کد خبر 451348
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

مهدی هاشمی سرانجام به جرم ارتشاء روز گذشته برای گذراندن مجازات ۱۰ سال حبس وارد زندان اوین شد.

به گزارش مشرق، انتظارها به سر رسید و رشوه‌خوار بزرگ، مهدی هاشمی رفسنجانی برای گذراندن «حداقل» ۱۰ سال زندان، وارد اوین شد! مهدی هاشمی رفسنجانی دیروز بعدازظهر حوالی ساعت ۱۶ وارد زندان اوین شد. به‌رغم آنکه ۲۰ خردادماه دادگاه تجدیدنظر حکم مجازات مهدی هاشمی را اعلام کرد اما سرانجام پس از ۲ ماه، او، یعنی مهدی هاشمی رفسنجانی وارد اوین شد تا روزشمار مجازات ۱۰ ساله وی، از روز گذشته، یعنی یکشنبه، ۱۸ مردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز شود! مهدی هاشمی روز گذشته در حالی وارد اوین شد که محمود علیزاده طباطبایی، وکیل او نیز وی را همراهی می‌کرد.

مجازات مهدی هاشمی البته به غیر از حبس، جزای نقدی، رد مال و شلاق هم بوده است اما مهم‌ترین اتهامات فرزند آقای اکبر هاشمی رفسنجانی که این روزها توهین وی به روستاییان، موج اعتراضی گسترده‌ای در کشور ایجاد کرده، فساد اقتصادی بوده است.  مهدی هاشمی به خاطر اختلاس و جعل (جعلی که در دل اختلاس است) به ۱۰ سال حبس و رد مال به‌مبلغ ۶۰۰میلیون تومان و جزای نقدی معادل ۲برابر مبلغ رد مال به‌میزان یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان محکوم شده است. همچنین به‌دلیل ارتشا به ۱۰ سال حبس، رد مال به‌مبلغ ۵میلیون و ۲۰۰هزار دلار و جزای نقدی معادل همین میزان، محکوم شده است.

این متهم همچنین به‌دلیل ارتشا، به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۵۰ ضربه شلاق و به‌دلیل مسائل امنیتی نیز مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس محکوم شده است. به گزارش تسنیم، براساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، این متهم صرفاً ۱۰ سال از ۲۵ سال محکومیت خود را تحمل خواهد کرد. حکم صادرشده برای پرونده مهدی هاشمی در دادگاه بدوی، مجموعاً ۱۵ سال حبس بود که این حکم برای اعلام نظر به دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود اما بعد از پایان رسیدگی در دادگاه تجدید نظر، قضات شعبه تجدید نظر مجموع محکومیت در نظر گرفته شده برای ۳ اتهام مهدی هاشمی را ۱۰ سال افزایش دادند.

طبق ماده ۱۳۴ در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از ۳ جرم نباشد دادگاه برای هریک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از ۳ جرم باشد، مجازات هریک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به‌اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هریک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراست و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌‌شود. مهدی هاشمی در حالی روز گذشته وارد زندان اوین شد تا ۱۰ سال مجازات حبس خود را به دلیل فساد اقتصادی و ارتشا آغاز کند که در واقع نظر ریاست قوه‌قضائیه نیز در میزان حبس و زندان وی دخیل بوده است.

خردادماه امسال پس از آنکه دادگاه تجدید نظر حکم مجازات مهدی هاشمی را ابلاغ کرد (که البته نسبت به دادگاه بدوی شامل مجازات سختگیرانه‌تری شده بود) مهدی هاشمی از ریاست قوه‌قضائیه درخواست اعمال ماده ۱۸ کرد. این خبر را همان زمان علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی اعلام کرد. با این حال اما سرانجام مهدی هاشمی برای گذراندن مجازات خود وارد زندان شد تا مشخص شود حکم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، همان حکم دادگاه تجدیدنظر بوده است.

البته «وطن امروز» پیش از این در برخی گزارشات خود نوشت در دادگاه مهدی هاشمی، تنها بخشی از پرونده اتهامی علیه وی، بررسی شده است و در واقع سایر اتهامات او که بخش عمده‌ای از آنها باز هم اقتصادی است، هنوز بررسی نشده است.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود پرونده اتهامی مهدی هاشمی مفتوح است و تنها بخشی از آن رسیدگی شده است. مهدی هاشمی در روزهای اخیر تلاش زیادی کرد تا حضور خود در زندان را باز هم سیاسی جلوه دهد. او ۳ روز قبل از حضور در اوین با انتشار مطلبی در فیسبوک خود، حضورش در زندان را قریب‌الوقوع دانسته بود و مدعی شده بود اعلام کاندیداتوری پدرش برای مجلس خبرگان رهبری، باعث خواهد شد او زندانی شود!

او دیروز نیز قبل از ورود به زندان گفت: این کیفر را عادلانه و قانونی ندانسته و اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی می‌دانم. او همچنین در مقابل خبرنگاران متنی را خواند و در آن خواستار پخش جلسه دادگاه خود از طریق صدا و سیما شد. مهدی هاشمی در حالی به زندان رفت که همچنان پرونده جنجالی کرسنت رمزگشایی نشده است؛ پرونده‌ای که به نظر می‌رسد به دلیل برخی محدودیت‌هایی که با روی کار آمدن دولت روحانی در قبال آن اعمال شده، مورد رسیدگی قرار نگرفته است. عباس یزدان‌پناه‌یزدی، یکی از متهمان اصلی کرسنت که همزمان با آغاز دادگاه مهدی هاشمی «ناپدید» شد، در فیلمی که از او منتشر شده، ادعای تکان‌دهنده‌ای درباره نقش مهدی هاشمی در یک پرونده پورسانتی چند میلیاردی در نفت مطرح کرده است.



منبع:وطن امروز



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • موسی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    دست قوه قضائئیه درد نکنه . سفره دبیت المال مثل سفره نذر برای ائمه و معصومین (ع)هست هر که خیانت کند نباید مستثنی وجد داشته باشد. هر کس پیگیر بیت المال باشد روز اخرت انشالله خداوند برای او پاداشی مضاعف در نظر بگیرد. همه را پیگیر باشید چه الان چه دولتهای قبل. تشکر
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      ان شاءالله
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • هژدانه ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    پس با این اوصاف احتمال افزایش مجازات وجود خواهد داشت !؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خوش بگذره!!!
  • غ س ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    برود خدا راشکر کند واستغفارنمایدکه چنانچه کس دیگری بود اعدام کمترین حکمی می بود ومهلت استغفارهم برایش نمی ماند
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    بایدم مفتوح باشه جرائمی که انجام داده اثرات مصرشون تا سالها تاثیر منفی برمملکت داره وبسیاری از جنبه های پنهانس بایدآشکارشود مث کرسنت مث فتنه88
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    1 0
    خواهشا"دیگه به این آقازاده تخفیف ندهید خیلی گستاخ وپرروحه
  • علی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    1 0
    با سلام ، آقای هاشمی برود خدا را شکر کند که فرزندش به دست فردی به نام آقای خلخالی نیافتاد چون به یقین پای آقای مهدی خوش تیپش به دادگاه هم نمی رسید (قضیه هویدا که قبل از محاکمه در سرویس بهداشتی دادگستری هدف قرارگرفت) .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس