کد خبر 448388
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی: ادامه مذاکره با ایرباس و حضور نمایندگان بوئینگ در تهران/ فابیوس، وزیر خارجه فرانسه: جزئیات پروژه‌ها در ایران من را شگفت زده کرد

به گزارش مشرق، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ وزیر خارجه فرانسه و وزیر راه و شهرسازی کشورمان در مذاکره با یکدیگر توافق کردند که کارگروه‌های مشترک برنامه‌ها و زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی را نهایی کنند و وزیر راه و شهرسازی در عین آمادگی همکاری با فرانسوی ها از مذاکره با شرکت زیمنس آلمان برای نوسازی ناوگان ریلی و شرکت بوئینگ در حوزه ناوگان هوایی خبر داد.

عباس آخوندی در مذاکره با لوران فابیوس با اشاره به زیر مجموعه‌های وزارت راه وشهرسازی در حوزه حمل و نقل و مسکن و سفر خردادماه خود به پاریس یادآور شد: در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر مسکن و دبیر دولت فرانسه در امور حمل ونقل و رئیس شرکت ایر فرانس مذاکره و توافق کردیم که پروازهای تهران-پاریس توسعه یابد و ما از فعال شدن پروازها استقبال می کنیم.

امن ترین کریدور هوایی منطقه در ایران

وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرد: در زمینه ساخت فرودگاه، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با 2500 هکتار وسعت تجاری و منطقه آزاد تجاری در دست اجرا است که از شرکت‌های فرانسوی برای حضور در این پروژه دعوت می کنیم. همچنین سیستم رادار هوایی ایران در دست بازسازی قرار دارد.

وی ادامه داد: از امن ترین کریدور هوایی منطقه در ایران روزانه 1500 پرواز عبور می کند که ارزان ترین مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب است.

آخوندی در دیدار با فابیوس اظهار داشت: حدود 50 درصد ناوگان هوایی ایران ایرباس است و در سفر به فرانسه با رئیس اجرایی این شرکت گفتگو کردم و خواستار ارائه برنامه اجرایی بازسازی ناوگان هوایی شدم و در عین حال با بوئینگ هم در ارتباط هستیم و نمایندگان آنها به زودی وارد ایران می‌شوند.

پرترافیک ترین مسیر ریلی جهان آماده جذب سرمایه‌گذار خارجی

وی تصریح کرد: پیش از این 100 دستگاه لکوموتیو از شرکت آلستوم فرانسه خریداری و وارد ایران شد و برای همکاری در زمینه نوسازی ناوگان ریلی وزارت راه وشهرسازی آماده همکاری است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برقی کردن مسیر تهران- مشهد به طول حدود 1000 کیلومتر از دیگر پر‍وژه های در دست اجرا است که این خط ریلی در حال حاضر سالانه 13 میلیون نفر را جابه‌جا می کند و به دنبال افزایش ظرفیت آن به 25 میلیون نفر هستیم و این موضوع را با شرکت زیمنس آلمان نیز در میان گذاشته‌ایم.

آخوندی تاکید کرد: نوسازی ناوگان ریلی را از طریق فاینانس با تضمین دولت در حال پیگیری هستیم. در بخش نوسازی ناوگان جاده‌ای برنامه‌های مفصلی تدارک دیده شده است و احداث بندر بزرگ چابهار از جمله طرح های بندری وزارتخانه راه و شهرسازی است.

وی افزود: بانک مسکن ایران که حدود 70 سال پیش تاسیس شده است شبیه بانک مسکن فرانسه است و ما به دنبال مشاوره برای نوسازی این بانک هستیم.

معرفی فخر کاشان به عنوان رابط ایران و فرانسه

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تامین مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی را به عنوان نماینده خود برای همکاری و مذاکره با فرانسوی ها معرفی کرد.

نگرانی فوری فابیوس در مورد ارتباط هوایی تهران-پاریس

وزیر خارجه فرانسه در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان با ابراز خرسندی از توافق با ایران یادآور شد: توافق خوبی بود و اطمینان دارم نتایج خوبی را هم به بار خواهد آورد. اول سال میلادی جدید باید تمام تحریم‌ها برداشته شود البته به کنگره و (مجلس) ایران هم بستگی داردکه چه اتفاقی می افتد.

وی با تاکید بر اینکه باید از این فرصت استفاده کنیم و زمینه‌های فعالیتهای آتی را مشخص کنیم، اظهار کرد: حوزه وزارت راه و شهرسازی با توجه به تمام شقوق حمل ونقل بسیار گسترده است و می توانیم در بخش های مختلف همکاری برد-برد داشته باشیم.

وی با ابراز نگرانی فوری خود از ارتباط هوایی تهران-پاریس و مشکل سوخت تصریح کرد: تنها خط هوایی این مسیر ایران ایر است که مشکل سوخت هم دارد که البته بخشی از این مشکلات قصور خود ما است و ما متوجه هستیم که برای گسترش روابط، نیاز به پروازهای بیشتر هستیم.

وزیر امور خارجه فرانسه ابراز داشت: با توجه به حسن کیفیت شرکت‌های ریلی فرانسوی، علاقه مند به پیش بردن بحث آموزش هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرسازی از حوزه‌های دیگر این وزارتخانه است، یادآور شد: ما در مورد شهرهای هوشمند کار می‌کنیم که موجب زندگی بهتر ساکنان آنها می‌شود.

فهرست و جزئیات پروژه‌ها برنامه‌ریزی شده در ایران تکان دهنده بود

فابیوس پس از شنیدن طرح‌های حوزه راه و شهرسازی تصریح کرد: گستره این فهرست و جزئیات آن من را شگفت زده کرد که همه این پروژه ها را قرار نیست فرانسه انجام دهد اما فرانسه هم می تواند همکاری داشته باشد و با فاینانس این پروژه‌ها برای مردم (ایران)، اشتغال و رفاه را به همراه می آورد و برای ما افتخاری است که در این پروژه‌ها مشارکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت مبادلات خارجی در فرانسه را بر عهده دارد، بر مطالعه دقیق پروژه‌های ایران تاکید کرد و گفت: کارشناسان دو طرف با بررسی وضعیت پروژه‌ها جمه بندی لازم را داشته باشند و تا پیش از ماه آگوست (9 شهریوماه) جمع بندی لازم را داشته باشیم و در سپتامبر (شهریورماه) هیأتی از حوزه مسکن فرانسه به ایرن سفر خواهند کرد.

عباس آخوندی بنابر دعوت مسئولان وزارت حمل و نقل فرانسه از از نمایشگاه بین‌المللی هوایی در پاریس که از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن (۲۵ تا ۳۱ خرداد) با حضور فعالان حوزه حمل و نقل هوایی برگزار ‌شد، بازدید و با مدیران ارشد شرکت کننده ملاقات و مذاکره کرد.

هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه مذاکره و گفت وگو با عرضه‌کنندگان درجه یک ناوگان هوایی در جهان به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها به ویژه در بخش تجهیزات ناوبری بود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر سه روزه به فرانسه علاوه بر مذاکره با وزیر مسکن و دبیر دولت فرانسه در امور حمل ونقل با رئیس اجرایی شرکت ایرباس، با رئیس شرکت ایر فرانس. ک ال ام، رئیس فرودگاه پاریس ومدیران ارشد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دیدار و مذاکره کرد.

ملاقات با آگوستین دی رومانیت، رئیس فرودگاه‌های پاریس در نمایشگاه صنعت هوانوردی جهان و نشست با مدیران انجمن برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه (MEDEF) از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به فرانسه بود.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    درباره همکاری با ایرباس نباید تنها به خرید هواپیما بسنده کنیم.میبایست ایران پایگاه تعمییر و نگهداری ایرباس در منطقه شود و حتی برخی قطعات در ایران ساخته شود. هچنین ایران به هواپیماهای باری و ترابری سبک و سنگین نظامی و غیرنظامی نیاز دارد که با شرایط گفته شده میتوان با ایرباس در ایران کار کرد.فرانسه در زمینه راه آهن براری و مسافری هم پیشرفته است و ایران میبایست در ساخت ترن مسافری و باری در خاک ایران پیشنهاد بدهد.گرچه میشود در زمینه ساخت هواپیمای باری و مسافری و همچنین ترن مسافری و باری با کشورهای روسیه و آلمان و چین و ایتالیا و انگلستان و اکرایین و ژاپن و آمریکا همکاری و ایجاد رقابت کرد.
  • از خوزستان ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    امید است که دولت به راه آهن نگاه ویژ ه ای داشته باشد. پیش از انقلاب اسلامی برنامه ای برای ساخت راه آهن از اهواز به شیراز و همچنین از اهواز به اصفهان تدارک دیده شده بود.این دو خط بسیار پرترافیک هم در جابجای مسافر و هم در جابجایی کالا و بار بسیار مهم بوده و اصفهان و شیراز را به اهواز و ماهشهر و خرمشهر و آبادان و... وصل میکند.ساخت این دو راه آهن میتواند در کم شدن تصادفات جادی و کاهش مصرف بنزین و گازوییل و گاز سی.ان.جی و کم شدن مدت زمان و امن شدن جابجای مسافر و کالا و همچنین رونق اقتصادی پایدار در استانهای چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان و غرب فارس و جنوبشزقی اصفهان گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس