سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستى بعد از توافق در منزوی‌ترین زمان خود است گفت: شکاف جدى بین دولت اسرائیل و متحدین غربى آنها ایجاد شده و ما به دنبال تعمیق این شکاف هستیم.

به گزارش مشرق، صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه در نشست بررسی "برجام" که با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عالی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، مجید تخت‌روانچی و سیدعباس عراقچی معاونان وزیر خارجه و توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزاری شد بابیان اینکه مذاکرات هسته اى واقعه بزرگى در تاریخ تحول سىاست خارجى است که بر سیاست داخلى و توسعه کشور تاثیر دارد.

خرازی با اشاره به اینکه بیش از 12 سال از آغاز مذاکرات و فرجام آن با قدرتهاى جهانى می گذرد اظهار داشت: این مذاکرات داستان بلندى در مناسبات سیاست خارجى ایران دارد.

وی با اشاره به برگزاری این نشست ابراز امیدواری این مراسم بعد از این به صورت یک کلوپ دیپماتیک در خدمت محققان سیاست خارجى باشد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه برجام موضوعات مهمى دارد که مورد غفلت بوده است گفت: موضوع مهم این توافق تاثیرات فرا متنی برجام در حوزه ژئو استراتژیک و ژئواکونومیک است.

وی با بیان اینکه از نکات مهم در برسى تاثیرات برجام باید غیرامنیتى کردن پرونده جمهوری اسلامی ایران در سطح مناسبات جهانى مدنظر باشد خاطرنشان کرد: تلاش نظام سلطه این بود که با امنیتى کردن سیاست خارجى ایران توان کشور را محدود کند که با اقبال کشورهاى منطقه و فرامنطقه اى به این توافق نقطه پایانى براى انزواى ایران است و برجام ایران را از روی میز امنیتی جهان خارج کرد.

خرازی افزود: نکته بعد انزواى رژیم صهیونیستى بعد از توافق است که در منزوى ترین زمان خود است و نکته بعدی نیز شکاف جدى است که بین دولت اسرائیل و متحدین غربى آنها ایجاد شده که ما مى خواهیم تا مى توانیم این شکاف را تعمیق ببخشیم.

وی در خصوص چهارم نکته توافق وین اظهار داشت: این نکته قدرت منطقه اى است که بعد از توافق ایران ایجاد شده و ایران مى‌تواند در حل و فصل مشکلات منطقه‌اى عمل کند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: نکته پنجم قدرت امنیت سازى است که برجام آن را نشان خواهد داشت و این قدرت امنیت سازى، قدرتی است که هیچ کس دیگرى، نه ترکیه، نه عربستان و نه حتى اسرائیل قادر به انجام نیستند.

وی اظهار داشت: از دیگر نکات نیز دیپلماسى ایران است که به عنوان قدر نرم نشان داده شد که وزیر خارجه ایران مى‌تواند در جنگ ذهن ها گره ها را باز کند و همچنین ضمن باز کردن گره هسته‌اى مى تواند به وسیله قدرت نرم گام هاى بزرگى را بردار که هیچ گاه بعد از قطعنامه 598 قدرت ایران هیچگاه این قدر بزرگ بنده است.

خرازی در پایان اظهار داشت: نکته نهایى در خصوص برجام زمینه اى است که مى تواند براى توسعه اقتصادى کشور ایجاد کند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس