از سال 2014 که داعش نام خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر داد، در بسیاری از درگیری ها شکست خورد؛ اما توانست در تعدادی از این جنگ‌ها پیروز شود. در این گزارش به مهمترین شکست‌ها و پیروزی‌های داعش در عراق و سوریه اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش
گروه بین‌الملل مشرق -  از زمانی که داعش در سال 2014 نام خود را به دولت اسلامی در عراق و شام تغییر داد، جنگ و خون ریزی را به عنوان اولین و مهم ترین ابزار برای پیشبرد اهداف خود در نظر گرفت.  اگرچه در بسیار از این جنگ‌ها سهم این گروه تروریستی شکست بود، اما توانست در تعدادی از این جنگ‌ها پیروز شود.

در این گزارش می‌خواهیم مجموعه‌ای از مهمترین جنگ‌ها و نتایج، جنگ داعش در سرزمین‌های عراق و سوریه را برای خوانندگان ارائه دهیم. آمار و ارقام موجود این نبردها از سوی سازمان‌ها و مقامات سوری و عراقی بدست آمده است.

عملیات "تل أبیض":
در این  عملیات برای  مقابله با داعش نیروهایی شامل واحدهای حفاظت مردم کردی و پیش مرگ‌های کرد و ارتش آزاد سوریه سازماندهی شدند و با همکاری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش حمله‌ای را بر "تل ابیض" که تحت کنترل داعش بود، را انجام دادند.  طی این عملیات که در 31 می 2015 میلادی به مدت 16روز به طول انجامید، داعش در این جنگ شکست خورد. این اتحاد توانست کنترل شهر "تل ابیض"  به اضافه 30 روستای مجاور آن را از دست داعش خارج کند. تعداد نیروهای کرد و ارتش آزاد در این عملیات به چهار هزار نفر می‌رسید؛ این درحالیست که در مقابل داعش تنها 1500 نیرو در اختیار داشت. در جریان این عملیات 175 نفر از گروه داعش کشته و 50 نفر از آن‌ها مفقود الاثر شدند، در مقابل نیز 39 نفر از گروهای متحد کشته شدند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبرد "حسکه"
در این نبرد داعش حمله‌ای را علیه شهر سوری "الحسکه" که تحت کنترل کردها و ارتش آزاد سوریه بود، ترتیب می‌دهد. این نبرد که در تاریخ 30 ماه می تا 8 ژوئن 2015 میلادی به مدت 9 روز به طول انجامید؛ با شکست داعش به پایان رسید. نیروهای کرد و ارتش آزاد، توانستند در برابر این هجوم ایستادگی کنند و نیروهای تروریستی داعش را شکست بدهند. در این نبرد 102 تروریست داعش به هلاکت رسید. و در طرق مقابل 82 کشته که 25 شهروند غیر نظامی نیز در بین آنان دیده می‌شود. لازم به ذکر است که از تاریخ 25 ژوئن 2015 میلادی، داعش بار دیگر به این منطقه هجوم کرد، که این درگیریها هنوز هم ادامه دارد.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبرد "تدمر"
داعش در ادامه پیش روی‌های خود در مناطق سوریه به شهر باستانی "تدمر"، واقع در استان حمص سوریه هجوم آورد. این درگیریها با پیروزی داعش در این منطقه به پایان رسد. طی این نبرد 12 روزه که از تاریخ 13 تا 25 ماه می سال 2015 به طول انجامید؛ 150 تروریست به هلاکت و در مقابل 300 نفر از نیروهای ارتش سوریه به شهادت رسیدند. این نبرد موجب کشته شدن 71 شهروند سوری شد که 49 نفر از آن‌ها از طریق اعدام ها بدست تروریست‌ها جان خود را از دست دادند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

حمله "الکرمه"
نیروهای ارتش عراق با همکاری عشایر سنی برای باز پس گیری منطقه "الکرمه" که تحت کنترل نیروهای داعش بود عملیات بزرگی را سازماندهی کردند؛ و توانستند تروریست‌ها را در این منطقه شکست دهند. این درگیریها از تاریخ 4 ماه آوریل تا 3 ماه می سال 2015میلادی به مدت 19 روز متوالی طول کشید،‌ که در طی آن نیروهای امنیتی عراق توانستند بار دیگر امنیت را به این منطقه باز گردانند. گروهای متحد در این نبرد به حدود 10 هزار نفر رسیده بودند؛ این درحالیست که در مقابل گروهای تروریستی تعدادشان به چند صد نیرو می‌رسید. با آمار به دست آمده از سازمان ‌ها عراقی، داعش 676 کشته داد.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

اردوگاه "یرموک"
داعش به بهانه دستگیری معترضان دولت سوریه که با نیروهای جبهه‌النصره هماهنگ بودند، به اردوگاه "الیرموک" حمله کرد. در این حمله نیروهای گروه تروریستی داعش شکست خوردند. این در گیری از 1  تا 20 ماه آوریل به مدت 19 روز طول کشید.
طی نبرد در اردوگاه یرموک چندین گروه با یکدیگر تنش داشته از طرفی داعش با جبهه‌النصره، از جهتی نبرد ارتش سوریه با این دو گروه و از طرفی هم تحرکات ارتش آزاد سوریه و درگیری این جریان با داعش و ارتش سوریه، که همه این موارد جنگ در یرموک را سخت تر از دیگر مناطق سوریه می کند. اما در نهایت گروهای تروریستی داعش و جبهه النصره 80 نفر و ارتش آزاد 15 نفر از نیروهای خود را از دست دادند،  درحالی که نیروهای  ارتش سوریه تنها پنج کشته دادند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش


نبرد دوم "تکریت"
ارتش عراق عملیات گسترده ای برای بازپس گیری شهر تکریت از گروه تروریستی داعش انجام داد. مقامهای عراق این حمله را بزرگترین عملیات علیه گروه تروریستی داعش توصیف کرده اند، که به شکست داعش منجر شد. این درگیری‌ها از تاریخ 2 ماه مارس تا تا 17 ماه آوریل سال 2015 میلادی به مدت 45 روز ادامه داشت. در ادامه این عملیات نیروهای عراقی و حشد الشعبی توانستند شهر را به طور کامل ازاد و پاکسازی کنند. تعداد نیروهای حاضر در این عملیات حدود ۳۰ هزار تن شامل نیروهای نظامی، پلیس و نیروهای مقاومت مردمی ذکر شده است. در مقابل تعداد نیروهای تروریستی بین دو تا 13 هزار نفر از سوی مقامات عراقی تخمین شده است. تلفات تروریستها به 80 کشته و 50 اسیر  رسید، در حالی که نیروهای عراقی حدود 150 کشته دادند.


مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبرد دوم "بیجی"
در حال حاضر درگیری ها هنوز بین نیروهای عراقی و نیروهای داعش ادامه دارد، این منطقه بخاطر پالایشگاه‌های نفتی موجود، حائز اهمیت است. با وجود تلاش‌های از سوی نیروهای عراقی برای دست یابی و کنترل این منطقه اما نیروهای داعشی برتری داشته و بخش بزرگی از این منطقه را تحت کنترل خود قرار داده‌اند. اگر نیروهای عراقی بتوانند این منطقه را تحت کنترل و رصد خود قرار بدهند،‌ این منطقه زمینه و راه استراتژیک مناسبی برای حمله به شهر "موصل" در آینده است. این درگیریها در روز 23 ماه دسامبر در سال 2014 میلادی شروع شده و در حال حاضر این درگیریها به مدت 6 ماه رسیده است.  تا امروز خسارتهای وارد شده به داعش 160 نفر در مقابل 43 کشته از میان نیروهای ارتش عراقی و نیروهای "حشد الشعبی"رسیده است.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش


نبرد "دیر الزور"
داعش برای دست یابی به استان "دیر الزور" و تصرف پایگاه نظامی این استان نقشه‌های زیادی را پی ریزی کرده بود و با حمله به این استان توانست پیروزی و استقرار نسبی را در آن‌جا بدست آورد. گروه تروریستی داعش توانست در این حمله بعضی شهرها را فتح کند و تحت تصرف خود قرار بدهد، در مقابل ارتش سوریه توانست کنترل پایگاه نظامی و کوه مشرف بر آن را  در دست داشته باشد، اما کماکان شهرها در تصرف داعش هستند. این نبرد در روز 3 ماه دسامبر شروع شد و تا 13 ماه دسامبر یعنی به مدت 10 روز ادامه داشت. آمار تعداد نیروهای تروریستی که در این نبرد شرکت کردند در دست نیست، اما نیروهای ارتش سوریه 150 سرباز کمکی را به پایگاه نظامی که محاصره بود فرستاد. در این درگیری گروهای تروریستی داعش 250 کشته دادند در حالی که خسارت نیروهای ارتش سوریه 50 نفر بوده است.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبرد "الرمادی"
این نبرد یکی از طولانی ترین نبردهای است که گروه تروریستی داعش تا به حال انجام داده‌ است. در نتیجه این درگیری‌های پنج ماهه میان داعش و نیروهای عراقی، تروریستها توانستند بر ارتش عراقی غلبه کنند. پیروزی داعش در این جنگ یکی از بزرگ‌ترین ضربات وارد شده به حکومت و دولت عراق بود. که دومین پیروزی بزرگ برای داعش بعد از تصرف استان "الموصل" به شمار می‌آید. داعش 141 کشته در این نبرد تلفات داده و در مقابل تلفات ارتش عراق به 160 کشته و 25 مفقود الاثر رسیده است. داعش پس از تصرف این شهر 658 نفر را اعدام علنی کرد. در این درگیریها 500 شهروند کشته و باعث آوارگی هزاران شهروند عراقی شد. این حملات در روز 21 نوامبر 2014 شروع شده و تا روز 17 ماه می 2015 میلادی ادامه داشت.


مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش


نبرد اول "بیجی"
این نبرد در تاریخ بین روز 29 اکتبر تا 21 دسامبر 2014 میلادی یعنی حدوداً 52 روز ادامه یافت. در این عملیات که برای باز پس گیری مناطق تحت نفوذ داعش انجام شد، ارتش عراق توانست کنترل مجدد منطقه و پالایشگاه نفتی بزرگ بیجی را به دست بگیرد. لازم به ذکر است که این سازمان تروریستی به سرعت در عرض چند روز با ایجاد هرج مرج و عدم کنترل مناسب نیروهای عراقی بار دیگر این پالایشگاه را تصرف کرد.
مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبردهای منطقه گازی "الشاعر الثانیه"

این درگیری‌ها میان گروهای تروریستی و نیروهای ارتش سوریه که کنترل منطقه گازی در دست داشتند، رخ داد. این دومین حمله صورت گرفته از سوی نیروهای داعش برای دست یابی به این منطقه گازی بوده است. مدت زمان درگیری به دو هفته از تاریخ 28 اکتبر تا 6 نوامبر رسید. در ادامه این درگیری‌ها نیروهای داعش توانستند این منطقه را فتح و کنترل کنند، اما با وجود اهمیت این منطقه ارتش سوریه  در اولین فرصت با پاتک زدن به نیروهای تروریستی بار دیگر کنترل منطقه و روستاهای مجاور آن را در دست گرفت. تلفات داعش در این درگیری به 200 نفر کشته و اسارت 73 نفر از آن‌ها انجامید. و در مقابل 58 نفر از نیزوهای ارتش سوریه کشته شدند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

نبرد "هیت"
این نبرد یکی از پیروزی‌های مهم گروه تروریستی داعش است، که طی آن توانسته بودند شهر "هیت" که از اهمیت استراتیژیک برخوردار است تسلط پیدا کنند. این نبرد 12 روز از تاریخ 2 اکتبر تا 14 همین ماه در سال 2014 ادامه یافت.
در نتیجه تصرف این شهر از سوی داعش حدود 180 هزار نفر از شهروندان آواره شدند و 250 شهروند در این تصرف کشته شدند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش

عملیات "عاشورا"
در این عملیات ارتش و نیروهای عراقی بر علیه نیروهای داعش که در منطقه جرف صخر نزدیک به استان بغداد مستقر بودند، حمله‌ای را صورت دادند. مهم‌ترین هدف این عملیات دور نگه داشتن نیروهای داعش از مناطق زیارتی کربلا و نجف، که اهمیت بسیاری برای شیعه‌ها دارد؛ عنوان شده است. در این عملیات گروه تروریستی داعش شکست سنگینی را متحمل شد، که در طی این عملیات طبق آمار به دست آماده از سازمان‌های عراقی 500 نفر از نیروهای داعش کشته شدند. جالب‌تر این است که این عملیات فقط به مدت دو روز یعنی از 24 تا 26 ماه اکتبر 2014 میلادی طول کشید.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش


نبرد "عین العرب"
این نبرد زمانی شروع شد که در روز 13 ماه سبتامبر 2013 میلادی گروه‌ تروریستی داعش شهر عین العرب که اکثریت ساکنان آن کرد هستند و نزدیک مرزهای ترکیه قرار دارد، محاصره کرد. در ادامه این محاصره نیروهای کردی توانستند محاصره را بشکنند و بر نیروهای داعش غلبه کنند. این درگیری‌ها به مدت 6 از تاریخ 13 ما سبتامر2014 تا 15 ماه مارس سال 2015 میلادی ادامه یافت. این جنگ حاصلی جز ویرانی برای شهروندان کرد نداشت. قدرت داعش در این نبرد به بیش از 9 هزار تروریست در مقابل 3 هزار نفر از نیروهای مقاومتی کردی عنوان شده است. داعش در این نبرد حدود دو هزار تروریست خود را از دست داد و در مقابل 740 نفر از نیروهای کردی نیز جان خود را ازدست دادند.

مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های داعش از سال 4014////// در حال ویرایش


سقوط "موصل"
گروه تروریستی داعش توانست به طور ناگهانی و سریع به شهر موصل در شمال عراق  نفوذ کامل پیدا کند. این نبرد طی 6 روز یعنی از تاریخ 4 تا 10 ژوئن سال 2014 صورت گرفت. در نتیجه این نبرد شهر موصل به طور کامل زیر سلطه آن‌ها قرار گرفت و به عنوان اولین شهر عراقی که توسط گروهای تروریستی داعش فتح می‌شود شناخته شد. این اولین ضربه محکوم به دولت و حکومت عراق بود که طی آن 2500 نفر از نیروهای ارتش عراق کشته و 2300 وسایل نقلیه نظامی در دست آن‌ها قرار گرفت.

از غافلگیری هزاران ارتشی در موصل تا شکست سنگین در حمله به کربلا +تصاویر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسین ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    من که نفهمیدم چی شد ولی به هر حال مردم و ارتش عراق موفق باشند
  • امیر ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خلیج فارس ایران خلیج فارس ایران خلیج فارس ایران
  • امیر ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خلیج فارس ایران
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    در تکریت خیانت شد و نگذاشتند داعشی ها قتل عام شوند و فرار کردند
  • FARZAD ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خیلی عجیب هست اکثرا داعش نیروی کمتری داشته و تلفات بیشتری وارد کرده!این گروه با شستشو مغزی نیروهای خودشو تبدیل به چریک های وحشی و بی رحم کرده و با کمک اظلاعاتی سرویس های مخفی که از طریق ماهواره موضع نیروهای کرد و ارتش عراق را به اطلاعشون میدهند با تاکتیک تغییر جبهه نبرد توانسته حملات غافلگیرانه انجام بده و هم چنین با استفاده از تبلیغات یصری هم ایجاد رعب و وحشت مکند و هم در یار گری موفق هست.....این گروه تروریستی هم پول داره و هم برنامه..راه مبارزه با اینها ساده نیست
  • احمد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    در نقشه ها از عنوان مجعول خلیج عربی استفاده شده است. لطفا در استفاده از نقشه ها دقت کنید
  • شایان ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خلیج همیشگی فارس تا ابد تا آخرین خون تا آخرین نفس خلیج همیشه فارسه هیچ نیروی هم نمیتونه اسمشو عوض کنه عرب خلیج فارس سگ کی باشه
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    هیچی! به طور خلاصه کلا داعش در نبرد با شیعیان و کردها ناموفق و در سایر موارد همواره پیروز بوده است!
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    اگه داعش نیروی هوایی داشت...
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    در امار ارئه شده در تدمذ غلط است. حدودا400 نفر بعد از سقوط تدمر به دست داعش کشته شد و به اعتراف خودشان حدودا 300 کشته دادند.
  • تریستان ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    بال واسه داعش... شعر واسه من... عقل واسه تو... نقل واسه من... یه کوه بلند واسه ی هلند... به خودم میگم اینقد نخند... چی بهت بگم بچه ی هلند؟...
  • غفور ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    مسعود بارزانی ( هم ننگی مسعود رجوی ) را باید سنگسار کرد فقط سنگسار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس