کد خبر 450170
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴

منابع سیاسی و امنیتی اسرائیلی مدعی شدند اخراج یکی از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از خاک ترکیه به درخواست تل‌آویو انجام شده است.

به گزارش مشرق، به نقل از «رای‌الیوم»، کانال یک تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع سیاسی و امنیتی در تل‌آویو مدعی شد به‌نظر می‌رسد ترکیه از «صالح العاروری» یکی از رهبران برجسته جنبش حماس خواسته است به علت نقشش در اقدامات تروریستی، این کشور را ترک کند. طبق گزارش «امیر بار شالوم» گزارشگر نظامی این شبکه، شیخ العاروری، این روزها به همراه «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در قطر به‌سر می‌برد.

 از زمانی‌که شیخ العاروری در چارچوب تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل در سال 2011، از زندان‌های این رژیم آزاد شده است، بلافاصله برای پیگری فعالیت‌هایش در این جنبش از جمله در عرصه نظامی به ترکیه برگشت. اسرائیلی‌ها وی را متهم می‌کنند که در عملیات ربایش سال گذشته 3 جوان اسرائیلی که به قتل آنها منتهی شد، مشارکت داشته است. پسر شیخ العاروری «محمد» نیز که از فعالان حماس به‌شمار می‌رود، اخیرا توسط دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شده است.

به گفته این منابع، العاروری در سفر اخیر مشعل به عربستان سعودی، به او پیوست و در جریان این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور دیدار کرد.

تلویزیون اسرائیل تصریح کرد ارزیابی‌ها در تل‌آویو حاکی است که این رهبر برجسته حماس در قطر خواهد ماند و از آنجا به فعالیت‌های نظامی خود ادامه خواهد داد. سران اسرائیلی از جمله «موشه یعالون» وزیر امنیت داخلی این رژیم از ترکیه به دلیل اینکه اجازه می‌دهد شیح العاروری از خاک این کشور اقداماتی ضد اسرائیلی انجام دهد، انتقاد کرده‌اند.

در همین چارچوب، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشت ترکیه از این رهبر جنبش حماس مستقر در این کشور خواست که به اقدامات ضد اسرائیلی خود کاهش دهد. طبق این گزارش، این درخواست ترکیه از العاروری، توسط دستگاه اطلاعاتی ترکیه انجام شد که اسرائیل آن را به نادیده گرفتن فعالیت‌های نظامی حماس در ترکیه متهم کرده است.

به گزارش هاآرتص، دلیل چنین درخواست ترکیه، این بود که مقام‌های آنکارا نگران بودند با سیل انتقادهای آمریکایی و اتهام‌ها مبنی بر حمایت از تروریسم مواجه شوند. همچنان‌که به نظر می‌رسد واشنگتن از آنکارا در این‌باره توضیحاتی خواسته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    هر روز اتحاد ترکیه، داعش و اسرائیل مشخصتر میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس