نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: درد هامون را باید از من بپرسید که در هامون زندگی می کنم و سخنانم بر اساس شنیده ها نیست.

به گزارش مشرق، دکتر معصومه ابتکار امروز در صبحانه خبری که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان محیط زیست برگزار شد، درباره خشک شدن تالاب هامون مدعی شد: «خوشبختانه در حال حاضر با ریشه‌یابی این موضوع، اگر چه حدود دو سال از ابتدای دولت یازدهم طول کشید و برداشتن دایک‌های مرزی، جریان آب وارد تالاب هامون شده و در حال حاضر پر آب است.»

رئیس سازمان محیط زیست امروز مدعی شد که خشکی هامون به علت دایک های مرزی بود و با درایت دولت اکنون بخش های وسیعی از تالاب پر آب است که این سخنان واکنش های  را در پی داشت.

به گفته وی، سازمان محیط زیست از شهریور سال ۹۲ با این پدیده مواجه شد و دریافت که علت خشکی تالاب هامون تنها کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی نیست اما به دلیل محرمانه بودن این موضوع، امکان رسانه‌ای کردن آن وجود نداشت. اما سرانجام پس از رایزنی ها با وزارت کشور نیروهای مرزبانی و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان مربوط توانستیم موضوع را توجیه کرده و دایک های مرزی را برداریم.

ابتکار افزود: «بر این اساس سال گذشته هامون هفت ماه کامل آب داشت و در حال حاضر نیز اگر چه بخش هایی از هامون و هیرمند همچنان خشک است اما بخش های عمده تالاب پرآب است.»

این سخنان که به گفته بسیاری از هامون نشینان با واقعیت کنونی هامون در تناقض است واکنش متعددی  را در بین طیف های مختلف و به ویژه نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در بر داشت.

من بانوی سیستانم، درد هامون را من می فهمم

در همین رابطه دکتر حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان امروز معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: من بانوی سیستانم  و چون در هامون زندگی می کنم درد آن را می فهمم.

وی خطاب به رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: کاش خانم ابتکار با سفر دیگری به هامون واقعیت ها را از نزدیک مشاهده کنند نه اینکه به خبر های شنیده شده اکتفا کنند.

وی گفت:خشکسالی ۱۸ سال است بر هامون حاکم شده و ربط دادنش به دولت قبلی و دایک های مرزی ادعائی نادرست است و خانم ابتکار به خوبی مطلع هستند که طرح های مطالعاتی صورت گرفته ایجاد انشعابات و آبراهه مختلف در مسیر رود هیرمند در قسمت خاک افغانستان حجم ورودی آب به ایران را کاهش داده است.

عالی اظهار داشت: لبان هامون از خشکی ترک خورده، کجای هامون آب دارد! کسانی که برای شما خبر آورده اند احتمالا نگاهشان را به چاه نیمه ها تنها منبع ذخیره آب به منظور ادامه حیات انسانی در منطقه معطوف کرده اند.

وی افزود: پیشنهاد می کنم رییس سازمان محیط زیست به این دیار آمده، سوار بر بالگرد شده و بر گرد هامون بچرخند تا درد هامون خشک و ترک خورده را که سال ها از بی آبی رنج می برد مشاهده کنند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خانم ابتکار در زمان دولت خاتمی نیز سکان دار محیط زیست بودند و  لذا فراموش کرده اند که هامون از آن زمان خشک بود!

طرح هایی که بر روی زمین مانده است

حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در این راستا می گوید: دولت باید طرح جامع آبیاری مزارع کشاورزی که آخرین نقطه امید مردم سیستان است با مدیریت شخص وزیر پیگیری کند تا مردم سیستان تاوان عدم اجرای صحیح این طرح را ندهند.

وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی اعتبارات زیادی را برای اجرای طرح‌های مختلف در سیستان هزینه کرده است که متاسفانه به دلیل سوءمدیریت‌ها و انحرافات زیاد دستگاه‌های اجرایی مربوطه به صورت ابتر باقی مانده است که از جمله آنها می‌توان به شهرک‌های صنعتی و طرح ۳ هزار هکتاری اشاره کرد.

تالاب هامون

نمک هامون شوری ندارد

 مردم سیستان که برای آشتی طبیعت در این مدت از هیچ کاری مضایقه نکرده اند حتی تفنگ های خود را در حاشیه هامون شکستند و ساعت های بی شمار نماز باران خواندند و سفره محبت برای مسئولان پهن کردند و حالا دیگر کاری از دستشان برنمی آید.

ساحل نشینان هامون که چشمانشان به امید و تدبیر دولت بود سال پیش با آمدن دکتر ابتکار به منطقه سیستان با خوراندن نان و نمک به وی و لقب دادن "بانوی سیستان" سعی کردند تا وی را نمک گیر کنند و نظر این بانو را برای نجات فرزندش به نام هامون جلب کنند اما حال که می بینند مسئولان محیط زیست دلشان برای ارومیه بیشتر می‌تپد، می‌گویند که نمک دریاچه هامون شوری ندارد و امروز نیز این ادعای غیر واقعی صحه ای بر این امر گذاشت.

خشکسالی‌های مستمر حدود دو دهه گذشته در سیستان، بیکاری طیف وسیعی از کشاورزان و صیادان، آمار رو به رشد بیماران مبتلا به سل و بی‌رونقی بازارچه‌های مرزی و سیل مهاجرت مردم سیستان به حاشیه شهرهای بزرگتر همچون زاهدان از جمله مشکلاتی است که حیات در سیستان را با بحران جدی روبرو کرده است.

با وجود اینکه طی دو سال گذشته به دستور استاندار سیستان و بلوچستان ستاد بحران سیستان و کارگروه ویژه تالاب هامون برای مرهم گذاشتن بر زخم های عمیق مردم سیستان به طور ویژه تشکیل شد و رسانه‌ها نیز با موجی از گزارش‌ها پژواک آلام مردم این منطقه را منعکس کردند اما به گفته نمایندگان مردم سایه سنگین ناامیدی و بی‌ تدبیری بر سیستان هر روز گسترده می‌شود و کسی را یارای این مردمان نیست.

مادر هامون قدمی برای فرزندش بر نداشت

امین‌الله سرابندی یکی از محققان و نویسندگان پیشکسوت سیستانی نیز پیش از این با ارسال نامه ای خطاب به استاندار از بی توجهی به سیستان و هامون ابراز نارضایتی کرده است، می‌گوید: اینجا دیگر سیستان نیست شهر سنگستان است که با ۵۰ درجه گرما انسان‌ها در خاک می لولند.

وی بیان داشت: اگر نگاهی به اطرافت بنگری آدمیانی را می بینی  که در خاک غوطه ورند و ماسک بر دهان و بینی دارند تا شاید بتوانند نفسی بکشند و چونان اشباح این طرف و آن طرف می لولند و گاهی هم بر در خانه نشسته و از تو می پرسند خریدار خانه نیستی؟ چون می خواهند از سرزمین آبا و اجدادی بگریزند.

وی افزود: اینجا سرزمینی است که رتبه یک جهان از بیماری سل دارد آنهم در قرن بیست و یکم و مسئولان به جای گریه با شعف اعلام می کنند اولین کلینیک مجهز مبارزه با سل را امسال افتتاح  می کنند و ایا باید با شنیدن این خبر باید خوشحال شد!؟

وی ادامه داد: دولت با شعار تدبیر و امید آمد تا با تدبیر این سرزمین مسلول‌زده را درمان کند و با ایجاد کارخانه، اعتیاد، بیکاری و شرارت را از فرهنگ جامعه بزداید و ۱۰۰هزار آواره ساحل نشینان دریاچه را برگرداند.

وی افزود: ما به سرکار خانم ابتکار مادر هامون لقب دادیم، پیشوازش کردیم اما می دانید این مادر برایمان چه کرد؟

وی ادامه داد: ایشان به جای اینکه عنوان مادری هامون را حفظ کند برای دریاچه بی علف و شور دریاچه ارومیه بودجه های میلیاردی تصویب کرد که حتی یک ساحل نشین ندارد اما برای فرزندش دریاچه هامون حتی یک قوطی شیر خشک از داروخانه نخرید تا گرسنگی بچه اش را درمان کند.

 به واسطه خشکسالی اخیر، کمبود آب و قطع جریان رودخانه هیرمند عملا بخش قابل توجهی از مردم کشاورز، دامدار و صیاد منطقه سیستان بیکار شده اند.

در حال حاضر نیمی از مردم منطقه سیستان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و برای دولتمردان ما تحت پوشش قرار گرفتن نیمی از ساکنان یک منطقه وسیع، آمار افتخار آمیزی نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • جواد از هیرمند ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    خانم ابتکار ای کاش امشب یک دقیقه زیر این باران خاک هامون بودی تا درد خوشکی ۱۸ ساله هامون را از نزدیک لمس میکردی
  • علی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    درود براین شیر زن که حرف همه مردم این استان است ما سالها طعم شهروند درجه 3 بودن راچشیده ایم
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    کجایشان شیر زن است ؟ یک مورد از شجاعتشان را بفرما
  • علی ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    به نظر میرسد ایشان توپ را در زمین دیگران میاندازد و از خود رفع مسولیت میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس