کد خبر 455334
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

محققان انگلیسی موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از ژن درمانی می توان به درمان نابینایی پرداخت.

 به گزارش مشرق، محققان دانشگاه منچستر برای اولین بار و با استفاده از ژن درمانی و جایگزینی سلول های بینایی در چشم موفق به درمان افراد نابینا شده اند. در این روش، محققان ژل های رنگدانه دار را به چشمان موش ها تزریق کرده سپس این سلول ها قادر به تشخیص نور و درمان نابینایی حاصل از تحریب سلول های گیرنده نور بودند.

این روش درمانی برای بینا شدن موش های آزمایشگاهی با موفقیت روبرو شده و محققان توانستند بینایی موش ها را به آنها بازگردانند. سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید : « این روش می تواند یکی از موفق ترین روش های درمانی در نابینایان باشد که تاکنون صورت گرفته است.»

در روش انجام شده و با کمک این تزریق، سلول های گیرنده نوری که در عمق شبکیه چشم قرار دارند، فعال می شوند. این سلول ها ganglion و دو قطبی نام دارند که نور را به سیگنال های الکتریکی قابل استفاده برای مغز تبدیل می کنند. تزریق ژن به سلول ها باعث می شود تا آنها جایگزین گیرنده هایی شوند که نابینایی را به دنبال داشته اند. ژن ها از طریق یک ویروس به چشم وارد می شوند.

Rob Lucas از دانشگاه منچستر انگلیس و همینطور سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید:« با استفاده از این روش بسیاری از بیماری های مربوط به شبکیه چشم درمان شده و می توان امیدوار بود که این روش در آینده ای نه چندان دور برای انسان ها نیز کاربرد داشته و اجازه استفاده از آن برای درمان بیماری های چشمی میسر می شود.»

اما این تحقیق نیاز به مطالعات بیشتری دارد زیرا هنوز به درستی مشخص نیست که تاثیر این تزریق و درمان تا چه مدت بر شخص نابینا تاثیر داشته باشد. اما می توان امیدوار بود که گامی جدید در درمان بیماری های چشمی و همینطور نابینایی برداشته خواهد شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس