کد خبر 453447
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفت که در برجام هیچ اشاره‌ای به موضوعات موشکی و تسلیحات نشده است.

به گزارش مشرق، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با "ماهنامه دیپلمات" در خصوص دور آخر مذاکرات وین، توافق هسته ای و انتقادات وارد شده بر آن، برنامه دستگاه دیپلماسی پس از توافق هسته ای و همچنین دیپلماسی منطقه ای سخن گفته است.

وی در این مصاحبه گفت: برخی بازیگران منطقه ای امیدوارند که این توافق را به هم بزنند. زمانی که توافق اجرایی شود آن وقت با واقعیات کنار می‌آیند و امکان تکرار ماجرای کشتی کارین ای برای خلل در توافق وجود دارد. ما هر گونه خباثتی را از رژیم صهیونیستی ممکن می‌دانیم.

ظریف در این مصاحبه گفت: ما در عربستان منافع داریم. امنیت عربستان برای ما حیاتی است. عربستان برای ما جای بسیار مهمی است. به هر جهت قبله مسلمین در عربستان است، حرم پیامبر در عربستان قرار دارد و سالانه صدها هزار ایرانی به این کشورمی‌روند.

وی افزود: ایده «مجمع گفت و گوی منطقه ای» را مطرح کرده ام که ما و همسایگانمان بتوانیم روندی مشابه روندی که اروپا در اوج جنگ سرد انتخاب کرد و  باعث تشکیل  مجمع زغال و فولاد و در ادامه اتحادیه اروپا شد در پیش بگیریم.
بعد از توافق ژنو و هم بعد از این توافق اخیر، اولین کاری که من کردم  سفر منطقه ای بود برای اینکه تصور غلط همسایگان از توافق و تاثیر آن بر منطقه را در واقع یک مقداری تغییر بدهم
در بعضی اظهار نظرها که می شود، مخصوصا دو گفت وگوی آقای اوباما با فریدمن، شما تغییر پارادایم آمریکا را می بینید. تا پیش از این ویژگی پارادایم مبتنی بر حذف این بود

وزیر امور خارجه ایران گفت: برای ما رابطه با منطقه اصل است، روابط با خارج از منطقه در مراحل بعدی قرار دارد. الان هم که معضل هسته ای حل شد، در واقع موضوع هسته ای اصلی نبود بلکه عَرَضی بود.

وی افزود: اگر دوره وزارت  خانم کلینتون 4 سال دیگر تمدید می‌شد و به جای آقای کری ایشان وزیر خارجه بود توافق مشکل تر می شد.

موارد متعددی میخواستیم در واکنش به خواسته های طرف مقابل میز مذاکره را ترک کنیم. به همکارانم می‌گفتم که می رویم در جلسه و می‌گوییم اگر حاضر نیستید روی این موضع صحبت بکنیم، ما نیستیم

ظریف در این مصاحبه تاکید کرد: موضوع موشکی و موضوع تسلیحات در توافق ما نیست. شما در برجام هیچ اشاره‌ای نه به سلاح می بینید و نه به موشک. این خط قرمز ماست. لذا اینها جزو توافق نیست. ما مانع شدیم که این موارد در برجام بیاید و این توفیق بسیار بزرگی بود

وی گفت: من خودم را منطبق با فتوای رهبری میکنم، اینکه دیگران با فتوای رهبری منطبق هستند یا نیستند بین خودشان و خدا، بین خودشان و رهبری و بین خودشان و مردم باید پاسخگو باشند.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: هدف تحریم، تغییر رژیم است، در واقع تغییر رفتار از طریق یک فشار بر رژیم که بیشتر هم به تغییر رژیم می‌انجامد. اتفاقی که در خرداد سال 92 افتاد این بود که 73 درصد  شهروندان در انتخابات شرکت کردند تا نشان دهند که تحریم به این هدفش نمی‌رسد.

وی در خصوص جمله معروف هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن، گفت : زمانی پیش می‌آید که بنده احساس می کنم که باید با لحن محکم تری صحبت بکنم برای اینکه طرف مقابل تصور غلطی نداشته باشد.

ظریف اضافه کرد: در همه موارد به خواسته هایمان رسیدیم اما نه 100 درصد. در یکی‌اش 100 است؛ مثلا در مورد اراک شاید صد درصد گرفته باشیم. در بعضی موضوعات 50 درصد گرفتیم، در بعضی هایش 70 درصد گرفتیم و در بعضی های دیگرش 40درصد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حبیب ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    ببخشید آقای ظریف دستم خورد بند موشکی برجام رو خوندم البته فکر کنم عینکم مشکل داره یه چیز دیگه بوده من موشکی میخوندم ببخشید من عذرخواهی میکنم
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    تحریم های اصلی و به قول آمریکاییها فلج کننده،بعد از جریانات فتنه ۸۸ شروع شد،قطعنامه ۱۹۲۹ بعد از اون فتنه بود،رای کنگره به تحریمهای شدید،بعد از اون فتنه بود.مردم نه به فتنه و تحریم رو همون موقع گفتن،نه در انتخابات. الان هم با توافق خطر تغییر از داخل،از سر ایران کم نشده.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    آقای ظریف درست میگه خوب،در برجام نیست،در قطعنامه است اون بند موشکی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس