یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگار المانیتور گفته که کاخ سفید برای تصویب برجام در کاخ سفید به هر کاری متوسل خواهد شد و حتی در صورت مخالفت کنگره، اوباما برجام را با وتو تصویب خواهد کرد.

به گزارش مشرق، با در گرفتن جدل لفظی میان موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی آمریکا، مقامات دولتی در مصاحبه‌هایی که به شرط ناشناس ماندن انجام می‌دهند، از عزم اوباما برای تصویب برجام به هر قیمتی خبر می‌دهند.

در همین راستا یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه به المانیتور گفته که «کاخ سفید به تک تک اعضای کنگره متوسل خواهد شد و شکی نداریم که توافقنامه تأیید می‌شود.»

این مقام البته به احتمال رد شدن برجام در کنگره هم اشاره کرده؛ جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش گفته که «هر چه در توان دارم، برای تصویب نشدن توافق ایران در مجلس به کار خواهم بست.»

مقام آمریکایی در این خصوص گفته: «شکی به تصویب برجام نداریم،شاید حتی اوباما از وتو استفاده کند.»

اگر کنگره برجام را تصویب نکند، اوباما قول داده که با حق وتوی خود، این طرح را به زور تصویب خواهد کرد که البته لازمه اجرایی شدن این وتو، حمایت دو سوم نمایندگان از وتوی رئیس‌جمهور است.

این در حالی است که پس از موضع سخت جمهوری‌خواهان و هم‌قسم شدن برای «نه» گفتن به برجام در رأی‌گیری، حالا هم‌حزبی‌های دموکرات اوباما هم از عدم تصویب توافق هسته‌ای خبر می‌دهند.


منبع المانیتور به علت احتمال اتخاذ چنین تصمیم از سوی اوباما هم پرداخته و گفته:‌ «اعتبار سیاست‌های خاورمیانه‌ای ما در خطر است؛ به همین ترتیب اعتبار ما در برابر شرکای جهانی ما در 1+5 هم در معرض خطر است.»

احتمال گرم شدن روابط آمریکا و ایران پس از توافق هسته‌ای، خبری است که رسانه‌های آمریکا پس از اتفاقات وین، بسیار بر آن تأکید داشتند.

این منبع گفته:‌ «نتیجه مذاکرات برای ما برد-برد بود، توافق هسته‌ای بخشی یک قطعه از پازل بزرگ دکترین سیاست خارجی اوباما است.»

منبع وزارت خارجه‌ای بار تحقق این دکترین اوباما و نزدیک شدن به ایران را بر هم بر دوش وزرای خارجه دو کشور یعنی محمدجواد ظریف و جان کری انداخته و گفته: «پس از تصویب توافق ایران، کنگره بر روند اجرای آن نظارت می‌کند و در حین این کار، کری تماس‌های سطح پایین خود را با ظریف حفظ می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظر من این جنگ زرگری است و امریکاییها یا توافق را در تایید رد می کنند یا در اجرا . انها این فضای روانی را در احتمال رد توافق توسط شورای امنیت ملی ایران اسلامی و مجلس ایجاد کرده اند که اگر رد شد بلوای رسانه ای درست کنند. به شدت منتظر موضع گیری حکیمانه و مبارک رهبری عزیز هستم
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    برجام دیگه چیه؟ این لغت ها از کجا میاد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس