کد خبر 450528
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

یک کارشناس اقتصاد گفت: با توجه به خودکفایی در تولید مصالح ساختمانی و عدم نیاز به واردات آن، لغو تحریم‌ها تأثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، یک کارشناس مسکن در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن بعد از لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: ناامنی اقتصادی می‌تواند باعث پایین آمدن قیمت مسکن شود، اما در شرایطی که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد و امید به رونق اقتصادی ایجاد شود به سمت تبدیل سرمایه‌ها به یک سرمایه مولد و یا مسکن حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قیمت زمین در قیمت مسکن سهم بالایی دارد، گفت: اگر متوسط قیمت هر متر ساختمان 5 میلیون تومان لحاظ شود، باید حدود 2 میلیون تومان برای قیمت زمین در نظر بگیریم و یک میلیون تومان نیز بابت مصالح ساختمانی اختصاص دهیم.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به هزینه ساخت 800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومانی هر متر ساختمان، افزود: در شرایط رکود بازار برخی سازندگان از سود خود تا حدی صرف‌نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت مصالح ساختمانی کاهش یابد، تنها به اندازه سهم یک میلیون تومانی خود در قیمت 5 میلیون تومانی مسکن مؤثر خواهد بود و در نتیجه نمی‌توان گفت در صورت رفع تحریم‌ها، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، زیرا قیمت زمین هیچ‌گاه کاهش نیافته و این بخش از قیمت مسکن نیز ثابت خواهد بود.

به گفته وی، با توجه به خودکفایی در تولید مصالح ساختمانی مهم مانند سیمان و فولاد، نیازی به واردات این محصولات نداریم و در نتیجه رفع تحریم‌ها تأثیر زیادی بر وضعیت تأمین این مصالح نخواهد داشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس