کد خبر 44627
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳

فهرست نهايي تغيير پيش شماره هاي مخابراتي شهرستانهاي تهران در راستاي طرح هم کدي شهرستانها با مراکز استاني اعلام شد که براين اساس خطوط تلفن تمامي شهرهاي استان تهران از 21 ارديبهشت ماه 8 رقمي خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، شرکت مخابرات ايران در نظر دارد به تدريج کدهاي بين شهري تلفن ثابت استانهاي کشور را حذف کند تا مشترکان براي تماس بين شهري نيازي به شماره گيري همراه با "کد" نداشته باشند. البته گفته شده که اين طرح افزايش حدود 16 درصدي نرخ مکالمات را به همراه خواهد داشت.

طرح هم کدي استاني نخستين بار طبق بند "م" تبصره 9 بودجه سال 86 کشور مطرح شد و براساس آن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف شد تا پايان اين سال پيش‌شماره‌هاي شهرستان‌هاي هر استان را حذف کند، اما از آنجايي که اين طرح کاهش درآمد مخابرات دولتي را به همراه داشت و براي جبران اين کاهش درآمد، افزايش تعرفه مکالمات از سوي مخابرات پيشنهاد داده شد شوراي اقتصاد و مجلس با آن موافقت نکردند و اجراي اين طرح منتفي شد.
اما هم اکنون و با خصوصي شدن شرکت مخابرات ايران حذف کد بين‌شهري استانهاي کشور بار ديگر در دستور کار قرار گرفته و به جهت آنکه اجراي آن، کاهش درآمد مخابرات و سهامدارانش را به همراه خواهد داشت دولت درصدد ارائه راهکاري براي جبران اين کاهش درآمد است.
براين اساس در نخستين اقدام در دست اجرا براي عملياتي کردن اين طرح قرار است در آستانه روز ارتباطات و از 21 ارديبهشت ماه طرح يکسان سازي کدهاي مخابراتي در استان تهران اجرا شود و پيش شماره شهرستان هاي تهران با اين استان يکي شده و به 021 تغيير کند.
در اين راستا تمامي پيش شماره هاي مراکز مخابراتي شهرستانهاي تهران تغيير يافته و خطوط تلفن ثابت اين شهرها 8 رقمي مي شود. البته در اين اقدام مخابرات تغييري در نرخ مکالمات تهران بوجود نخواهد آمد و دولت درنظر دارد هزينه ناشي از حذف اين کدها را به مخابرات بپردازد.
دولت هزينه‌هاي ناشي از حذف کدهاي تهران را جبران مي کند
داوود زارعيان مديرکل روابط عمومي شرکت مخابرات ايران در گفتگو با مهر با اشاره به حذف کدهاي برخي شهرستانهاي استان تهران و موافقت دولت با پرداخت هزينه هاي اين تغيير تاکيد کرد: در برنامه است که شهرستانهاي تهران ديگر هيچ کدي براي تماسهاي بين شهري نداشته باشند. اما دولت به طور کل با حذف کد همه شهرستانها موافق است و تنها به دنبال تعيين راهکار براي جبران کسري درآمد مخابرات است.

وي با تاکيد برعادلانه کردن تعرفه هاي مکالماتي در اجراي اين طرح خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشترکان شهرستانها حتي براي فاصله نزديک مجبور به پرداخت مبلغ بيشتري هستند که اگر کدهاي بين شهري و استاني برداشته شود مشترکان هزينه هاي کمتري را خواهند پرداخت.

مديرکل روابط عمومي شرکت مخابرات ايران در پاسخ به اينکه اين تصميم به ضرر مشترکان تلفن شهري است که تاکنون از تلفن خود بدون شماره گيري کد استفاده مي کنند گفت: نبايد تنها منافع چند ميليون مشترک شهري را درنظر گرفت و بايد منافع کساني که در شهرستانها، روستاها و مناطق دورافتاده زندگي مي کنند را نيز مدنظر قرار داد.

وي در مورد اينکه آيا راهکاري براي جلوگيري از ضرر مشترکان شهري به دنبال افزايش تعرفه ها درنظر گرفته شده است به مهر گفت: از آنجايي که تعرفه مکالمات تلفن ثابت مخابرات بسيار پايين است مشترکان ضرري متحمل نمي شوند.

در همين حال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز اعلام کرد که هزينه‌هاي ناشي از حذف کدهاي بين شهري استان تهران را جبران مي کند.

لطف الله سبوحي معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه براساس درخواست مکرر مشترکان حومه شهر تهران و پيگيري نمايندگان مجلس و تصويب هيئت وزيران کدهاي بين شهري شبکه تلفن ثابت در سطح استان تهران حذف مي‌شود گفت: با توجه به اينکه شرکت مخابرات ايران جبران کاهش درآمد ناشي از حذف اين کدها را درخواست کرده رگولاتوري پرداخت اين مبالغ را به شرکت مخابرات ايران متعهد شده است براين اساس شرکت مخابرات ايران مي‌تواند پس از حذف کدها و با ارائه اسناد معتبر هزينه‌هاي ناشي از اجراي اين طرح را از رگولاتوري دريافت کند.

فهرست نهايي پيش شماره هاي مخابراتي تهران

ليست پيش شماره هاي قديم و جديد مراکز مخابراتي تابعه شهرستان پاکدشت و ورامين در راستاي طرح "هم کدي با تهران" از اين طريق قابل دسترس است:

http://www.tct.ir/library/upload//Numbering_area_3.pdf

ليست پيش شماره هاي قديم و جديد مراکز مخابراتي تابعه شهرستان اسلامشهر، رباط کريم و گلستان در راستاي طرح "هم کدي با تهران" از اين طريق قابل دسترس است:

http://www.tct.ir/library/upload//Area_5_NUmbring.pdf

ليست پيش شماره هاي قديم و جديد مراکز مخابراتي تابعه شهرستان هاي شهريار و ملارد در راستاي طرح "هم کدي با تهران" از اين طريق قابل دسترس است:

http://www.tct.ir/library/upload//Shahriar_Numbering.pdf

ليست پيش شماره هاي قديم و جديد مراکز مخابراتي تابعه شهرستان هاي گيلاوند ، دماوند ، رودهن و فيروزکوه در راستاي طرح "هم کدي با تهران" از اين طريق قابل دسترس است:

زwww.tct.ir/library/upload//numbering_area7.pdf

براساس طرح هم کدي با تهران تمامي شماره هاي تلفن ثابت از هفته آينده 8 رقمي شده و ديگر براي ارتباط بين استاني نيازي به گرفتن کد 021 نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس