کد خبر 450826
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵

چند ماه پس از اعلام احتمال تشکیل حزب نزدیکان لاریجانی با عنوان حزب رهروان ولایت، برخی از اعضای این فراکسیون تشکیل حزبی با نام "رهروان ولایت" را منتفی و برخی دیگر آن را محتمل می‌دانند.

به گزارش مشرق، زمزمه‌های تاسیس حزب یا جبهه سیاسی توسط حامیان علی لاریجانی از حدود یکسال قبل  شنیده می‌شود. پیش از این، برخی از اصول‌گرایان و حامیان حسن روحانی رئیس جمهور به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال و سپس حزبی با همین نام در مجلس بودند؛ مساله‌ای که پس از مخالفت برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت یعنی همان فراکسیون اکثریت مجلس که حامی لاریجانی است، منتفی شد. پس از این مساله، بحث تشکیل حزبی با محوریت لاریجانی جدی‌تر شد.

پس از اعلام کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مبنی بر تشکیل حزب نزدیکان رئیس مجلس با عنوان حزب رهروان ولایت، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از پایان تدوین و نگارش اساسنامه حزبی به دبیر کلی علی لاریجانی خبر داد و گفت: کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت به زودی از این حزب پرده برداری خواهد کرد.

جلالی که رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون رهروان ولایت و همچنین از نزدیکان لاریجانی است، چند ماه پیش به روزنامه ایران گفته بود: "در مورد دکتر لاریجانی، ایشان در جبهه اصولگرایی پر اقبال‌ترین فرد است و به او فشار می‌آورند که جریان معتدل و عقلانی اصولگرایی را تدبیر کند".

به گفته جلالی در غیاب شخصیت‌هایی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی، مرحوم عسگراولادی و ناطق‌نوری "کسی که بیشترین نقش را می‌تواند ایفا کند و سابقه و وزانت هم داشته باشد، شخص آقای دکتر لاریجانی است".


لاریجانی هم با حضور در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" در پاسخ به اين سوال كه آيا شما قصد راه‌اندازي حزب سياسي داريد، گفت: "تشكيل حزب كار خوبي است و بعضا دوستاني كه با من در اين زمينه صحبت مي‌كنند آنها را تشويق به اين امر مي‌كنم. من خودم هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ام كه مي‌توانم حزب تشكيل دهم، شايد هم مقداري تنبلي است اما عقيده دارم اگر واقعا احساس كنم وجود من مي‌تواند كمكي به حزب كند حتما اين كار را مي‌كنم و بعضي از دوستان كه با من صحبت مي‌كنند من تشويق‌شان مي‌كنم كه كار حزبي را پيگيري كنند و احزاب قوي در كشور به وجود بياورند".

در همین راستا جواد هروي که عضو فراکسیون رهروان ولايت است نيز از تشکيل حزب رهروان ولايت با دبيرکلي لاريجاني خبر داد و گفت: اساسنامه و مرامنامه حزب رهروان ولايت تنظيم شده است. در نشست‌هايي که اعضاي فراکسيون رهروان ولايت براي تشکيل حزب داشته‌ايم به نقاط مشترکي دست يافته‌ايم. حزب رهروان ولايت يک حزب ملي است که علاوه بر نمايندگان مجلس ديگر شخصيت‌هاي سياسي نيز درآن حضور خواهند داشت.

وي اظهار داشت: درحال حاضر تعدادي از اعضاي فراکسيون رهروان ولايت به نمايندگي از طرف همه نمايندگان فراکسيون بطور جدي بدنبال تبين يک نظام حزبي هستند تا اين حزب را به عنوان يک حزب نظام‌مند و تاثيرگذار در جامعه و نظام تبديل کنند نه به عنوان يک حزب شعاري.

عضو فراکسيون رهروان ولايت گفت: رويکرد حزب رهروان ولايت به سمت اعتدال خواهد بود يعني حزب اصولگرايي که مبتني بر اعتدالگرايي باشد.


در این بین اما سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به سوالی درباره تشکیل حزب رهروان ولایت گفت: اقدامات اولیه و رایزنیها در خصوص تشکیل این حزب انجام شده اما هنوز به صورت رسمی این حزب تشکیل نشده و مجوزی از وزارت کشور دریافت نکرده است اما قطعا پیش از انتخابات مجلس دهم تشکیل حزب رهروان ولایت عملی و با رویکرد اصولگرایی وارد انتخابات خواهد شد.

در نقطه مقابل اما صفر نعیمی‌رز عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با خبرنگار ما ضمن رد این موضوع گفت: فراکسیون رهروان ولایت تاکنون برای تشکیل حزب و فعالیت تشکیلاتی به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: تشکیل حزب رهروان ولایت تحت شعاع بررسی برجام قرارگرفته است و با توجه به اینکه فرآیند بررسی برجام تا حدود 6 ماه دیگر طول خواهد کشید، عملاً وقتی برای تشکیل و اعلام موجودیت حزب رهروان ولایت وجود ندارد.

اکنون با توجه به اظهارات ضد و نقیض اعضای فراکسیون رهروان ولایت در خصوص تشکیل حزبی با عنوان "رهروان ولایت"، باید دید این حزب تشکیل خواهد شد و یا نه و فعالیت لاریجانی و نزدیکانش در آستانه انخابات دهم مجلس در چه قالبی خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس