کد خبر 453417
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷

به دنبال درز برخی اطلاعات مهم وزارت خارجه آمریکا، «جان کری» درباره افشای بدون مجوز هرگونه اطلاعات این وزارتخانه برای رسانه‌ها هشدار داد.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که از درز برخی اطلاعات مهم این وزارتخانه برای رسانه‌ها خشمگین شده بود، در یک نشست فشرده با کارمندان وزارت خارجه آمریکا درباره هرگونه انتشار اطلاعات مهم بدون مجوز برای رسانه‌ها هشدار داد.

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» گزارش کرد، کری در این نشست به کارمندان وزارت خارجه آمریکا گفته است که یا بحث‌های داخلی خود را مخفی نگه دارند یا اینکه دنبال یک کار دیگر برای خود باشند.

نشست کری برای کارکنان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دو گزارش اخیر در خصوص ناکامی وزارت خارجه آمریکا در مقابله با حضور رو به رشد تکفیری‌های داعش در شبکه‌های اجتماعی و نیز اتهامات مربوط به اقدام مقامات ارشد آمریکا در عدم انتشار کامل گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد قاچاق انسان صرت گرفت.

بخش‌هایی از این اطلاعات در اختیار فارن پالیسی قرار گرفته است. افشای بدون مجوز اطلاعات در رسانه‌ها به یک دردسر دائمی برای کابینه در دولت فدرال تبدیل شده است اما گفته می‌شود دو گزارش رویترز و نیویورک‌تایمز به طور خاص باعث خشم وزیر خارجه آمریکا شده است.

 یکی از مقامات وزرات خارجه آمریکا در اینباره گفت: «کری با کلماتی تقریباً مودبانه گفت که اگر به دنبال افشای اطلاعات هستید، دمار از روزگارتان درمی‌آورم».

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به دلایل برگزاری این نشست گفت که تا به امروز کری «در وزارت خارجه کسی را در خصوص گفت‌وگو با رسانه‌ها منع نکرده بود. آنچه که انجام داد در واقع بیان ناخرسندی از درز اطلاعات در مورد سیاست‌ها و تصمیم‌هایی بود که اتخاذ نشده است. وی بر این باور است، مهم است که در روند اتخاذ تصمیم‌های صحیح سیاست خارجی،  شفافیت، گشادگی و صراحت در وزارت خارجه آمریکا حکمفرما باشد».

یکی از اطلاعات درز کرده، دربرگیرنده بحث‌های داخلی پیش از انتشار گزارش وزارت خارجه در مورد قاچاق انسان بود که ماه گذشته منتشر شد. این گزارش به انتقاد از دولت‌های دارای پیشینه ضعیف در مقابله با بردگی و قاچاق زنان می‌پردازد. اما خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع متعدد در واشنگتن و سایر کشورها» گزارش داد که کارمندان سیاسی ارشد در وزارت خارجه امریکا دیدگاه کارشناسان حقوق بشری وزارت خارجه را نپذیرفتند و تصمیم گرفتند گزارش قاچاق انسان در مالزی را به روز کنند.

در این مقاله نوشته شده بود که مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، پیشینه قاچاق انسان مالزی را لاپوشانی کردند تا رسیدن به توافق گسترده تجاری با این کشور آسیای جنوب شرقی و 10 کشور دیگر موسوم به همکاری ترانس پاسیفیک را تسهیل بخشد که کری این اتهام را رد می‌کند.

مورد دیگری که فاش شده است و موجب بروز خشم وزیر خارجه آمریکا شده، مربوط به یادداشت «ریچارد استنگل» مدیرمسوول سابق مجله «تایم» آمریکا به کری بوده است.

در این یادداشت بر عدم توانایی دولت آمریکا و همپیمانان این کشور برای مقابله با پیام‌های داعش در شبکه‌های اجتماعی تأکید شده بود و نوشته بود که پیام‌های توییتری و پست‌های داعش در فیس‌بوک، تلاش‌های غرب را مغلوب کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس