کد خبر 452161
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش۳۰۷۳ نیروی مرد و ۶۳۰ زن جذب می‌شوند که مسئولان آموزش‌وپرورش درخصوص جذب کمتر نیروهای زن استدلال‌هایی دارند. همچنین ۱۵۰ ردیف استخدامی به معلولان اختصاص دارد.

 به گزارش مشرق، قرار است 5 هزار نیرو از طریق برگزاری آزمون استخدامی در تاریخ 27 شهریور جذب آموزش و پرورش شوند. سازمان سنجش متولی برگزاری این آزمون است و داوطلبان برای ثبت‌نام باید به سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

25 درصد از سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان اختصاص دارد و بر این اساس 1300 نفر از سهمیه 5هزار نفری ویژه این گروه است.

فرزندان فرهنگیان،‌مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارای اولویت هستند و طبق گفته‌های علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی هر نمره‌ای که کسب کنند متناسب با سنواتی که با آموزش و پرورش در سال‌های گذشته همکاری داشته‌اند، درصدی به نمره آنها اضافه می‌شود که تا سقف 20 درصد است و این 20 درصد باعث می‌شود اولویتی را در بحث استخدام برای مربیان پیش‌دبستانی قائل شویم.

طبق اعلام سازمان سنجش تا صبح امروز 114 هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند و ساعت 24 امروز آخرین فرصت ثبت‌نام است.

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 3 هزار و 73 مرد و 630 زن جذب خواهند شد که از این تعداد سهم تهران 6 هنرآموز و استادکار زن، 149 دبیر و آموزگار،‌20 مربی پرورشی و 25 هنرآموز و استادکار مرد است.

** دلیل جذب کمتر زنان در استخدام آموزش و پرورش

محمد حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص علت جذب کم نیروی زن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت:‌در آموزش و پرورش کسری نیرو بیشتر در بخش مردان است و در بخش نیروهای زن با مازاد مواجه هستیم بنابراین فعلا نیازی در بخش زنان وجود ندارد و عمده نیازهای ما در رابطه با نیروی مرد است.

وی افزود:‌به عنوان مثال در شهر تهران81 درصد معلمان زن هستند.حدود 1700 آموزگار و 2400 دبیر مرد در تهران کمبود داریم. همچنین در کل کشور 60 درصد نیروها زن هستند.

** 150 ردیف استخدامی آموزش و پرورش ویژه معلولان

سید حسن حسینی مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح با خبر تلویزیون اعلام کرد:‌ طبق قانون 3 درصد یعنی 150 ردیف استخدامی سهمیه معلولان است و بایستی طبق قانون، معلولیت فرد به شکلی باشد که مطابق شرایط کار اعلام نیاز شده، شده باشد.25 ردیف استخدامی نیز برای آموزگاران مدارس استثنایی است.

وی عنوان کرد: افراد اگر به صورت رسمی یا قرار دادی در ارگانی دیگر مشغول به کارند نمی توانند در آموزش و پرورش مشغول شوند.

** دوره آموزشی حدوداً یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بدون دریافت حقوق

پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید دوره‌ای حدوداً یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در این خصوص گفت: مدت طولانی است که در این زمینه آمادگی خود را اعلام کردیم اما برای رسیدن این معلمان به مهرماه باید خود را با فرآیند‌ها و روال‌هایی که وجود دارد تطبیق دهیم. شاید سال تحصیلی را برای این دسته از معلمان دیرتر آغاز کنیم.

وی افزود: افراد جذب شده در آزمون استخدامی باید دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در دستورالعمل استخدام آماده است این افراد در صورتی مشغول به کار می‌شوند که بتوانند این دوره یکساله را با موفقیت بگذرانند. وضعیت این افراد مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده احراز می‌شود و در صورت قابل قبول بودن وضعیت این افراد، کار خود را در آموزش و پرورش آغاز می‌کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برنامه دوره یکساله آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان تدوین کردیم اما هنوز مراحل پایانی را پشت سر نگذاشته است و اگر در آینده نزدیک به تصویب برسد اعلام عمومی خواهد شد. تلاش شده است تا در تدوین دروس مورد نظر در این دوره یکساله به آموزش، سنجش، تکنولوژی و IT توجه ویژه شود.

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش،‌پذیرفته شدگان ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت‌های تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان، بدون دریافت حقوق و مزایا هستند و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است. بخشی از هزینه‌های این دوره آموزشی نیز از افراد دریافت خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس