اظهارات اخیر مسئولان وزارت علوم سرنوشت دانشجویان بورسیه‌ را همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش مشرق، با گذشت حدود 15 ماه از طرح "پرونده بورسیه‌های غیرقانونی" از سوی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در اوائل سال گذشته و تاکید مسئولان وزارت علوم بر پایان بررسی این پرونده، حواشی آن همچنان ادامه دارد.

وزارت علوم در راستای رسیدگی به این پرونده به تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی بورسیه‌ها پرداخت و با صدور اطلاعیه‌هایی نتایج مختلفی را درباره این پرونده اعلام کرد.

پس از صدور این اطلاعیه‌ها، موضوع بورسیه‌ها باز هم از سوی دستگاه‌های نظارتی مانند مجلس پیگیری شد و در واقع به این معنی بود که اطلاعیه‌های وزارت علوم پایان ماجرای بورسیه‌ها نبود.

پس از اطلاعیه دوم وزارت علوم، کمیسیون اصل 90 مجلس به پیگیری جدی‌تر این پرونده پرداخت و با حضور محمد فرهادی وزیر علوم و برخی از مسئولان دیوان محاسبات در چندین جلسه مسئله بورسیه‌ها بررسی شد و از دل این جلسات مصوباتی خارج شد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره نتایج و مصوبات این جلسات گفت که "وزیر اقدامات صورت‌گرفته درباره بورسیه‌ها و شورای عالی بورس را که از اختیارات قانونی تحت اختیار وزیر وقت است، تایید کرد و اعلام کرد درباره بورسیه‌ها مشکلی ندارد."

وی درباره گروه‌های مختلف بورسیه‌ها نیز این‌گونه اعلام کرد که "دانشجویان بورسیه به چند گروه تقسیم شدند؛ گروهی حدود 35 - 36 نفر که تخلف داشته‌اند و اطلاعات نادرست به وزارت علوم داده بوداند که بورسیه آنها کاملا لغو شد."

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره سرنوشت مربیان و اعضای هیئت‌علمی نیز خاطرنشان کرد که "این افراد باید از هیئت‌امنای دانشگاه خود قانونا مجوز بگیرند و با طی کردن این مراحل می‌توانند تحصیل را ادامه دهند؛ براساس توافق کمیسیون اصل 90 مجلس با وزارت علوم قرار شده مشکل دانشجویان بورسیه ایثارگر و مربیان کاملا حل شود."

آذین درباره دانشجویانی که نتوانسته بودند پذیرش دانشگاهی را اخذ کنند و یا جایابی کنند نیز تاکید کرد که "این دانشجویان باید در دانشگاه‌ها جایابی خود را انجام دهند تا بتوانند به صورت بورسیه بتوانند ادامه تحصیل دهند."

وی درباره بورسیه دانشجویان استفاده‌کننده از سهمیه ایثارگران نیز گفت که "مشکل دانشجویان ایثارگر هم حل شده و حکم بورس 50 نفر از دانشجویان که مشکل معدل داشتند غیرقابل برگشت است و می‌توانند با همان شرایط بورسیه به تحصیل خود ادامه دهند."

این اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس مربوط به جلسه خردادماه کمیسیون مذکور با وزیر علوم بود.

در حالی که نمایندگان عضو کمیسیون اصل نود و سایر نمایندگان بر قانونی بودن بورسیه‌ها تأکید داشتند و خبر از تأیید و قانونی دانستن این بورسیه‌ها از سوی وزیر علوم می‌دادند، اما وزارت علوم در عمل از پذیرش این دانشجویان سر باز زد و عملاً از پذیرش عملی بورسیه‌های سال‌های قبل خبری نبود تا جایی که برخی از دانشجویان بورسیه با بسته شدن پروفایل آموزشی خود روبرو شدند.

با گذشت حدود 50 روز از جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس با وزیر علوم و بلاتکلیفی بورسیه‌ها، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بین اساتید در ماه مبارک رمضان، فصل جدیدی را مقابل دانشجویان بورسیه گشود.

پس از سخنان رهبر انقلاب در جمع اساتید دانشگاه‌ها درباره بورسیه‌ها کمیته‌ای برای حل مشکلات دانشجویان بورسیه تشکیل شد.

پورمختار رئیس کمیسوین اصل 90 مجلس، وزیر علوم و نمایندگان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد رهبری و نماینده وزارت بهداشت اعضای این کمیته شدند و به گفته پورمختار هدف از تشکیل این کمیته بررسی 220 پرونده بورسیه‌ بود.

در حالی که پورمختار پس از برگزاری 2 جلسه از این کمیته از باقی ماندن 160 پرونده تعیین تکلیف نشده بورسیه‌ها خبر داده بود، وزیر علوم در نشست‌خبری خود با خبرنگاران که در روز شنبه برگزار شد، بر تناقض‌های موجود در این پرونده اضافه شد.

محمد فرهادی اعلام کرد تعدادی از این افراد اصلاً حکم بورس نگرفته‌اند و صلاحیت عمومی آنها بررسی نشده که برخی از اینها تعیین تکلیف شدند و تعدادی هم جایابی نشدند که حتی در دولت قبل هم برای جایابی آنها تلاش می‌شد. این روند هنوز ادامه دارد و تصمیمات تکمیلی درباره این دانشجویان این است که این افراد جایابی شوند و اگر نشدند وزارتخانه جایی برای آنها مشخص می‌کند یا تعهدشان لغو می‌شود.

وی درباره وضعیت مربیان گفت که "عده‌ای از این مربیان پیمانی هستند که باید مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه را داشته باشند. بیش از 150 نفر از این دسته در هیئت‌امنا تصویب شده و در رابطه با بقیه از هیئت‌امنا خواسته شده تا سریع‌تر رسیدگی کرده و موافقت کند. اگر موافقت نشد این افراد مربی می‌مانند و می‌توانند مرخصی بدون حقوق بگیرند. عده‌ای نیز شغل دولتی رسمی دارند، یعنی هم حقوق و هم بورسیه را دریافت می‌کنند که این افراد نیز یا باید کارمند نباشند و یا بورس را ادامه ندهند و این تصمیم نهایی در توافق با دیوان عدالت اداری است."

وزیر علوم همچنین در این نشست اعلام کرد که "بورسیه‌های خارج از کشور نیز جایابی دارند و برای تعداد محدودی که شرایط معدل و سن را با در نظر گرفتن تمام ضوابط زمان مورد نظر نداشته‌اند پرداخت هزینه فقط برای باقی مانده تحصیلی‌شان انجام می‌شود. تمام افرادی که تا خرداد فارغ‌التحصیل شده‌اند چه شرایط را داشته باشند و چه نداشته باشند طبق تصمیم جدید مشکلی ندارند."

 صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان نیز که بر سخنان وزیر علوم تاکید می‌کرد از اعلام نتایج پرونده بورسیه‌ها به دانشگاه‌ها خبر داد و اینکه این افراد مشکلی برای تحصیل ندارند و لیست مالی هزینه‌ها نیز مشخص شده که به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

صدیقی برای چندمین بار از امکان تحصیل همه دانشجویان بورسیه به جز 36 موردی که مشکل غیرقانونی داشتند گفت و تاکید کرد به جز این تعداد مابقی دانشجویان مشکلی برای  ادامه تحصیل ندارند.

در حالی‌ که وزارت علوم مدعی پایان پرونده بورسیه‌هاست و همچنان بر ادامه برداشت‌ها و تفسیرهای خود از قانون درباره بورسیه‌ها اصرار می‌ورزد، اما هنوز سرنوشت تحصیلی این دانشجویان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس کمیسیون اصل 90 که از عدم برگزاری ادامه جلسات کمیته بررسی بورسیه‌ها و گزارش ارائه شده وزیر علوم از تصمیمات این کمیته بی‌خبر بود، اعلام کرد کمیسیون اصل 90 رسیدگی به پرونده این دانشجویان را همچنان پیگیری خواهد کرد.

این مسائل در حالی درباره این پرونده مطرح می‌‌شود که دانشجویان بورسیه با تعیین شعبه دادگاه از سوی قوه قضائیه مجوز شکایت از وزارت علوم را دریافت کردند و می‌توانند شکایات خود را از این وزارتخانه در مراجع قضائی اعلام کنند.

پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم از وضعیت دانشجویان بورسیه حاکی است که برخی از دانشجویان بورسیه با مراجعه به سازمان امور دانشجویان با تصمیم جدیدی درباره وضعیت خود مواجه نشدند.

به نظر می‌رسد علیرغم اصرار مسئولان وزارت علوم هنوز داستان بورسیه‌ها تمام نشده و باید انتظار شنیدن اخبار مختلفی را در این زمینه داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس