کد خبر 459921
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

رئیس‌جمهور یونان با امضای حکمی پارلمان این کشور را منحل کرد و از تشکیل پارلمان جدید این کشور در روز یکم اکتبر آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور یونان روز جمعه حکم انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در تاریخ 20 سپتامبر آینده را امضا کرد.

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، «پروکوپیس پاولوپولوس»رئیس‌جمهور یونان همچنین طی این حکم یکم اکتبر آینده را تاریخ تشکیل پارلمان جدید این کشور تعیین کرد.

به گفته یک مسئول دفتر ریاست‌جمهوری یونان، رئیس‌جمهور این کشور با امضای حکم انحلال پارلمان در واقع راه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام هموار کرده است.

بر اساس این گزارش، در پی استعفای «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان، رئیس دادگاه عالی یونان روز پنجشنبه گذشته نخست‌وزیری موقت را برای اداره کشور تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان تعیین کرد.

سیپراس که با پذیرفتن بسته مالی وام‌دهندگان خارجی تحت فشار قرار گرفته، هفته گذشته یک ماه مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام، از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

وی پس از آنکه بر خلاف وعده‌های اولیه، با اصلاحات مد نظر اروپا و وام‌دهندگان بین‌المللی برای دریافت بسته حمایت مالی موافقت کرد، از سوی هم‌حزبی‌های خود در «سیریزا» مورد انتقاد قرار گرفت و 35 نفر از اعضای حزبش در پارلمان علیه این بسته مالی رأی دادند.

همین امر موجب شد تا وی عملا اکثریت را در پارلمان از دست دهد و مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شود. 

یونان که از چند سال قبل درگیر بحران مالی است، تاکنون دو بسته حمایت مالی از صندوق بین‌المللی پول و وام‌دهندگان جهانی دریافت کرده و اصلاحات مد نظر آن‌ها را انجام داده است. با این حال، مردم این کشور همچنان با مشکلات گسترده، نرخ بالای بیکاری و تورم شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. 

همین امر موجب شده تا افکار عمومی خواستار پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی‌ای باشند که آن را دلیل اصلی مشکلات امروز کشورشان می‌دانند. اختلاف نظر میان آتن و وام‌دهندگان بین‌المللی موجب شد تا ماه گذشته بانک‌های یونان به مدت دو هفته، تعطیل باشند.

دولت جدید یونان که با شعار «توقف سیاست‌های ریاضتی» بر سر کار آمده، با بدنه اقتصادی اتحادیه اروپا به مشکل جدی برخورده است.

یونان و دیگر کشورهای عضو حوزه یورو، پول مشترک دارند و در صورت سقوط اقتصاد این کشور، اروپا متضرر خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس