کد خبر 449894
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴

'سرگئی نارشکین' رییس مجلس دومای روسیه خواستار تشکیل دادگاهی بین المللی برای رسیدگی به حوادث اتمی هیروشیما و ناگازاکی و جنایات آمریکا در بمباران اتمی این دو شهر ژاپن شد.

به گزارش مشرق، روزنامه روسی زافترا روز پنجشنبه نوشت: رییس مجلس دومای روسیه در میزگردی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو به مناسبت هفتادمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی گفت: حقوقدانان بین المللی، فیلسوفان، مورخان و کارشناسان علوم نظامی همچنان در مورد امکان استفاده آمریکا از بمب اتمی در دو شهر ژاپن در سال 1945 و این که آیا این اقدام مجاز بود بحث می کنند.

وی افزود: به باور من شیوه ای که آمریکا در سال 1945 بکار گرفت و دو شهر ژاپن را با سلاح اتمی بمباران کرد بر مبنای انساندوستی استوار نبود و هیچ ضرورت نظامی هم برای انجام آن وجود نداشت.

رییس مجلس دومای روسیه با بیان این که امپراتوری ژاپن اقدامات شرورانه زیادی را در مورد ساکنان چین، کره و دیگر کشورهای آسیایی انجام داد، اظهار داشت: در دادگاه های توکیو و خاباروفسک در سال های 1948 و 1949 به این جنایات ژاپن رسیدگی شد اما ساکنان غیرنظامی هیروشیما و ناگازاکی به این جنایات (نیروهای نظامی ژاپنی) هیچ ارتباطی نداشتند.

وی ادامه داد: عدم تمایل آمریکا برای اطلاع دادن به شوروی به عنوان متحد خود در جنگ دوم جهانی از برنامه اتمی اش نشان داد که واشنگتن نه فقط بمب اتمی را بدون اطلاع اتحاد شوروی سابق می سازد بلکه علیه آن هدف می گیرد.

نارشکین گفت: خوشبختانه با کمک توانمندی علمی و دفاع اتحاد شوروی سابق و به دست امدن موازنه اتمی اختلافات شوروی و آمریکا به جنگ سرد و نه جنگ سوم جهانی منجر شد. همین اختلافات دو ابرقدرت هم برای بشریت هزینه سنگینی در برداشت.

وی افزود: متاسفانه آمریکا در عصر کنونی هم از اعتماد روسیه پس از پایان جنگ سرد و نیز همدردی بشریت با واشنگتن در مورد حوادث 11 سپتامبر سوء استفاده می کند.

نارشکین چندی پیش هم در جلسه هیات مدیره انجمن تاریخ روسیه بر لزوم ارزیابی حقوقی بمباران های اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 میلادی توسط آمریکا در سطح بین المللی تاکید کرده بود.

رییس مجلس دوما در آن زمان پیشنهاد کرد که در مورد موضوع بمباران این دو شهر ژاپن باید با حقوقدانان و کارشناسان حقوق بین المللی گفتگو کرد.

نارشکین گفت ، معتقد است که جنایات ضدبشری تاریخ انقضاء ندارند و از نظر حقوق بین المللی جنایات آمریکا علیه ساکنان غیرنظامی ناکازاکی و هیروشیما قابل پیگرد قضایی بین المللی است.
وی خاطرنشان کرد: از نظر نظامی بمباران اتمی این دو شهر به هیچ وجه قابل توجیه نبود. این اقدام را آمریکا برای زهرچشم گرفتن انجام داد تا همه کشورهای جهان از آمریکا بترسند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بودند که در ماه اوت سال 1945 آخرین سال جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.
در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله3 روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد. حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می دادند.

بیش از نیمی از قربانیان جنایت های جنگی بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 بر اثر آثار مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.
آمریکا هنوز بخاطر این جنایت هولناک عذرخواهی نکرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    جالب است بدانيد خلبانان اين فاجعه درامريكا بعنوان قهرمان ملي قلمداد ميشوند.اين يعني ساختارليبراليستي وكاپيتاليستي غرب كه براي رسيدن به هدف كشتن هزاران هزار انسان بي گناه بلا اشكال است. غربيها پس از تسليم ژاپن با اشغال غيرمحسوس ژاپن وسرمايه گذاريهاي بلند مدت عملا" آنجا را به حيات خلوت خود تبديل كردند وپايگاههاي نظامي خودرا مستقركردند وتا به امروژاپن به مثابه يك مستعمره نامحسوس امريكا ميدل گرديده است.بطوريكه دولت ژاپن درديپلماسي خارجي خود بدون اجازه امريكا آب هم نميخورد.
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    روسیه برا خودش گفته. اینا باید قبول کنن حرف اول رو تو دنیا امریکا میزنه نه روسیه
  • علیرضا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    پیگیری حقوقی ، قضایی ورسانه ای این مسئله وتشکیل کمپین ونظایر آن در موارد مختلف از جمله بمباران شیمیایی در حلیچه ودر شهرها ومناطق عملیاتی در دوران دفاع مقدس واستفاده از اورانیوم ضعیف شده توسط امریکا در عراق وبالکان می تواند از تکرار آن ورسوا کردن غربیان وجنایت کاران موثر واقع شود .
  • احمد ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    ناشناس محترم یعنی اینقدر آمریکا بدبخته که یک ناشناس بزدل که حتی می ترسه اسمشو بگه شده وکیل مدافعش ، جنایت علیه انسان های بیگناه نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعفه، پس مدافعان جنایات امریکا هم انسان هایی بزدلند .
  • امیر ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    فکر کنم، تو هم انسانیت نداری!!
  • محمد ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    جنایات آمریکا در هیروشیما ناکاراکی عراق افغانستان و غیره یک طرف جنایاتش در ویتنام یک طرف دیگر . اگه فرصت کردید یه سرچی درباره ی ((عامل نارنجی )) بکنید که به انگلیسی میشه agent orange . این ماده شیمیایی که آمریکا علیه ویتنام از اون استفاده کرده موجب متولد شدن 500 هزار کودک ناقص الخلقه در ویتنام شده . عکسهاش واقعا دلخراشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس