تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است و با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر، برخی واردکنندگان به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.

گروه اقتصادی مشرق- واردکنندگان خودروهای چینی در ایران طی چند سال اخیر به طور تقریبی سالانه حدود 1000 میلیارد تومان از فروش این خودروها پول به جیب زده‌اند.

تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی که اخیرا در بازار کشورمان باب شده است، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است.

در هفته‌های اخیر با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر اروپایی و آسیایی به بازار ایران، واسطه‌های خودروهای چینی در ایران به شدت به تکاپو افتاده‌اند و با ارائه تخفیف‌های چند میلیونی، به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.

 به عنوان نمونه در فروش محصولات شرکت جیلی در ایران تخفیف‌های 16، 19 و 26 میلیونی در نظر گرفته شده است.

مثلا خودروی EmgrandX7 که از چند سال گذشته تا یک ماه پیش به قیمت 115 میلیون تومان به مصرف‌کنندگان ایرانی فروخته می‌شد، با تخفیف عجیب 26 میلیونی هم‌اکنون به 89 میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.

البته چنین تخفیف‌هایی فقط به شرکت فوق منحصر نیست و در هفته‌های اخیر؛ مدیران خودرو ( ام وی ام)، خودروهای کرمان خودرو ( جک و لیفان) و مدیاموتورز (ام جی) و ......به عنوان نمایندگان خودروهای چینی در ایران تخفیف‌های میلیونی، فروش ویژه خبرنگاران و ....، اقساط بلند مدت تا 65 درصد قیمت خودرو و وام کم بهره را در فروش محصولاتشان انتخاب کرده‌اند.

در اخبار سیما هم در قالب گزارشی به نام "خودروهای چینی در بازار ترک بر می‌دارند" به کاهش 4 تا 7 میلیونی قیمت خودروهای چینی در بازار اشاره شده است.

سود هزار میلیارد تومانی چند خانواده از واردات خودروهای چینی

از آنجا که محصولات جیلی در ایران هم‌اکنون با تخفیف‌های تا 26 میلیونی نسبت به قیمت ماه‌ها و سال‌های قبل عرضه می‌شود و خودروهای سایر شرکت‌های چینی هم با تخفیف‌های بین یک تا 10 میلیون عرضه می‌شود، می‌توان برآورد کرد که تا پیش از این، هر خودروی چینی به طور میانگین چند میلیون تومان گران‌تر از رقم واقعی در کشورمان به فروش می‌رفت.

گران‌فروشی هزار میلیاردی خودروهای چینی در ایران
"اختلاف قیمت بازار و کارخانه mvm530"

با توجه به تخفیف‌های فعلی، رقم گران‌فروشی خودروهای چینی به طور میانگین 7 تا 10 میلیون تومان برآورد می‌شود
.

از سوی دیگر، آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد ایران در سال 2014 میلادی بزرگترین واردکننده خودروهای چینی بوده است و در سال گذشته میلادی چینی‌ها 109 هزار خودرو به ایران صادر کردند.

اگر رقم 109 هزار خودرو را در رقم تقریبی 10 میلیون تومان گران‌فروشی این خودروها در کشورمان ضرب کنیم، سود واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان طی سال گذشته میلادی به بیش از 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.

حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت یعنی گران‌فروشی یک میلیون تومانی خودروهای چینی در کشورمان، رقم سود گران‌فروشی واردکنندگان این خودروها طی یک سال از 1000میلیارد ریال  هم بالاتر می‌رود.

گران‌فروشی هزار میلیارد تومانی خودروهای چینی در بازار ایران

نکته مهم آن است که ارقام فوق، به غیر از سود واقعی واردکنندگان از فروش خودروهای چینی در کشورمان است و در صورت کسر قیمت فروش خودروهای چینی در بازار از هزینه تمام‌شده آنها برای عرضه‌کنندگان (با لحاظ مجموع قیمت پایه خودرو، هزینه حمل، تعرفه‌ و عوارض مترتب بر آن) سودی که واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان به جیب می‌زنند بیش از هزار میلیارد تومان فوق است.

این در حالی است که به گفته رئیس شورای رقابت و بعضی نمایندگان مجلس، بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور از جمله خودروهای چینی به طور انحصاری در اختیار یک خانواده است و بخش اعظم 30 درصد باقی‌مانده نیز میان چند خانواده دیگر تقسیم شده است و سهم واردکنندگان جزء بسیار اندک است.

به گزارش مشرق، گران‌فروشی محصولات چینی در ایران در حالی است که همین خودروها در داخل بازار چین با اقبال چندانی روبرو نیست. در فهرست انجمن خودرو چین، در سال ۲۰۱۴ بهترین وضعیت فروش خودرو در داخل چین برای خودروهای سواری فولکس‌واگن بوده است و سه نماینده موفق این شرکت سدان فولکس‌واگن ساگیتار، فولکس‌واگن لاویدا و فولکس‌واگن جتا، تقریباً ۱ میلیون واحد فروش داشته‌اند.

خودروهای ژاپنی هم رشد فوق‌العاده‌ای در فروش در بازار چین داشته‌اند. این در حالی است که طبق نتایج فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵، مارک‌های داخلی چین هم رتبه هشت از ده را در فروش داشته‌اند. گویا خود چینی‌ها بهتر می‌دانند چه می‌سازند.

دانلود


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • رها ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    خود چینیا هم اشغالاشونو نمیخرن فقط مردمه ایرانن که مجبورن بینه چهارتا اشغال یکیو انتخاب کنن اونم با چه قیمتهایی ادم خندش میگیره یه چند وقت دیگه بنزین و میکنن 1600 تومن بعدش بازم خودروهارو گرون میکنن همه جای دنیا سوخت گرونه ولی خودرو ارزون ولی ایران برعکسه درسته با قیمت جهانی فاصله داریم ولی حقوق و دریافتیه مردم هم با دلار بخوای حساب کنی هیچی نیست امیدوارم نظرم تایید بشه
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    نمیدونم چرا خبرگزاری های ما مثل خبر گزاری های خارجی شهامت افشا کردن اسامی رو البته با روکردن سند معتبر ندارند.
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    جناب خبرنگار ، شرایط امروز بازار ایران و حتی بازارهای جهانی باعث شده اکثر خودرو ساز ها قیمت خودشونو پایین بیارن.یکی از دلایلش پایین اومدن ارزش یورو نسبت به باقیه ارزهاست و رقابتی تر شدن خودروهای اروپاییست.شما بهتره به مشکلاتی که باعث شده این وضعیت بوجود بیاد اشاره کنی و جلوی شرکت های تولیدکننده خودرو که تمام سرمایه ها خودشون رو بجای اینکه در تولیدشون بکار بگیرن....
  • دکتر پدرام سرابی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    در گران فروشی این محصولات شکی نیست و احتیاجی به ضرب و جمع و تفریق اعداد ندارد کافیست که شما مدارک گمرک و اظهارنامه هایشان راببینید اما نکته مهم ماجرا اینجاست که آیا این گران فروشی فقط مختص چینی ها بوده؟ کره ای ها و دیگر خودروها بخصوص داخلی چنین ارقام نجومی را به جیب نزدنند ضمنا در نظر داشته باشید که خودرویی همانند ام جی با دیگر برندهای بومی چینی تفاوت ماهوی دارد که این عدم تمایز توسط نویسنده نشان از سواد کم خودرویی ایشان دارد...برند ام جی یک خودرو انگلیسی هست که در چین و انگلستان و تایلند تولید می شود و بواسطه شرکت توانمند و ثروتمند سایک موتورز توانایی رقابت با دیگر خودروسازان اروپایی بخصوص در عرصه قیمتی را داراست که همین رقابت می تواند بسود مصرف کننده تمام شود ولی آیا باند فرانسوی صنعت معدن اجازه چنین رقابتی را می دهد؟ آیا واقعا خودروهای داخلی از کیفیت بهتری نسبت به محصولات چینی برخوردارند؟ این دست مقالات و دیگر هیاهو ها چه چیزی را می خواهند از دید مردم پنهان کنند؟ غیر از این است که حداقل این محصولات تخفیف هایی را برای مشتریان خود قایل شده اند در صورتیکه محصولات داخلی دم از افزایش قیمت م زنند!!!
  • سعید ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    همچین با دهن مر از چینیها بد میگیم انگار خودمون محصول بهتری میسازیم....
  • اهواز ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    چشم هارو باید بست...جور دیگری باید خورد
  • صداقت ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    چرا دولت اجازه می دهد یک خودرو را سه برابر قیمت واقعی بفروشند؟
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    مثلا بنز و فولکس خودروی زیر100 میلیون میدند ایران ؟ قطعا خیر . به نظرم دولت باید با خودروسازانی تو دنیا قرار داد ببنده که خودروهاشون تو رنج قیمت 20 تا 50 میلیون باشه تا دو خودرو ساز داخلی هم خدای نکرده قیمتشون کاهش بدند .
  • علی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    خودروهای چینی از بسیاری خودروهای ایرانی بهترند و این واقعیت را نمیتوانید انکار کنید همانطور که نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که قیمت گران است
  • مصرف کننده ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    سلام لطفا کسی که این متن و منبع خبر رو در رابطه با خودروی ام جی درج کرده ، لطفا کمی اطلاعات خودرو خود و بالا برده و هر .... رو به خورد مردم نده . ... موفق باشید .
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    وقتی خودروسازهای وطنی خوردهاشون رو چند برابر قیمت میفروشن از خارجی جماعت انتظار بیشتری دارید؟!
  • حمزه ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    اینم از برکات ونعمات و فرصتهای حریم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    خداییش خودرو چینی بی کیفیته یا خودروهای ایرانی که با این قیمت گزاف به مردم فروخته میشه؟ که نه ظاهر داره نه باطن. نه آپشن داره نه کمیت. باز خودروهای چینی کم کیفیت شاید باشه ولی بی کیفیت نیست. برید ببینید بازده و تعمیرات و مشکلاتشون چقدر بوده؟ یه خورده هم ما خودباخته غربیها شدیم. همین ال نود و پژو مگه کجا قطعاتش ساخته میشه. قطعات رو ایران کنترات داده به چین. قطعه سازهای ایرانی هم بیکار شدن. بعد بعضی ها همچین پز پژو و رنو رو میدن که انگار خود اروپا مونتاژ شده.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    اقا جان زیاد حرص نخورید . فروش جنس گرون و با قیمت به این مردم که چاره ای برای انتخاب و یا نخریدن ندارند چیز جدیدی نیست .یه روز ماشینه یه روز لبنیات با پالم و قیمت گرون آب .برق.میوه .گوجه. برنج هندی و وارداتی.قبض جریمه ها.عوارض همش هم برای مردم عادیه و سطح پایین .....چیزی که ارزونه و باگیفیت داریم سرطان و اسیده
  • حسین ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    3 0
    ***سه سوال مهم*** به نظر شما پس از ورود برندهای اروپایی و به فرض خروج چینی ها فروش انحصاری برندهای اروپایی دست همین خانواده مشخص که واردات 70 درصد خودروهای فعلی رو داره نمی افته؟ اگه مجددا اختاپوس واردات خودرو بازهم فعال شد، اونوقت همین سود نجومی و ناعادلانه رو دوباره نمیخوره؟ چه باید کرد؟
  • جوادحاجتی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    باسلام وقت بخیرنام خانواده های میلیاردی رابگوئید
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    چون قوانین طوری هستن که اگر این کار رو بکنن اون فرد قدرت این رو داره که خبرگزاری رو بیاره پایین کلا.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    فولکس واگن سیاست اصلیش خودروی ارزون قیمت هست. اسمش هم معنی خودروی مردم رو میده، خودرویی که همه بتونن بخرن. نرخ دلار ما بده وگرنه قیمت اونا واقعا پایین حساب میشه تو دنیا. که البته فولکس هم تو این رنج که فرمودید ماشین داره.
  • سید محسن میرخانی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    ننگ بر کسانی که اینگونه مردم را سرکیسه میکنند وننگ بر انهایی میدانند و نگاه میکنند تا این زالو ها خون مردم را داخل شیشه کنند
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    ماشین های سواری در اروپا بین 10 تا 20 هزار یورو هست که قطعا زیر صد میلیونه
  • احسان ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    دکتر واقعاً زیبا سخن گفتین و به درستی جواب نویسنده بی سواد در بهترین حالت و بدترین حالت رشوه بگیر خودروسازان داخلی را دادید، بیش از %90 از خودروهای چینی از بهترین های ایران کیفیت بیشتری دارند من خودم هم پژو داشتم و هم الآن همین جیلی رو دارم که به خدا قسم مقایسه کیفیت پژو و جیلی مثل جوک میمونه، خودروسازهای داخلی باید هرچه زودتر بساطشون رو جمع کنن
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    یعنی قیمت بقیه ماشینهای وارداتی مثل ماشینهای کره و ای و ژاپنی واقعی است ، کلا قیمت همه ماشینهای خارجی در ایران غیر واقعی است شما فقط محبت کن و اسم آن خانواده را بگو ، با حروف اختصاری هم بگویی قبول است
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    این همه بی بند وباری تو کشور یاد حرفای دکترمون می افتم! می خواست با رییس جمهور امریکا بر سر رهبری دنیا مذاکره کنه بعدش هم متقاعد بشه اون اصلح تره.... خوشم میاد محمود خان بدون خونریزی روی چنگیز و تیمور لنگ سفید کردی!
  • سالاری ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    اولا فیلمی که توی ضمیمه گذاشتید برعکس گزارش می گه که اصلا کاهش قیمت نداریم بلکه دنبال افزایش قیمت هستیم! دوم اینکه به نسبت خودروهای ایران خودرو و سایپا محصولات چینی واقعا کیفیت بهتری دارند. سوم اینکه بازارهای اکثر دنیا رو ماشین های چینی گرفته. با هر کیفیتی که بخوان براشون ماشین می سازه. این خانواده وارد کننده است که می گه بدترین کیفیت رو بزنن تا سود بیشتری ببرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس