وزیر امور خارجه ونزوئلا هشدار داد که امپریالیسم در راستای بی‌ثبات‌سازی در منطقه آمریکای لاتین و تفرقه‌افکنی بین کشورهای این منطقه، به دنبال ایجاد کودتای نرم است.

به گزارش مشرق، «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا در آغاز نشست فوق‌العاده سازمان بین دولتی اتحادیه بولیواری برای ملت‌های آمریکای لاتین (آلبا) که در «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا برگزار شد، ضمن اشاره به دسیسه‌ها و توطئه‌چینی‌های امپریالیسم در آمریکای لاتین، هشدار داد که کشورهای امپریالیست همچون آمریکا همواره در تلاشند تا بین کشورهای آمریکای لاتین تفرقه افکنده و کودتای نرم به راه بیاندازند.

وی اذعان داشت که همه ما می‌دانیم که امپریالیسم تا زمان نابودی کامل آمریکای لاتین از پا نخواهد نشست.

«رودریگز» در ابتدای این جلسه که روز گذشته در حضور وزاری امور خارجه 11 کشور منطقه آمریکای لاتین برگزار شد، تصریح کرد که امپریالیسم با ایجاد کودتایی نرم تلاش می‌کند تا با تفرقه‌افکنی در میان اعضای سازمان‌هایی همچون سازمان بین‌دولتی اتحاد بولیواریایی برای مردم آمریکای لاتین (آلبا)، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور)، جامعه آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) و سازمان پتروکاریبه وحدت و همبستگی روزافزون میان مردم آمریکای لاتین را از بین ببرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین ضمن انتقاد از آمریکا گفت که قدرت‌های هژمونیک به دنبال سلطه بر صنایع نظامی در کشورهای منطقه هستند؛ اما کشورهای آمریکای لاتین همچون گذشته از یک مدل اقتصادی مولد و همسو با نفع مردم آمریکای لاتین بهره برده و پیروی می‌کنند.

وی در ادامه افزود که بهترین راهکار برای غلبه بر توطئه‌های امپریالیسم حفظ همبستگی و اتحاد در میان کشورهای منطقه است؛ وی همچنین گفت برای حفظ عزت و شرافت سرزمینمان باید مقاومت کرده و تا پای جان ایستادگی کنیم.

«رودریگز» همچنین در تایید سخنانش گفت که تنها در صورت حفظ اتحاد و همبستگی می‌توانیم در مقابل امپریالیسم ایستادگی کرده و بر توطئه‌های آن غلبه کنیم.

وی همچنین ضمن اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای سازمان بین‌دولتی «اتحاد بولیواریایی مردم آمریکای لاتین و پیمان تجارت کشورهای این حوزه» گفت که این سازمان تاکنون به میلیون‌ها نفر از مردم آمریکای لاتین خدمت‌رسانی کرده و شرایط دسترسی مردم به برنامه‌های سلامت، تحصیلات را فراهم آورده است.

سازمان بین‌دولتی «اتحاد بولیواریایی مردم آمریکای لاتین و پیمان تجارت کشورهای این حوزه» در سال 2004 توسط رهبران انقلابی کوبا و ونزوئلا «فیدل کاسترو» و «هوگو چاوز» پایه‌گذاری شد.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین گفت که تلاش‌های امپریالیسم تا زمانی که ما زنده هستیم و با حفظ همبستگی و اتحاد در مقابلشان ایستاده‌ایم، همواره بی نتیجه خواهد ماند.

وی همچنن از عادی‌سازی روابط کوبا و امریکا ابراز رضایت کرده و عملکرد کوبا را نتیجه ایستادگی و مقاومت این کشور در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا در طول نیم قرن توصیف کرد.

دولت ونزوئلا اخیرا با توطئه‌چینی‌ها و دسیسه‌های بسیاری از جانب دشمن مواجه شده است.

از فوریه تا ماه مه سال گذشته(از بهمن ماه 92 تا اردیبهشت 93) «کاراکاس» شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز مردم این کشور بود که تحت حمایت راست‌گرایان و کشورهای خارجی به‌خصوص آمریکا به خیابان‌ها آمدند؛ هدف اصلی مخالفین دولت ایجاد کودتا در ونزوئلا عنوان شده است.

در فوریه 2014 (بهمن 1392) ونزوئلا با تظاهرات‌های ضد دولتی روبرو شد؛ «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور و سایر مقامات ونزوئلایی معتقدند که این اقدام از سوی راست‌گرایان و با حمایت آمریکا با هدف انجام یک کودتا علیه دولت صورت گرفته است.

این تظاهرات 40 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و آسیب‌های فراوانی نیز به ساختمان‌های دولتی وارد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس