کد خبر 455270
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

استاد دانشگاه تهران گفت: از آنجا که تمرکز دستگاه سیاست خارجی روی مخاطبین غربی بود، دیپلماسی ما از نقاط دیگر دنیا بازمانده است.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص عملکرد دستگاه سیاست خارجی طی دو سال گذشته گفت: پرونده هسته‌ای سنگین بود و تلاش‌های گسترده‌ای در این حوزه انجام شد که شکی در آن نیست و نکاتی هم که مقام معظم رهبری درباره تیم فرمودند، نیز نشانگر این تلاش است.
 
وی افزود: اما نکته‌ قابل توجه درباره عملکرد تیم این است که چون دولت یازدهم تصمیم گرفت مهمترین و اصلی‌ترین اولویت خود را روی مذاکرات بگذارد از این جهت برآورد عملکرد تیم سیاست خارجی در این حوزه نیازمند گذشت زمان است تا برآورد عملکرد دولت طی این دو سال را به طور دقیق‌تری داشته باشیم.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل بازبینی نسبت به رفتار آمریکا پس از توافق را مهم خواند و یادآور شد: باید به این نکته هم توجه کنیم که طرف مقابل برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران چه طراحی‌ داشته و خواهد داشت.
 
ایزدی با اشاره به تمایل برخی افراد در دولت برای تعامل با آمریکا گفت: آقای ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور مدتی پیش مطلبی را منتشر کرد بر این مبنا که «ارزش تعامل با آمریکا بیشتر از پرونده هسته‌ای است و نباید از دست برود». این تفکر در دولت کاملاً مشهود است و این نگاه دولت یازدهم نسبت به آمریکا و غرب است.
 
وی مشکل موجود را در آن دانست که برخی افراد در دولت علاقمند به رابطه با آمریکا هستند اما رصد قوای مجریه و مقننه آمریکا نشان می‌دهد که این یک علاقه یکطرفه است و آمریکا بیشتر دنبال مدیریت و محدود کردن ایران است.
 
ایزدی یادآور شد: اختلاف نظرهایی در سطح تاکتیک‌ها بین کنگره و اوباماست، اما هدف آنها همان است که از 3 دهه پیش دنبال می‌شود و عبارت است از براندازی جمهوری اسلامی ایران.
 
دانش آموخته دانشگاه لوئیزیانای آمریکا با اشاره به سرمایه گذاری سالانه آمریکا به میزان 100 میلیون دلار برای آنچه ترویج دموکراسی در ایران می‌نامد که همان براندازی است، افزود: جان کری وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در سنا اعلام کرد که چندین نوبت با اپوزیسیون ایران ملاقات داشته و بعد از آن ادبیات تند حمله نظامی به ایران را پیش کشید و اینکه اهرم‌های قدرت ایران به تدریج در حال مهار شدن است که از برنامه هسته‌ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
 
ایزدی درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند تهدیدات و اظهارات ضد ایرانی مقامات دولت آمریکا در کنگره مصرف داخلی دارد، گفت: بحث‌هایی که مطرح می‌شود نباید به مصرف داخلی آنها تنزل داد. ممکن است این اظهارات مصرف داخلی هم داشته باشند، اما بدین معنا نیست که اظهاراتشان درست نیست و علاقمند به این موضوع نیستند.
 
وی ادامه داد: اتفاقی که رخ داد این بود که یک طرف یعنی آمریکا پیگیر همان سیاست‌های سنتی خود نسبت به ایران است که همان براندازی می‌باشد و اختلاف در تاکتیک‌هاست و یک طرف دیگر نیز تفکر تعامل را دنبال می‌کند. بر همین مبنا است که آقای روحانی بحث مشارکت در حل معضلات منطقه‌ای و همکاری با آمریکا در حوزه‌های دیگر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح می‌کند.
 
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: اوباما در مقابل نمایندگان این کشور اعلام کرد که تحریم و فشار بیشتر را چند سالی دنبال کردیم و نتیجه‌ای نداشت، ولی اینبار روش دیگر را تجربه می‌کنیم که اهرم‌های قدرت را یک به یک از ایران بگیرد و نظام ایران را به تدریج استحاله و نابود کند.
 
ایزدی مشکل اساسی دولت را در عدم درک صحیح از طراحی طرف مقابل دانست.
 
وی در خصوص استفاده دستگاه دیپلماسی ایران از ابزارهای نوین ارتباط جمعی نیز گفت: در مباحث دیپلماسی عمومی و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای نوین، این دولت بهتر از گذشتگان عمل کرد و توجه و دقت به این مباحث بیشتر بوده است. همچنین عملکرد بهتری هم داشته و برای مخاطبین غربی نسبتاً موفق بوده که در نظرسنجی‌های غربی نمود آن را می‌بینیم.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که جای کار بیشتر وجود ندارد، چرا که کارهای انجام گرفته چندان عمیق نبوده و نیاز به دقت بیشتری دارد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت برنامه خاصی در حوزه دیپلماسی عمومی ندارد، اظهار داشت: در عمل با اینکه برخی چهره‌ها مانند ظریف نسبت به این موضوع توجه خوبی داشتند، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت و توجه نهادینه به این موضوع در عمل، نتیجه‌ای که در این حوزه باید گرفته شود، نمی‌بینیم.
 
ایزدی در خصوص نقاط ضعف دستگاه سیاست خارجی طی دو سال گذشته نیز گفت: از آنجا که تمرکز روی مخاطبین غربی بود، دیپلماسی ما از نقاط دیگر دنیا بازمانده است.
 
وی دیپلماسی عمومی را به توییتر و فیس‌بوک محدود ندانست و خاطرنشان کرد: در خصوص کشورهایی که در این حوزه فعال هستند، این طور نیست که وزیر خارجه خودش به تنهایی همه کارها را انجام دهد و عقبه‌ای نداشته باشد. زمانی که زیرساخت و تیم پشتیبان نباشد، ممکن است اشتباهاتی رخ دهد و امور به خوبی پیش نرود.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: استفاده صرف از این ابزارها اولاً کل دیپلماسی عمومی نیست و دوم اینکه این کار باید فراتر از دیپلماسی شخصی باشد و مانند هر فعالیت دیگری اگر بخواهد موفق شود نیاز به زیرساخت و توجه و دانش کافی دارد. بخش دیپلماسی عمومی وزارت خارجه به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و مشکلات دیگر، شناخت کافی از این حوزه نداشته و پویایی که انتظار می‌رفت را نداشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس