کد خبر 451620
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از آغاز پیش‌فروش زمین‌های شهرک صنعتی شهریار از شش ماهه دوم سال جاری خبر داد.

به گزارش مشرق، علی سلیمانی در نشستی خبری با اشاره به ساخت شهرک‌های جدید در اطراف تهران برای انتقال صنایع مزاحم اظهار کرد: شهرک صنعتی با واحد صنعتی متفاوت است و ما در استان تهران هیچ واحد صنعتی جدیدی ایجاد نمی‌کنیم. بلکه وظیفه‌ی ما انتقال واحد‌های موجود به شهرک‌های جدید و ساماندهی آنهاست و به این ترتیب در راستای همان مصوبه فاصله 120 کیلومتری واحد‌های جدید از مراکز شهرهاست.

وی با اشاره به فعالیت 50 هزار صنف تولیدی در داخل تهران گفت: علاوه بر آن 17 هزار و 500 واحد تولیدی فعال داریم که شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از سال 1369 تاکنون توانسته 8500 واحد تولیدی را به داخل شهرک‌ها برده و ساماندهی کند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران افزود: البته از این تعداد 4500 واحد تولیدی به بهره‌برداری رسیده و 4000 واحد آن در مراحل راه‌اندازی قرار دارند و برنامه‌ی ما این است که همه واحد‌ها را در داخل شهرک‌ها ساماندهی کنیم.

سلیمانی درباره‌ی انتخاب مناطق برای ساخت شهرک‌های جدید ادامه داد: ما مناطقی را انتخاب کردیم که قابلیت کشاورزی مسکونی و غیره ندارند و صرفا زمینی دورافتاده است که تا سال‌های سال امکان کاربری دیگری پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به آغاز کار ساخت زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی شهریار گفت: برای فاز اول ما با 800 هکتار کار را آغاز خواهیم کرد البته می‌توانستیم با دو تا سه هزار هکتار شروع کنیم، اما هدفمان این بود که ساخت زیرساخت‌ها متناسب با ورود سرمایه‌گذار به داخل شرکت باشد و پیش‌بینی ما این است که از شش ماهه دوم سال پیش‌فروش این واحد‌ها آغاز خواهد شد.

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران فعالیت‌های ایجاد زیرساخت در این شهرک به موازات پیش‌فروش این واحد‌ها انجام خواهد شد که زمان بهره‌برداری آن از این شهرک کوتاه‌تر شود.

سلیمانی با بیان این‌که این شهرک بعد از دو تا سه سال می‌تواند تولید را تجربه کند، اظهار کرد: البته برق و آب شهرک آمده و در حد ساخت‌وساز وجود دارد.

وی با بیان این‌که تاکنون 40 واحد تولیدی اعلام آمادگی کردند، ادامه داد: هدف از ساخت این شهرک و شهرک صنعتی ملارد انتقال صنایع غرب تهران است، چرا که در حال حاضر 1500 واحد تولیدی در غرب تهران وجود دارد که ساماندهی نشده‌اند. البته امکان انتقال واحد‌های دیگر نقاط تهران به این شهرک‌ها وجود دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی مشکل آب شهرک‌های صنعتی استان تهران و راهکارهای آن گفت: مشکل آب در کل کشور وجود دارد و همه با مساله‌ی آب حتی در دنیا مواجه‌اند. در استان تهران هم در شهرک‌های صنعتی و شهر مشکل آب وجود دارد که این فقط در شهرک نیست.

وی افزود: نکته مثبت اینجاست که تامین آب صنعتی راحت‌تر از آب شرب است. بنابراین ما قصد داریم که در یک افق 20 ساله همه واحد‌های صنعتی از آب صنعت استفاده کنند، چرا که صنعت از پساب‌های تصفیه شده آب‌های شهری استفاده می‌کنند.

سلیمانی با بیان این‌که در حال حاضر ما 900 میلیون مترمکعب پساب در تهران داریم، گفت: البته بعضا تصفیه‌خانه‌ها قدرت تصفیه این مقدار پساب را ندارد هرچند که تصفیه‌خانه شرق تهران پنج ماه قبل راه‌اندازی شد و در حال فعالیت است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت فروش زمین‌های شهرک صنعتی شهریار و انتقاد صنعتگران از بالا‌بودن قیمت زمین گفت: قیمت حدود 120 هزار تومان است که هنوز قطعی نشده و این در استان تهران کف قیمت است و نمی‌توان زمینی را همراه با زیرساخت به این قیمت خرید بنابراین پولی که ما می‌گیریم برای تامین زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: مبالغ در اقساط 30 تا 40 ماهه دریافت خواهد شد و این در حالی است که شهرک صنعتی خود را در کنار تولید‌کننده قرار می‌دهد و از صنعتگران می‌خواهیم نگران نباشند، چرا که ما آنها را بابت بدهی‌هایشان به دردسر نمی‌اندازیم و به دنبال این نیستیم که برای تولید مشکل ایجاد کنیم.

سلیمانی با اشاره به مزیت‌های ورود واحدهای تولیدی به این شهرک‌ها اظهار کرد: مورد اول این‌که برای آنها صرفه اقتصادی دارد و می‌توانند با فروش زمین‌های خود به راحتی زمین بزرگ‌تری در این شهرک خریداری کرده و خود را توسعه دهند. از سویی دیگر براساس مصوبه دولت واحد‌هایی که از داخل شهر به شهرک‌های صنعتی انتقال پیدا کنند، جواز زمین قبلی‌شان امکان تغییر به کاربری تجاری را پیدا خواهد کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران کمربند جاده‌ای از چند شهر ورامین در حال ساخت است که جاده قم را قطع کرده و به پنج کیلومتری این شهرک و سپس به جاده کرج می‌رساند که این موضوع نیز مسیر‌های دسترسی به شهرک را آسان‌تر می‌کند.

وی با اشاره به چهار شهرک جدید در تهران که مصوب دولت است گفت: این‌ شهرک‌ها در سال‌های قبل به تصویب رسیده ولی اجرایی نشده‌اند که عبارتند از شهرک صنعتی شهریار، ملارد، صفادشت و حسن‌آباد.

سلیمانی با بیان این‌که در حوزه زیرساخت به دنبال استفاده از توان بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس هستیم، اظهار کرد: با توجه به این‌که ماشین‌آلات این نیروگاه‌ها عمدتا از اروپا خریداری می‌شوند در سال‌های گذشته شرایط سخت بود اما اکنون فرصت خوبی فراهم شده که ساخت این نیروگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم که تاکنون نیز تجربه آن را داشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران افزود: امیدواریم که این اتفاق هم در زمینه‌ی پساب‌ها هم بیفتد و بخش خصوصی آنها را تحویل گرفته تصفیه کند و به ما بفروشد.

وی با بیان این‌که برای انتقال واحد‌های تولیدی به شهرک‌ها دو روش وجود دارد، ادامه داد: روش اول ساخت کارگاه‌های کوچک است که این اتفاق در شمس‌آباد افتاده و کارگاه‌های آماده را به صورت اقساط به واحد‌های تولیدی واگذار می‌کنیم. این برنامه برای 5000 واحد تولیدی است که هر سال 500 واحد را منتقل کنیم.

سلیمانی افزود: از سویی دیگر می‌توانیم در شهرک‌های صنعتی زیرساخت را ایجاد کنیم و واحد‌ها را به صورت فروش زمین به آنها با تسهیلات مناسب به داخل شهرک بیاوریم.

روز گذشته با حضور مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران دو واحد تولیدی چای دو غزال و ظروف نسوز آشپزخانه کاندید در شهرک صنعتی شمس‌آباد افتتاح شدند که فعالیت این واحد‌ها با ورود به شهرک‌های صنعتی توسعه یافته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس