کد خبر 457565
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۹

موج گسترده پناهندگان به اروپا و چگونگی موضع گیری در قبال این مسئله این روزها به چالشی بزرگ برای اروپا تبدیل شده و اختلافاتی را در بین سیاستمداران اروپایی به وجود آورده است.

به گزارش مشرق، هجوم گسترده پناهندگان به اتحادیه اروپا که  البته حاصل سیاست های نادرست بروکسل به ویژه در عرصه سیاست خارجی است، این روزها به چالشی بزرگ برای این اتحادیه تبدیل شده و سیاستمداران و سران اروپایی را درباره چگونگی موضع گیری در قبال این مسئله به جان هم انداخته است.

اخیرا حملات گسترده ای از طرف گروه های افراطی علیه پناهندگان در سراسر اروپا و به ویژه در آلمان شکل گرفته است که سیاستمداران اروپایی را در مسیر ساماندهی به مسئله مهاجرت های غیر قانونی با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.

از طرف دیگر غرق شدن تعداد زیادی از پناهندگان در آبهای مدیترانه حین مهاجرت به اروپا انتقادهای زیادی را متوجه بروکسل کرده است.

بسیاری از منتقدان، اروپا را متهم به انفعال و بی مسئولیتی در قبال جان هزاران پناهنده ای که قصد مهاجرت به اروپا را دارند می کنند.

 هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی در شماره امروز خود نوشت: "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در برابر حملات شدید علیه پناهندگان سکوت می کند و وزیر کشور خود را پیش می فرستد.

بعد از اعتراض اخیر حدود هزار نفر از مخالفان اسکان پناهندگان خارجی  در شهر هایدنائو در شرق آلمان و در نزدیکی درسدن که به زخمی شدن بیش از 31 مامور پلیس منجر شد، "توماس دمایزیر" وزیر کشور آلمان سختگیری و شدت عمل قانونی علیه حمله کنندگان به پناهندگان را وعده داد.

وزیر کشور آلمان تصریح کرد که ما با یک موج گسترده اعلام کمک به پناهندگان و همزمان افزایش نفرت، توهین و خشونت علیه پناهندگان مواجه هستیم. چنین شرایطی برای کشور ما ناشایست، زشت و زننده است.

وزیر کشور آلمان که در گفتگو با نشریه "بیلد" سخن می گفت همچنین درباره اعتراض اخیر علیه پناهجویان و دیگر حملاتی که اخیرا روی این گروه در کشور آلمان شکل می گیرد نیز گفت: هر کس اینگونه فکر می کند باید برای یک لحظه تصور کند که خودش در شرایط پناهندگان قرار دارد. ما با کسی که این گونه (با پناهندگان رفتار می کند) با سختگیری های قانونی رفتار می کنیم. همچنین یک پناهجویی که فردا از کشور ما اخراج می شود امروز حق برخورداری از یک رفتار منصفانه و زندگی کردن در صلح را دارد.

"هایکو ماس"، وزیر دادگستری آلمان هم خواستار برخورد قانونی سخت با حملات علیه پناهندگان شد.

وزیر کشور آلمان همچنین انتقادات مبنی بر اینکه عرصه سیاسی آلمان هیچ اظهار نظر آشکاری علیه دشمنی با پناهندگان انجام نمی دهد را رد کرده و این ارزیابی را غلط دانسته و گفت: همه سیاستمداران مهم دولت آلمان و اپوزیسیون آشکارا در این باره اظهار نظر کرده اند. ما این گونه اقدامات را محکوم می کنیم.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم در حال حاضر در برزیل به سر برده و هیچ گونه اظهار نظری در این باره نکرده است.

"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز شمار روزافزون پناهندگان را به عنوان بزرگترین چالش از زمان اتحاد دوباره آلمان ارزیابی کرده و تاکید کرد که ما باید سیاست پناهندگان خود را به صورت چشمگیر تغییر دهیم. شمار بالای پناهندگانی که حالا به سوی ما می آیند ما را به انجام اقدامات بیشتر مجبور می کند. بخصوص باید در این راستا به شهرداری های ایالت های آلمان کمک شود.

گابریل همچنین خواستار برخورد سختگیرانه پلیس و دادگستری آلمان علیه خشونت های راست افراطی با انگیزه های دشمنی با پناهندگان شد.

معاون مرکل همچنین انتقاد شدیدی را به اتحادیه اروپا وارد کرده و گفت: این یک رسوایی بزرگ است که تعداد زیادی از کشورهای عضو این اتحادیه می گویند این مسئله (پناهندگان) به ما ربطی ندارد.

"گرد مولر"، وزیر توسعه آلمان نیز انتقاد شدیدی را به انفعال کمیسیون اتحادیه اروپا  در برابر مسئله شمار روزافزون پناهندگان وارد کرده و تصریح کرد که تردید و دودلی اتحادیه اروپا در قبال این مسئله غیر قابل تحمل است.

وی از بروکسل خواست که برنامه سریع کمکی با مبلغ حدود ده میلیارد یورویی را برای این منظور در نظر بگیرد.

"مولر" همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا میلیاردها دلار برای همه پروژه های احتمالی تا پیاده روها هزینه می کند، پس پول وجود دارد. این بودجه باید حالا صرف تحصیل، آموزش جوانان و جایگاه های شغلی در کشورهای بحران زده شود. انسان ها در وطن خود به تضمینی برای آِینده نیاز دارند، اما بروکسل مانع تراشی می کند.

وی همچنین گفت: بخصوص این وظیفه کمیسیون اتحادیه اروپا است که استانداردهای واحدی را در چگونگی برخورد با پناهندگان ایجاد کند.

البته کمیسیون اتحادیه اروپا این انتقادها را رد کرده و یک سخنگوی این سازمان اروپایی در گفتگو با خبرگزاری آلمان اعلام کرد که بروکسل در ماه می برنامه ای برای مهاجران را ارائه داده است. ما تنها زمانی می توانیم موفق شویم که با یکدیگر همکاری کنیم نه علیه هم کار کنیم.

"مولر" همچنین پیش بینی کرد که شمار روزافزون پناهندگان به آلمان در سال آینده هم به همین منوال ادامه یابد و همچنین گفت: اینکه آلمان تا چه مدت بتواند در برابر این مسئله استقامت کند مشخص نیست.

وی افزود: در حال حاضر قابل پیش بینی نیست که هجوم پناهندگان کاهش یابد. همچنان انسان های زیادی در راه رسیدن به اروپا هستند. 

در چنین شرایطی نحوه تقسیم پناهندگان در کشورهای اروپایی اختلافات شدیدی را در بین کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کرده است. تا به حال هنوز اروپاییان نتوانسته اند به صورت داوطلبانه درباره نحوه تقسیم حدود 60 هزار پناهنده در دو سال آینده با هم به توافق برسند. ظاهرا قرار است اواسط نوامبر نشست ویژه  سران اتحادیه اروپا در این باره برگزار شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا بالاخره می تواند با این چالش بزرگ اروپا که به گفته مرکل پروژه مهم بعدی این اتحادیه بوده و بحرانی بدتر از یونان است مقابله کند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس