کد خبر 453536
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۶

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از ساخت 26 مرکز درمانی در مناطق محروم مرزی کشور، ارائه سیم‌کارت‌های هوشمند درمانی تا پایان مهرماه، پرداخت 1400 میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی و...گفت.

به گزارش مشرق، محمد علی همتی درباره عملکرد معاونت درمان تأمین اجتماعی  اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و بیش از 52 درصد از افراد جامعه که فراتر از 40 میلیون نفر می‌شوند را  تحت پوشش بیمه‌ای و درمانی خود دارد.

وی ادامه داد: در سازمان تأمین اجتماعی حدود 18 نوع خدمت به افراد تحت پوشش ارائه داده می‌شود که یکی از این خدمات ارائه خدمات درمانی است.

همتی با اشاره به اینکه بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی از قبل از ولادت تا بعد از فوت ادامه دارد، گفت: در زمانی که بیمه شده فوت کند باز هم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌ کفن و دفن و در صورت نیاز مستمری بازماندگان را پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه درمان سازمان تأمین اجتماعی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم به بیمه‌شدگان ارائه داده می‌شود، گفت: تأمین اجتماعی بزرگترین خریدار درمان در کشور است و دومین تولیدکننده درمان نیز محسوب می‌شود.

خدمات درمانی رایگان است/ 355مرکز درمانی و بیمارستان در کشور

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی مراکز درمانی ملکی را در اختیار دارد که براساس قانون به بیمه‌شدگان خود خدمات درمانی ارائه می‌دهد و این خدمات در مراکز ملکی صد درصد رایگان است.

همتی یادآور شد: در حال حاضر 78 بیمارستان و 277 مرکز بهداشتی و درمانی به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور خدمات درمانی ارائه می‌دهد که از جمله این مراکز بیمارستان میلاد و بیمارستان پیامبر اعظم در کرمان است.

وی به 277 مرکز غیر بیمارستانی مانند پلی‌کلینیک‌های تخصصی و دی‌کلینیک‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 5 مرکز دندانپزشکی مستقل و 2 مرکز طب سالمندی نیز به صورت ملکی سازمان تأمین اجتماعی دارد که این مراکز در آینده گسترش خواهد یافت.

همتی درباره ارائه خدمات درمانی غیر مستقیم به بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق قانون الزام که مصوب مجلس در سال 1354 بوده است و قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 1361 ما مؤظف به ارائه خدمات درمانی مستقیم به بیمه‌شدگان هستیم و در کنار آن چون قادر نیستیم در تمام شهرها بیمارستان و مراکز درمانی داشته باشیم و وظیفه اصلی ارائه خدمات نیز به عهده نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت است ما باید در قسمت‌هایی که کمبود در زمینه درمان داریم از بیمارستان‌های وزارت بهداشت یا مراکز خصوصی استفاده و از آنها خرید خدمت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 556 بیمارستان دانشگاهی، 210 بیمارستان دولتی و خصوصی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی هستند و از این مراکز خرید خدمت انجام می‌شود و هر بیمارستان خصوصی و دولتی نیز که تمایل داشته باشد تأمین اجتماعی از آن خرید خدمت می‌کند.

45 هزار مرکز درمانی با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرار داد است

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: مجموعاً با 45 هزار مرکز در سراسر کشور قرارداد داریم که از این تعداد 700 بیمارستان دانشگاهی، خیریه و خصوصی هستند و 11 هزار پزشک عمومی و همین‌طور 11 هزار پزشک متخصص با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند و 2800 دندانپزشک نیز با این سازمان طرف قرارداد هستند که مجموع آنها به 25 هزار نفر می‌رسد.

همتی افزود: حدود 8 هزار داروخانه در سراسر کشور نیز با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد است.

وی گفت: در حال حاضر 6500 نیروی پزشک عمومی و 2500 نفر پزشک متخصص در مراکز ملکی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه خدمت می‌کنند.

اکثر بیمارستان‌های تأمین اجتماعی 20 سال عمر دارند

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره نوسازی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی افزود: بیمارستان‌های این سازمان عمدتاً نوساز است و طول عمر آنها بیشتر از 20 سال نیست و اکثر بیمارستان‌های سازمان توسط شرکت خانه‌سازی تأمین اجتماعی که بزرگترین بیمارستان‌ساز خاورمیانه محسوب می‌شود ساخته شده است.

همتی گفت: در حال حاضر تعداد محدودی بیمارستان با عمر بیش از 25 سال داریم که باید مقاوم‌سازی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران بیمارستان فیاض‌بخش با 400 تخت و بیمارستان هدایت که مختص زنان است نیز در حال بازسازی می‌باشد که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و بیمارستان آیت‌الله کاشانی در جنوب تهران نیز بازسازی آن به اتمام و به بهره‌برداری رسیده که تعداد تخت‌های این بیمارستان نیز افزایش یافته است.

26 مرکز درمانی در مناطق محروم مرزی ساخته می‌شود

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: در بحث توسعه مراکز ملکی کاملاً دیدگاه عدالت‌محور داریم و در دوره مدیریت جدید سعی شده است به مناطق محروم در کشور بیشتر توجه شود و سال گذشته نیز مصوب شده 26 مرکز درمانی را در مناطق محروم و مرزی بسازیم.

وی گفت: یکی از شعارهای سازمان تأمین اجتماعی دسترسی راحت به خدمات درمانی و عدالت در توسعه مراکز درمانی است و شعار دوم سازمان نیز افزایش کیفیت در مراکز درمانی می‌باشد.

تنها 8 بیمارستان تأمین اجتماعی درجه 2 است

همتی افزود: بیمارستان‌های تأمین اجتماعی هر ساله توسط وزارت بهداشت مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار می‌گیرند که براساس آخرین آمار به جز 8 بیمارستان سازمان که درجه 2 شدند سایر بیمارستان‌ها درجه یک، عالی و درجه یک مثبت انتخاب شدند.

وی افزود: آن 8 بیمارستان نیز عمدتاً به دلیل اینکه بیمارستان‌های 32 تختخوابی هستند و امکانات لازم را ندارند درجه آنها پایین‌تر محسوب می‌شود ولی نهایتاً تمامی بیمارستان‌های بیش از 32 تختخوابی تأمین اجتماعی درجه یک هستند.

400 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی تأمین اجتماعی

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: تعداد مراجعات بیماران در درمان مستقیم و غیر مستقیم در هر فصل به طور متوسط 100 میلیون بار بوده است و به این ترتیب در سال 93، 400 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی تأمین اجتماعی و یا طرف قرارداد با این سازمان صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: 20 درصد از مراجعات بستری در بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی بیماران خارج از تحت پوشش سازمان بودند و این نشان می‌دهد که سازمان به عموم مردم نیز خدمات ارائه می‌دهد و 40 درصد مراجعین به مراکز درمانی تأمین اجتماعی نیز افرادی هستند که بیمه شده سازمان نیستند.

همتی به بودجه سازمان و حوزه نظام سلامت اشاره کرد و گفت:‌ در فروردین‌ماه سال گذشته سیاست‌های مقام معظم رهبری در بخش سلامت ابلاغ شد که مسیر را در این حوزه برای مسئولان نظام سلامت شفاف کرد و خیلی از ابهامات حوزه سلامت با سیاست‌های ابلاغی روشن شد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اولویت نخست دولت تدبیر و امید سلامت است، گفت: در این بخش منابع قابل توجهی اختصاص پیدا کرده که به دنبال آن طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد و سازمان تأمین اجتماعی تاکنون در این طرح موفق بوده و شاهد کاهش پرداخت از جیب مردم برای دریافت ارائه خدمات درمانی هستیم.

وی یادآور شد: در بیمارستان‌های دانشگاهی پرداخت از جیب مردم حداقل 37 درصد بوده است و در سال‌های قبل از آن نیز 70 درصد از هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حال حاضر در بیمارستان‌های دانشگاهی فردی که مراجعه می‌کند 6 درصد از فرانشیز را پرداخت خواهد کرد و در شهرهای زیر 200 هزار نفر تنها 3 درصد از این فرانشیز پرداخت می‌شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: طرح تحول نظام سلامت مراقبت‌های ویژه‌‌ای را می‌خواهد و ما به عنوان سازمان تأمین اجتماعی اولویت نخست ما حمایت همه جانبه از این طرح است.

اختصاص 3200میلیارد تومان برای تحقق نظام سلامت

وی گفت:‌سازمان تأمین اجتماعی بدون تکیه به بودجه‌های دولتی در طرح تحول نظام سلامت شرکت کرده و تاکنون نیز 3200 میلیارد تومان بودجه برای تحقق این نظام اختصاص داده است.

بودجه 16 هزارو 600 میلیارد تومانی تأمین اجتماعی

همتی افزود: در 2 سال اخیر بودجه تأمین اجتماعی در بخش سلامت افزایش یافته و در سال جاری نیز این بودجه به  16 هزار و 600 میلیارد تومان رسید و این عدد از کل بودجه 58 هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی است که 28 درصد آن به درمان اختصاص یافته است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌از بودجه 16 هزار و 600 میلیارد تومانی 5 هزار میلیارد تومان آن در درمان مستقیم که حدود 37 درصد می‌شود و 10 هزار و 300 میلیارد تومان نیز در درمان غیرمستقیم هزینه می‌شود و یک درصد بودجه نیز برای ساخت و ساز و تقویت مراکز ملکی اختصاص یافته است.

وی به ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در طرح تحول نظام سلامت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ارتقای هتلینگ است. در حال حاضر بیمارستان‌ها از نظر فضای فیزیکی و ساختمانی خوب هستند ولی باید به بخش هتلینگ آنها نیز توجه ویژه‌ای داشت تا هنگامی که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند با محیطی آرام و زیبا مواجه شود.

وی گفت: تمام تلاش ما این است در 2 سال آینده همه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ارتقای هتلینگ داشته باشند و ظاهر بیمارستان مبلمان و فضای انتظار بیماران به علاوه تجهیزات از کیفیت بالایی برخوردار شوند.

همتی درباره مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در برابر زلزله‌ اظهار داشت: کاهش آسیب‌پذیری بیمارستان‌ها در برابر بلایای طبیعی در دستور کار قرار گرفته است و تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی که در این خصوص خطرپذیر هستند نوسازی و ترمیم خواهند شد.

خرید 150 دستگاه آمبولانس/اتوبوس آمبولانس هم به ناوگان اضافه می‌شود

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره نوسازی ناوگان آمبولانس تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در 10 سال گذشته ناوگان آمبولان سازمان فرسوده شده و شرایط بدی را در این زمینه داشتیم. در 2 سال اخیر 150 آمبولانس بسیار پیشرفته خریداری و توانستیم قسمت اعظم و مهم نقص‌های آمبولانس را اصلاح کنیم.

همتی به خرید چند اتوبوس آمبولانس اشاره کرد و گفت:‌سازمان تأمین اجتماعی تاکنون اتوبوس آمبولانسی نداشته و تا پایان سال با خرید این دستگاه‌ها ناوگان آمبولانس سازمان تأمین اجتماعی تکمیل می‌شود.

ارتقاء دستگاه‌های رادیولوژی

وی به ارتقای دستگاه‌های رادیولوژی اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین مسائل تأمین اجتماعی ارتقای این دستگاه‌ها است چرا که فیلم‌های دستگاه‌های رادیولوژی برای محیط زیست بسیار خطرناک است و باید از چرخه خارج شود و دستگاه‌های دیجیتالی جای آن را بگیرد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این باره دستگاه‌های رادیولوژی که قابل ارتقا باشند ارتقا داده شده و سایر دستگاه‌ها از رده خارج می‌شوند و با خرید 700 دستگاه رادیولوژی در سال 96 دیگر دستگاه رادیولوژی قدیمی نخواهیم داشت و این موضوع نیز کمکی به محیط زیست است.

همتی درباره استفاده از سیستم HIS در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز اظهار داشت: این سیستم نیاز و زیرساخت خیلی از اقدامات در تأمین اجتماعی خواهد بود. به عنوان مثال برای اجرای پروژه کارت هوشمند درمان نیاز به زیرساخت‌های HIS است که تاکنون بخش عمده‌ای از آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از سیستم HIS اطلاعات بیمه‌شده در آن جمع‌آوری می‌شود که قابل دستیابی و استفاده در سایر مراکز درمانی نیز است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر در 80 بیمارستان و مرکز درمانی سیستم HIS نصب شده و اخیراً نیز در استان خراسان رضوی جشن وداع با سیستم DOS و آغاز به کارگیری سیستم HIS برگزار شد.

تجهیز تمامی مراکز درمانی تأمین اجتماعی به سیستم HIS تا پایان سال

همتی خبر داد: تا پایان امسال نیز همه مراکز درمانی تأمین اجتماعی به سیستم HIS مجهز می‌شوند تا در مورد استفاده از کارت هوشمند نیز قدم بزرگی برداشته شود.

وی افزود: کارگروه‌های خاصی نیز در رابطه با کارت هوشمند درمان تأمین اجتماعی تشکیل شده و در مرحله نخست این کارت برای بیماران خاص تهیه می‌‌شود و تا مهرماه عملیات اجرایی آن برای بیمه شدگان انجام خواهد شد و سپس در مراکز ملکی و در تمامی مراکز درمانی غیر مستقیم کارت‌های هوشمند درمان استفاده می‌شود.

سیم‌کارت‌های هوشمند درمان

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در کارت‌های هوشمند درمان از سیم‌کارت و NFC برای تبادل اطلاعات استفاده می‌شود و با مطالعات صورت گرفته از به‌روزترین نرم‌افزار برای این کار استفاده می‌شود.

همتی درباره پدیده زیرمیزی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اظهار داشت: بعد از طرح تحول سلامت پدیده زیرمیزی در تأمین اجتماعی نداشته‌ایم.

وی درباره پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز اظهار داشت: در سال گذشته در پرداخت مطالبات به‌روز بوده‌ایم ولی امروزه به دلیل بار مالی طرح تحول نظام سلامت پرداخت مطالبات به مراکز درمانی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی به‌روز نیست.

1400 میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان درآمد و هزینه است که با حق بیمه درآمدهایی کسب می‌کند و از سوی دیگر هزینه‌های بسیاری نیز دارد.

همتی افزود: اولویت نخست سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری بازنشستگان است که چون این مستمری با معیشت آنها ارتباط مستقیم دارد سعی شده یک روز نیز به تأخیر نیفتد.

وی تأکید کرد: نهایتاً تا پایان اسفند مطالبات مراکز درمانی و پزشکان و داروخانه‌های طرف قرارداد سازمان با 1400 میلیارد تومان پرداخت شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس