رعايت نکات مهم تغذيه‏اي براي نوجواناني که براي نخستين بار به سن تکليف رسيده اند و روزه داري را تجربه مي کننند در اين گفتار به بحث و بررسي گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس جامعه مشرق، آماده سازي نوجوانان براي آشنايي و انجام تکاليف ديني از جمله موضوعاتي است که رابطه مستقيمي با آگاهي و مهارت والدين در پرورش ابعاد معنوي اين گروه سني دارد.
 روزه داري يکي از اين فرائض ديني است که اجراي آن بر نوجوانان نيز واجب است البته اشتياق به روزه داري در افرادي که براي نخستين بار به سن تکليف رسيده اند به مراتب بيش از ساير گروه هاست از همين رو نقش والدين در ماندگاري اين حس در نوجوان موضوعي غير قابل انکار است.
توجه به نکات تغذيه اي و سلامت روزه اولي ها از جمله مسائلي است که بايد در ماه رمضان مورد توجه قرار گيرد چرا که بي توجهي به اين اصول، موجب ضعف و بيماري نوجوانان در اين ايام شده و همين امر نيز ممکن است باعث سرخوردگي آنان از روزه داري و رعايت مباني تأکيد شده در اين ماه شود.
بنا بر توصيه پزشکان با توجه به اينکه نوجوانان مکلف در سنين رشد قرار دارند بايد در وعده سحر و افطار آنها از چهار گروه اصلي مواد غذايي ـ که شامل نان و غلات، ميوه جات و سبزيجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنيات مي شود ـ به درستي استفاده شود.
با توجه به اينکه دختران درسن 9 سالگي مکلف به روزه داري مي شوند والدين بايد علاوه بر رعايت نکات تغذيه اي، رفتارهاي صحيحي را براي تشويق فرزند خود به روزه داري انجام دهند.
استقبال از روزه داري فرزندان، تلاش براي جذاب کردن نخستين روزهاي روزه داري آنها، طرح فلسفه روزه داري به فرزندانشان و پرهيز از دادن پيام هاي منفي نظير اينکه روزه گرفتن هنوز براي تو زود است يا اينکه قادر به روزه گرفتن نيستي، به توفيق فرزندانشان در اين تجربه منتهي مي شود.
در خصوص تغذيه مناسب نيز بايد توجه داشت که دختران در سنين رشد نيازمند"يد" و"آهن" بيشتري هستند از همين رو مادران بايد با ارتقاي آگاهي هاي خود در زمينه مواد غذايي اين گروه بايد، اين مواد مغذي را در رژيم غذايي فرزندانشان بگنجانند.
کلسيم و ويتامينD نياز هر دو جنس است بنابراين بهتر است انرژي مورد نياز نوجوان از مواد نشاسته اي مثل نان، بيسکويت و سيب زميني تأمين شود.
ايجاد محدوديت در مصرف شکلات ها و مواد قندي و پرهيز از خوردن تنقلاتي چون پفک و چيپس از جمله مسائلي است که نوجوانان و والدين بايد توجه خاصي به آن داشته باشند زيرا در غير اينصورت عوارض نامطلوب اين بي توجهي در اواسط و يا پايان ماه رمضان پديدار مي شود.
مواد پروتئيني و شير نيز حتما بايد در تغذيه نوجوانان گنجانده شود به نحوي که طبق توصيه پزشکان، نوجوانان بايد بخشي از آب مورد نياز خود را با نوشيدن شير تأمين کرده و مصرف ماست، پنير و تخم مرغ را فراموش نکنند.
خوردن کالباس، سوسيس، سس هاي مايونز و انواع فست فودها در ايام ماه رمضان بايد توسط نوجوانان به طور کلي قطع شود زيرا باعث عطش زياد در طول روز مي شود.
استفاده از سبزيجات و ميوه جات نيز بايد در اين گروه سني جدي گرفته شود.
در پايان توجه به اين نکته ضروري است که توجه به ساعت استراحت نوجوانان امري مهم است چرا که کسر خواب برنامه هاي درسي نوجوانان را با اختلال روبرو مي کند لذا اختصاص زماني براي خوابيدن نوجوانان در ساعات مياني روز ضروري است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس