کشور، اشغتال فارغ التحصیلان کارشناسی به بالا است که این موضوع نیز سیاست‌گذاری‌های خاص خود را می طلبد.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: فارغ التحصیلان دانشگاهی متاسفانه با معضل بیکاری درگیرند و باید در کشور سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای اشتغال‌زایی جوانان صورت گیرد و زمینه‌های این کار در حال فراهم شدن است.

اکبرنیا با مثبت توصیف کردن روند رشد اقتصادی کشور گفت: امیدواریم با توافقات هسته ای صورت گرفته رونق در بازار کار ایران ایجاد شود و دستگاه ها نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی از اشتغال جوانان حمایت کنند.

وی سیاست‌گذاری در حوزه بازار داخلی بر مبنای تولیدات ملی را از راهکارهای ایجاد فرصت های جدید شغلی برشمرد و افزود: در کنار این موضوع، سیاستگذاری هایی نیز از طریق ۸۰۰ کاریابی داخلی به منظور تعادل بخشی به عرضه و تقاضای نیروی کار صورت می گیرد.

رکود آزاردهنده در بازار کار

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل رکود بازار کار کاریابی های داخلی هم اکنون از فعالیت مناسبی برخوردار نیستند، بیان داشت: در اینباره برنامه توانمندسازی دفاتر کاریابی و ایجاد ارتباط موثر و آشنایی با قوانین کار برای این دفاتر در دستور کار قرار دارد.

اکبرنیا با تاکید بر پیشرفت فضای مجازی و تغییر رویکرد فعالیت کاریابی ها در این بخش تصریح کرد: کاریابی ها باید سایت های اطلاع رسانی الکترونیکی داشته باشند و در دستورالعملی نیز به زودی در اینباره ابلاغ خواهد شد و از این طریق فعالیت Job Site»» ها نیز در بازار کار شکل خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار با بیان اینکه این سایت های شغلی باید تقاضاهای شغلی کارفرمایان را ثبت کنند و ارتباط موثری در این بخش با کارجویان ایجاد شود، گفت: اکنون چند Job Site در حال راه اندازی است.

این مقام مسئول در وزارت کار همچنین درباره اقدامات وزارت کار به منظور کاهش فشار ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار توضیح داد: در این باره با وزارت علوم ارتباطاتی برقرار شده تا بتوانیم فشار نیروی متقاضی کار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور را کاهش دهیم.

معرفی job site به بیکاران

اکبرنیا با اشاره به سیاست تعدیل تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور متعادل سازی عرضه و تقاضای نیروی کار اظهار داشت: جلساتی را در این زمینه با آموزش عالی برگزار می کنیم تا بتوانیم اطلاع رسانی کافی در اینباره را صورت دهیم.

وی همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد سایت های شغلی دانشگاهی در کشور خبر داد و افزود: از این طریق تلاش می کنیم ارتباط بین دانشگاه با کارفرمایان را تقویت نماییم؛ به عبارتی ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان این مطلب که عدم انطباق بین نیاز بازار کار و آموزش های دانشگاهی باید از بین برود، به پتانسیل موجود در فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: طرح های دیگری مانند کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تجربه اندوزی در بازار کار در دستور کار است.

فشار فارغ‌التحصیلان به بازار کار

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، ارتباط لازم بین دانشگاه و بازار کار کشور وجود ندارد و این بازار دچار مشکلات جدی ای در این خصوص است؛ بنابراین در این دوره، فنی و حرفه ای می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

به گفته اکبرنیا، آموزش های دانشگاهی و همچنین فنی و حرفه ای باید متناسب با نیاز روز بازار کار کشور باشد و امروز شرابطی برای جذب نیروهای تئوری خوانده دانشگاهی در بازار کار وجود ندارد، حتی به دلیل اشباع جذب نیرو در بخش دولتی، این افراد نمی توانند در بدنه دولت نیز وارد شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس