کد خبر 456801
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

دولت طبق قانون باید ۶ میلیون نفر را از قطار دریافت یارانه پیاده کند تا منابع لازم برای پرداخت متعادل شود، اما حذف خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه به جای افراد ثروتمند به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع واکنش‌هایی به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه از اسفندماه سال 93 رسما آغاز شد، اما به‌دلیل نبود بانک اطلاعاتی دقیق خانوارهای ضعیف و متوسط جامعه هم از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند.

به عبارت دیگر دولت به جای حذف یارانه اقشار مرفه و برخوردار جامعه، خانوارهایی را مشمول عدم دریافت یارانه کرده است که به لحاظ درآمدی در سطح بسیار پایین جامعه قرار دارند. طبق قانون دولت موظف است برای متعادل‌سازی منابع پرداختی یارانه 6 میلیون نفر را حذف و از قطار دریافت یارانه پیاده کند.

طبق اعلام دولت، تا پایان مردادماه 2 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران خط خوردند، درحالی که هنوز شاخص‌های کمی و کیفی حذف به‌طور دقیق اعلام نشده و این موضوع واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

در این باره یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که منجر به حذف یارانه اقشار ضعیف به جای خانوارهای برخوردار جامعه شده است، عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع اقتصادی خانوار است و در کنار آن شاخص‌هایی که برای حذف افراد در نظر گرفته شده، دقیق نیستند.

برخی از افرادی که از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، در تماس با خبرگزاری فارس، مدعی هستند که نه تنها ملک گران‌قیمت ندارند، بلکه درآمد آنان کم‌تر از یک میلیون تومان در ماه است.

این افراد همچنین از نحوه پاسخگوی مسئولان سازمان هدفمندی یارنه‌ها گلایه‌هایی مطرح کرده و می‌گویند پس از ثبت درخواست اعتراض در سامانه yaraneh10 هنوز پاسخ دقیقی دریافت نکرده‌اند.

از طرفی هم دولت اعلام کرده که یارانه 17 هزار خانوار یعنی حدود 50 هزار نفر را مجدداً برقرار کرده است و مابقی افراد در لیست بررسی قرار دارند.

براساس این گزارش عدم شفاف‌سازی دقیق مسئولان حذف یارانه که برعهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است، سوالات بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده که چه شاخص‌هایی منجر به حذف یارانه اقشار متوسط و ضعیف جامعه شده است.

و اینکه آیا حقوق کم‌تر از یک میلیون تومان در ماه و عدم داشتن مسکن برای دریافت یارانه 45 هزار و 500 تومانی دلایل محکمی نیستند؟

* واکنش وزیر تعاون به سوالات یارانه‌ای خبرنگاران

براساس این گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به سؤال خبرنگار فارس درباره شاخص‌های حذف یارانه اقشار مختلف جامعه اعلام کرد که در یک برنامه تلویزیونی تمام ابهامات را پاسخ داده و شفاف‌سازی خواهد کرد.

با گذشت چند ماه از وعده وزیر رفاه خبری از شفاف‌سازی و پاسخ به ابهامات نیست و علاوه بر این علی ربیعی معمولاً هیچ‌کدام از سوالات مربوط به یارانه را پاسخ نمی‌دهد و زمان اعلام شاخص‌ها را به تعویق می‌اندازد.

بسیاری از افرادی که یارانه‌شان حذف شده، به‌صورت سامانه اعتراض خود را اعلام کرده‌اند، اما بخشی از آنها همچنان منتظر دریافت پاسخ هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس