کد خبر 452332
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

وزیر خارجه انگلیس گفت: توافق هسته ای اخیر با ایران موجب انزوای بیشتر کره شمالی خواهد شد و بر دولت پیونگ یانگ فشار بیشتری وارد خواهد کرد تا دست از بلندپروازی‌های اتمی خود بردارد.

به گزارش مشرق، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که به تازگی به سئول سفر کرده است، در مصاحبه با روزنامه هرالد کره تاکید کرد: توافق هسته ای با ایران می تواند برای حل و فصل مسائل امنیتی کره، مفید باشد.

هاموند در ادامه تصریح کرد: فشارهای تنبیهی که در خصوص ایران اعمال شد، می تواند به متوقف کردن رفتارهای غیر قانونی کره شمالی نیز کمک کند. چیزی که می توانیم از تجربه ایران به دست آوریم این است که گروه 1+5 می تواند به طور موثر با یکدیگر همکاری کند تا فشار را افزایش دهد. اگر تحریم های اقتصادی به طور موثر و هماهنگ اعمال شود، این تحریم ها می تواند هزینه رفتار غیر قانونی را تا سطح نامطلوبی افزایش دهد.

شش قدرت جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان، 23 تیرماه برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را با ایران اعلام کردند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: توافق با ایران موجب شده تا دستیابی توافق با کره شمالی آسانتر شود چرا که تا این نقطه، ایران و کره شمالی در برخی فعالیت هایی که مربوط به تحریم های بین المللی بود، با یکدیگر شریک بودند. اکنون پیونگ یانگ منزوی تر می شود و فرصت تجارت کره شمالی با ایران کمتر خواهد شد چرا که تهران بار دیگر به بازارهای بین المللی وارد می شود.

هاموند در ادامه اظهار داشت: البته شرایط ایران و کره شمالی به طور کامل شبیه یکدیگر نیست. ایران دولتی قانونی دارد و توافق حاصل شده متمرکز بر برنامه هسته ای ایران است ولی پیونگ یانگ حاضر به هیچ گونه تعهدی برای خلع سلاح اتمی نیست.

وی تاکید کرد: این واقعیت که شش قدرت جهانی بتوانند بارها و بارها طی هفته ها و ماه ها دور یک میز بنشینند و هدفی را که ظاهرا غیر ممکن بوده و آن دستیابی به توافق هسته ای با ایران بوده را محقق سازند، موجب شده است تا قدرت همکاری ما افزایش یابد.

هاموند تصریح کرد: ما همگی بر سر این مساله توافق داریم که 1+5 یک فرصت موثر است که می توانیم بار دیگر هر زمان که متحد باشیم، از آن استفاده کنیم. من امیدوارم که درس هایی که از توافق هسته ای ایران گرفته می شود، برای یافتن راهکار مساله هسته ای کره شمالی نیز مفید باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس