کد خبر 450973
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

مرگ مشکوک و رازآلود ملا عمر رهبر و مؤسس گروه طالبان با واکنش‌های متفاوتی در میان مقامات دولتی و شخصیت‌های جهادی افغانستان مواجه شده است.

 به گزارش مشرق، مرگ مشکوک و مرموز ملا عمر رهبر و مؤسس گروه طالبان با واکنش‌های متفاوتی در میان مقامات دولتی و شخصیت‌های جهادی افغانستان مواجه شد.

در ادامه به اظهارنظر چند نفر از شخصیت‌های دولتی و جهادی و ... اشاره می‌شود.

«سیاف»: طالبان از مرگ ملا عمر پند بگیرند

در تازه‌ترین مورد از اظهارنظرها در خصوص مرگ ملا عمر عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی افغانستان در یک نشست خبری از طالبان خواست که از مرگ ملا عمر پند بگیرند.

در این نشست خبری سیاف گفت: زمانی که ملاعمر یا مرده یا کشته شده، فرماندهی طالبان را چه کسی بر عهده داشته؟ آنها تحت فرماندهی چه کسی می‌جنگیدند؟ فرماندهی که از زیر خاک نمی‌شود... و معلوم است که از آغاز کار تحریک طالبان تاکنون فرماندهی آنها از سوی بیگانه‌ها بوده است.

وی تحریک طالبان را ساخته بیگانگان دانست و اظهار داشت: این گروه تنها یک ابزار برای نابودی افغانستان است.

این رهبر جهادی با اشاره به مرگ مشکوک ملاعمر، رهبر پیشین طالبان از اعضای این گروه خواست به دولت افغانستان بپیوندند و در آینده کشورشان سهیم شوند.

وی گفت: تأمین صلح در افغانستان خواست تمام افغانستانی‌هاست اما این روند باید با 2 شرط یعنی گفت‌وگو با نمایندگان تمام گروه‌های مخالف و پایان کامل جنگ صورت بگیرد.

سیاف افزود: نباید تنها با یک گروه صلح شود و گروه‌های دیگر تحت نام‌های دیگری چون «داعش» به جنگ در افغانستان ادامه دهند.

سیاف همچنین از برگزاری مراسم ختم برای ملا عمر در افغانستان و ابراز تأسف شماری از مقامات در مورد مرگ وی به شدت انتقاد کرد.

به دنبال اعلام مرگ ملا عمر، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان در کابل مراسمی برای یادبود او برگزار کردند که گفته می‌شود تعدادی از مقام‌های دولتی هم در آن شرکت کرده بودند.

عبدالله: انتشار خبر مرگ ملاعمر پرسش‌های زیادی به میان آورد

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان پنج روز بعد از انتشار خبر مرگ ملا عمر گفت: انتشار این خبر سئوالات زیادی را در جهان و افغانستان ایجاد کرد که جنگ تحت چی نامی صورت می‌گرفت و مذاکرات به نمایندگی از چه کسی انجام می‌شد؟

وی ادامه داد: ما پاسخ این پرسش‌ها را می‌دانیم.

عبدالله با واکنش تند به برگزاری مراسم ختم برای ملاعمر ضمن ممنوع اعلام کردن این مراسم گفت: افرادی که در این قبیل مجالس شرکت نمایند تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

«عطا محمد نور»: مرگ ملا عمر بهترین فرصت برای مبارزه با طالبان

سرپرست ولایت بلخ افغانستان در واکنش به مرگ ملا عمر گفت: با اعلام خبر مرگ ملا عمر و ظهور ضعف در میان طالبان، حکومت افغانستان بهترین فرصت را برای اقدام در برابر آنان دارد و زمان مناسبی برای مبارزه با طالبان است.

نور، مرگ ملا عمر را عامل خوبی برای گسترش صلح در افغانستان دانست ولی خاطرنشان کرد: ایجاد پراکندگی در صفوف طالبان برای این‌ که تمام آنان برای پیوستن به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

«دوستم»: یکسال پیش از مرگ ملا عمر با خبر بودم

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت: یک سال پیش از مرگ ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان خبر داشته است.

دوستم در سفر به فرمانداری «قیصار» ولایت فاریاب اظهار داشت: این طالبان هستند که از مرگ رهبرشان بی‌خبرند و به دستور بیگانه‌ها در برابر مردم افغانستان می‌جنگند.

وی بر مبارزه علیه طالبان تأکید کرد و به نیروهای امنیتی اطمینان داد در کنار آنان خواهد ایستاد و طالبان را نابود خواهد کرد.

«حکمتیار»: با هم متحد شویم

پس از تأیید مرگ ملاعمر رهبر طالبان، گلبدین حکمتیار با انتشار بیانیه‌ای ضمن مقایسه وضعیت موجود افغانستان با دوران کمونیستی در این کشور، خواستار تشکیل حکومت اسلامی به وسیله اتحاد تمام گروه‌ها شد.

بر اساس این بیانیه، حزب اسلامی افغانستان اعلام آمادگی کرد در تشکیل «جبهه متحد اسلامی» سهم فعال بگیرد.

وی پیشنهاد کرد: گروه‌های جهادی، مجموعه‌ها و تشکل‌های سیاسی که مخالف حضور بیگانگان در افغانستان هستند، برای کار مشترک آماده شوند، چگونگی آن را بررسی کنند، مواضع و سیاست های خود را یکی سازند، موضع و استراتژی مشترکی برای حال و آینده اتخاذ کنند.

پس از اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر طالبان افغانستان با صدور بیانیه‌ای جانشین ملاعمر رهبر سابق خود را تعیین کرد.

در بیانیه طالبان آمده است: پس از مرگ ملا عمر، شورای رهبری «امارت اسلامی» و برخی از بزرگان این گروه با برپایی نشستی به اتفاق آراء «ملا اختر منصور» را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند.

طالبان افغانستان همچنین اعلام کرد: در این نشست، پس از مشورت‌ «شیخ الحدیث مولوی هیبت الله آخوندزاده» و « ملا سراج الدین حقانی» به عنوان معاونان وی تعیین شدند.

رهبر جدید طالبان افغانستان در نخستین پیام، افراد این گروه را به ادامه جهاد در افغانستان دعوت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس