کد خبر 453627
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

وزیر بهداشت در آستانه سالروز وزارت خود به تشریح اقدامات این وزارتخانه طی دو سال گذشته پرداخت و گفت: بسته چهارم طرح تحول نظام سلامت از مهرماه اجرایی می‌شود.

 به گزارش مشرق، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی شب گذشته در برنامه نگاه یک حاضر شد و در مورد طرح تحول سلامت و آخرین برنامه‌های وزارت بهداشت صحبت کرد.

وی با بیان اینکه طرح تحول از 15اردیبهشت سال 93 آغاز شده و در چهار بسته تاکنون به اجرا درآمده است، گفت: این بسته‌ها شامل بسته کاهش هزینه‌ها، درمان، اورژانس هوایی و بهداشت، اصلاح تعرفه‌های پزشکی و آموزش می‌شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه بسته چهارم یعنی آموزش از مهر ماه امسال اجرایی می‌شود، گفت: طبعاً نمی‌توان گفت که ما در اجرای طرح تحول، صددرصد موفق بوده‌ایم، چرا که از سیاست تا اجرا، عوامل زیادی هستند اما می‌توانم بگویم بخش عمده‌ای از کار اجرا شده است که حاصل آن را در رضایتمندی دریافت‌کنندگان از خدمات می‌بینیم.

وی در مورد اعتبارات تخصیص‌یافته به طرح تحول، گفت: در رسانه‌ها صحبت ها و ادعاهای زیادی شد و رقم‌های 10 هزار میلیارد و 11 هزار میلیارد تومان مطرح شد که به تبع توقعات مردم نیز افزایش یافت.

هاشمی ادامه داد: رقمی که برای ما در نظر گرفتند با رقمی که تخصیص داده‌اند متفاوت است، ما از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده 2 هزار و 300 میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم و از محل هدفمندی یارانه ها 4 هزار و 800 میلیارد تومان که 40 درصد این مبلغ روزهای پایانی سال 93 به دستمان رسید.

وی با بیان اینکه از مجموع 11 هزار میلیارد تومان تاکنون چیزی حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص یافته است، گفت: این مبلغ مال سال گذشته است و امیدواریم با وجود سختی‌هایی که امسال وجود دارد بتوانیم بخش عمده‌ای از آن را تأمین کنیم.

وزیر بهداشت در مورد نحوه هزینه‌کرد این مبلغ گفت: 2500 میلیارد تومان در بخش کاهش هزینه‌های مردم هزینه شده است که پرداخت از جیب مردم را از 38 درصد در شهرها به 6 و در روستاها به 3 درصد رسانده است.

وی ادامه داد: همچنین 10 میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که بابت آن 550 میلیارد تومان پرداخت شده است که البته این مقدار کافی نیست، چرا که برای پوشش بیمه 6 میلیون نفر در نظر گرفته شده بود.

هاشمی طرح ماندگاری پزشکان، تأمین دارو، واکسن، مکمل دارویی برای 10 میلیون حاشیه نشین شهرها و تأسیس 2 هزار خانه بهداشت را از دیگر اقداماتی دانست که اعتبارات برای آنها هزینه شده است و گفت: 1700 میلیارد تومان نیز مابه‌التفاوت نرخ دارو بوده که ما پرداخت کردیم تا افزایش قیمت دارو نداشته باشیم، همچنین 600 میلیارد تومان نیز برای تجهیز بیمارستان‌ها هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی‌ها فضاسازی کردند تا طرح تحول نظام سلامت ناکارآمد نشان دهد، گفت: در راستای منفی‌بافی علیه پزشکان، این طرح را کمرنگ نشان دادند که خوشبختانه رضایتمندی بالای 70 درصدی مردم نشان داد که مردم از این طرح راضی هستند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه عده‌ای سالهاست در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی بدون تعارف، مسیر اشتباه را طی می‌کنند، گفت: ما معتقدیم پزشکان سرمایه ملی هستند و نباید به آنها آسیب بزنیم، به عقیده من، همه جا اشکال هست و همه نیز نقص ها را می‌پذیرند اما آیا از تریبون‌های مختلف این مقدار هجمه که به پزشکان شد، به اصناف دیگر نیز می‌شود؟

وی دریافتی یک پزشک متخصص دانشگاه تهران را که جزو بهترین دانشگاه‌های منطقه است 3.5 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این را به عنوان یک سند اعلام می‌کنم و دستگاه‌های مختلف می توانند بررسی کنند و اگر خلاف این بود بیایند اعلام کنند. عده‌ای در همین تلویزیون گفتند که پزشکان ما چند برابر آمریکایی‌ها درآمد دارند و یا یک کم‌سوادی گفت پزشکان ایرانی 5 برابر آلمانی‌ها درآمد دارند.

هاشمی ادامه داد: کسانی که همه ساعت‌هایشان در دانشگاه هستند و حتی اجازه تأسیس مطب نیز ندارند، 7 میلیون تومان حقوق می گرفتند که ما آن را به 12 میلیون تومان افزایش دادیم، در این میان، طی 15 سال اخیر، فضای پزشک‌ستیزی در کشور حاکم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خود من بیشترین نقد را به پزشکان دارم، اما زمانی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و پزشکان می‌بینند که اصناف دیگر به این شکل پرداخته نمی‌شود، ناراحت می‌شوم، بنا به توجیه ندارم، اما آن همکاری که گفته پول بدهید تا کار انجام دهم، اقدام صحیحی انجام داده است.

تعرفه گذاری اشتباه بود

وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها گفت: تعرفه‌گذاری در گذشته اشتباه بود که ما آن را تا حدودی اصلاح کردیم، به طور مثال، یک عمل لوزه 18 هزار تومان تعرفه داشت که ما آن را به 90 هزار تومان رساندیم، چرا که 18 هزار تومان پول آژانس پزشک نیز نمی‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به پزشکی که گفته است من پول می‌خواهم تا عمل کنم، گفت: چه اتفاقی افتاده که یک پزشک یا یک بیمارستان خصوصی این صحبت را می‌کند؟ شما نگاه کنید ببینید که وقتی بیمه پول بیمارستان را نمی‌دهد، بیمارستان باید چکار کند؟ غیر از اینکه نقدی با مردم حساب کند؟

وی خطاب به بیمه ها گفت: من چند بار به آنها تذکر دادم که این عمل آنها اولاً موجب می‌شود که بیمه اعتبار خود را از دست بدهد و ثانیاً به جای مقابله با یک نفر که بیمارستان باشد، باید با تعداد زیادی از بیماران مواجه شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه تخلف را بیمه مرتکب می شود که ظرف یک ماه پول را پرداخت نمی‌کند، گفت: بیمارستان های ما خیلی مقاومت کنند، 5 ماه می توانند تحمل کنند و بعد از بیمار پول نقد طلب می‌کنند.

وی در مورد وضعیت بیمه‌ها گفت: مشکل بیمه جدید نیست و سالهاست که این مشکل بوده است، متأسفانه 10 سال پیش با این استدلال که نباید ارائه دهنده و خریدار خدمات یکی باشد، بیمه ها را از وزارت بهداشت جدا کردند، اما در این 10 سال ما می‌بینیم که بیمه ها دارو می‌فروشند و بیمارستان نیز اداره می‌کنند.

نظام سلامت باید متولی واحدی داشته باشد

هاشمی خاطرنشان کرد: پس چگونه است که اکنون بیمه‌ها ارائه خدمات می‌کنند، آنها 50 درصد داروی موجود در بازار را می‌فروشند و هر چه بیشتر و گرانتر بفروشند به نفع‌شان است و از طرفی آمده‌اند و بیمارستان نیز تأسیس کرده‌اند. من معتقدم نظام سلامت باید متولی واحدی داشته باشد و فرق نمی‌کند چه کسی وزیر باشد، اما باید بیمه‌ها و درمان تحت نظارت وزارت بهداشت باشد.

وی در مورد متفاوت بودن ارائه‌دهنده خدمات و خریدار خدمات گفت: این یک موضوع خوب است به شرطی که بیمه های ما بنگاه داری نکنند، در همه جای دنیا بیمه جداست و خدمات را جداگانه ارائه می‌کنند، من به درستی گفتم که پاشنه آشیل طرح تحول بیمه‌ها هستند و بدون رودربایستی باید به این موضوع بپردازیم، چرا که پای منافع ملی در میان است و با حل آن مشکلات مردم نیز حل می‌شود.

وزیر بهداشت در مورد تجمیع بیمه‌ها و یکسان‌سازی آنها توضیح داد: یکسان‌سازی معنی تجمیع نمی‌دهد، چرا که به این معنی است که ما تعرفه‌ای که بیمه‌ها برای خدمات عرضه می‌کنند را یکسان کنیم، اما تجمیع به این معنی است که همه بیمه‌ها یکی شوند و پرداخت‌ها از یک منبع صورت گیرد.

کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی

وی با اشاره به طرح تجمیع بیمه‌ها گفت: ما این کار را در موضوع آب، گاز، برق، فرآورده‌های دامی و... انجام داده‌ایم و دولت خرید تضمینی انجام می‌دهد، اگر وضعیت بیمه‌ها اصلاح می‌کردیم، ارائه خدمت را به بخش خصوصی می‌سپردیم و دولت تنها خریدار خدمات می‌شد و اکنون شاهد کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی نبودیم.

هاشمی در مورد اینکه گفته می‌شود سرمایه بیمه‌ها مختص به بیمه‌شدگان است، گفت: همین یک بیمه خاص را توجه کنید که 40 میلیون کارگر را تحت پوشش دارد، آیا سرمایه‌ای که گذاشته، همه این افراد یکسان می‌توانند استفاده کنند؟ این بیمه در تهران یک بیمارستان دارد، اما حاشیه تهران مگر کارگر نیستند؟ ما وقتی می‌گوییم این حقوق مال یک جامعه 40 میلیونی است، پس باید برای همه در دسترس باشد. من معتقدم بیمه‌ها باید یکی شوند.

وی در مورد تأمین منابع مالی طرح تحول گفت:‌ در دولت روحانی مطمئن باشید که طرح تحول نیمه‌کاره رها نمی‌شود، بخشی از طرح ما که حلقه‌های دیگری دارد، به دلیل مشکلات اعتباری، امسال اجرایی نمی‌شود، اما امیدواریم در سال آینده با گشایش‌هایی که صورت می‌گیرد، این حلقه‌ها نیز اجرا شود. به مردم اطمینان می‌دهم که جای هیچ نگرانی نیست و تنها دغدغه ما دریافتی از بیمه‌ها و خزانه است که با تأخیر اجرا می‌شود. قطعاً تا آخر این دولت، طرح تحول اجرا می‌شود.

90 درصد پول داروی بیماران خاص را پرداخت می‌کنیم

وزیر بهداشت در مورد تأمین دارو برای بیماران و  بیماران خاص گفت: بیماران خاص به عقیده من به چهار بیماری که مصوب شده منحصر نمی‌شود، اما تصویب بیماری دیگری نیاز به اعتبارات دارد که ما اکنون قادر به انجام آن نیستیم. زمانی که من به وزارت بهداشت آمدم، بحران شدید دارو داشتیم و دسترسی دارو بسیار مشکل بود که این موضوع رفع شد، اکنون دولت 90 تا 100 درصد پول داروی بیماران خاص را پرداخت می‌کند.

وی تأکید کرد: دارویی که در لیست فارماکوپه وجود دارد، تمام بیمارستان‌ها آن را تأمین کردند و پرداختی مردم 6 درصد بیشتر نیست. مشکل پرداختی اکنون با داروهای خارجی است که مشابه داخلی دارد و طبق مصوبه، بیمه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند.

هاشمی در مورد بسته چهارم طرح تحول نیز گفت: از نظر من مهمترین اقدام طرح تحول، بسته آموزشی است، چرا که نظام آموزشی ما و به خصوص طب عمومی در این 35 سال بازنگری نشده است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

وزیر بهداشت کار در مناطق محروم را از عجایب نظام آموزشی ایران دانست و گفت:‌ امتحان دوره تخصص سخت‌ترین امتحانی است که در جمهوری اسلامی وجود دارد. یک پزشک بعد از گذراندن دوره‌های طب عمومی، طرح، تخصص و فوق‌تخصص 45 ساله می‌شود و تازه از تعهدات خود فارغ می‌گردد که می‌توان گفت نیمی از عمر خود را تنها صرف آموزش و خدمت کرده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دوره طب عمومی باید کاهش یابد تا ما بتوانیم پزشک خانواده نیز آموزش دهیم، چرا که اکنون یک پزشک متخصص خانواده در کشور وجود ندارد.

وی با انتقاد از طرح پزشک خانواده که در دولت قبل اجرا شد، گفت: اگر منظور این باشد که ما هر ماه در یک استان پزشک خانواده را اجرا کنیم آن هم به شیوه گذشته، باید بگویم من این موضوع را قبول ندارم. اکنون در تمام شهرهای زیر 23 هزار نفر پزشک خانواده تکمیل شده است، علاوه بر آن برای 10 میلیون حاشیه نشین در گروه های 50 هزار نفری پزشک خانواده راه انداخته‌ایم. ما دنبال پزشک خانواده‌ای هستیم که مردم با خیال راحت به آن مراجعه کنند، نه به زور.

وزیر بهداشت افزود: مردم ما اکنون مشکل دارند، چرا که نظام ارجاع شکل نگرفته، چون بیمارستان نبوده و قبل از آن پرونده الکترونیک سلامت تشکیل نشده، در کنار اینها، پزشک خانواده نیز آموزش ندیده است، اینها همه حلقه‌های مفقوده‌ای است که باید در کنار هم پزشک خانواده را تکمیل کند.

نمی‌توان گفت پزشک بیکار داریم

وی در مورد بیکاری 20 هزار پزشک گفت: ما فراخوان جذب دادیم و تنها 2 هزار نفر جذب شدند، معتقدیم عده‌ای که به ما اعتقاد ندارند و یا تمایل به انجام کاری غیر از پزشکی دارند 5 هزار نفر بیشتر نمی‌شود پس عدد 20 هزار را قبول نداریم و این اعدادی که عنوان می‌شود، حدس و گمان است و درست نیست.

هاشمی تأکید کرد: اگر پزشکی کار بخواهد، برایش کار وجود دارد مگر اینکه خودش نخواهد به روستا یا حاشیه شهرها برود، پس نمی‌توان گفت پزشک بیکار داریم، اینها خودشان نمی‌خواهند کار کنند.

هاشمی در مورد طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: برخلاف نظر ما، مجلس موضوع 30 درصد بومی‌گزینی را برای دانشگاه‌ها به تصویب رساند، که ما آمدیم از این موضوع استفاده‌ای بهینه کردیم و بدون آنکه به سهمیه آزاد ضربه‌ای بخورد، بومی‌گزینی را به دانشگاه‌های مناطق محروم اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های تهران بومی‌گزینی ندارند، گفت: افراد در شهرستان ها ابتدا با کل کشور رقابت می‌کند و سپس با استان خود، در مرحله اول در هر جای کشور بخواهند می‌توانند تحصیل کنند و در مرحله دوم در استان خود، اما این افراد زمانی که از بومی‌گزینی استفاده می‌کنند، موظفند تا سه برابر زمان تحصیل خود را در استانی که تحصیل کرده‌اند خدمت کنند و تا آن زمان مدرکی نمی‌گیرند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر این طرح در دولت‌های بعد نیز اجرا شود، در ماندگاری پزشکان هیچ وقت با مشکل روبه‌رو نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه اکنون 4 هزار و 500 متخصص در مناطق محروم در حال فعالیت هستند، گفت: دولت از جیب خود برای ماندگاری پزشکان هزینه کرده است، آیا این کار به این معنی است که پول را داخل جیب پزشکان ریخته‌ایم؟

هاشمی با تأکید بر اینکه قرار است تا پایان دولت 20 هزار تخت بیمارستانی آماده بهره‌برداری شود، گفت: تصور می‌کنیم 10 برابر آنچه مورد انتظار است تا پایان دولت به تخت‌ها اضافه کنیم.

540 هزار زایمان طبیعی در کشور

وی با اشاره به موضوع زایمان طبیعی در طرح تحول گفت:‌ از ابتدای اجرای طرح تحول تاکنون 540 هزار زایمان طبیعی در کشور انجام شده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع کمبود نیرو اشاره کرد و گفت: ما اجازه استخدام نداریم، به طوری که از زمان شروع کار من در وزارت بهداشت تاکنون برای 36 بیمارستان 7 هزار نفر را جذب کرده‌ایم. اکنون 100 هزار نفر قراردادی داریم و در کنار اینها بازنشسته‌هایی هم وجود دارند که از جمع ما جدا می‌شوند. ما به شدت کمبود نیرو داریم، به طوری که اکنون به جای اینکه هر تخت آی‌سی‌یو یک پرستار داشته باشد، هر 10 تخت یک پرستار دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع دریافتی پرستاران نیز گفت: برای پرستاران دو نظام قدیم و جدید را در نظر گرفته‌ایم که آنها مختار هستند یکی را برای خود انتخاب کنند و دریافتی‌شان طبق آن نظام پرداخت شود.

هاشمی با بیان اینکه اوایل آغاز به کارش در دولت حتی واکسن فلج اطفال نیز در کشور وجود نداشت، گفت: برخی به ما خرده می‌گیرند که به موضوع درمان بیشتر توجه می‌کنی، اما طبق آنچه سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده است، ما در زمینه بهداشت کارهای زیادی کرده‌ایم، به طور قطع می‌گویم که کارنامه بهداشت وزارت من با دوره‌های قبل قابل مقایسه نخواهد بود.

وی ادامه داد: اوایلی که کار را آغاز کردم، در کشور حتی واکسن فلج اطفال نیز نبود، اما اکنون صادرات واکسن داریم و واکسن پنتاوالان نیز در کشور بعد از 10 سال تجویز می‌شود؛ اکنون مکمل‌های غذایی نیز میان حاشیه‌نشین‌ها و روستائیان توزیع می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس