کد خبر 445130
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

رئیس سازمان سینمایی از تجهیز صد مجتمع فرهنگی در استان‌ها و تبدیل آنها به سینما، همزمان با اکران فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی خبر داد و گفت: این مجتمع‌ها در شهرهای مهم یا شهرهایی که جمعیت بیشتری دارد، تجهیز خواهد شد.

به گزارش مشرق، کمتر علاقه مندی به حوزه فرهنگ و هنر و خاصه سینمایی است که نسبت به کمبود محسوس سالن های سینما در کشور، آگاهی نداشته باشد.

بارها در گزارش های صفحه فرهنگ و هنر روزنامه جام جم، به ضرورت توجه به سالن سازی و تجهیز سالن های فرسوده و قدیمی سینماهای کشور اشاره و برآن تاکید شده است.

این واقعیت تلخ فرهنگی که 95 درصد شهرهای کشور سالن سینما ندارد، در نگاهی عمیق تر و کارشناسانه تر صورت ناگوارتری به خود می گیرد.

البته می دانیم که ساخت و تجهیز سالن های سینمایی فقط یکی از بخش های مهم بهبود وضع سینمای کشور است و برای موفقیت در این زمینه، به فیلم های خوب و جذاب و تماشاگرپسند و سازوکار مناسب تولید و اکران هم نیاز هست.

تجهیز 100 مجتمع فرهنگی و تبدیل آن به سینما

درچنین شرایطی، اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی درخصوص تجهیز برخی مجتمع های فرهنگی استان های کشور و تبدیل آنها به سالن های سینما، خبر بسیار خوش و امیدوارکننده ای است که حکایت از توجه ویژه، جدی و عملی وزارت ارشاد به مقوله اکران و نمایش فیلم و چرخیدن کم عیب و نقص تر صنعت سینمای کشور دارد.

ضمن این که بهانه و مناسبت این اقدام موثر و شایسته سازمان سینمایی، نمایش یکی از بزرگ ترین و مفتخرترین فیلم های تاریخ سینمای ایران، یعنی «محمدص» ساخته مجید مجیدی است که هنوز نیامده، برکت خود را به سینمای ایران ارزانی داشت. فیلمی که براساس شنیده ها و آخرین اظهارنظرها در ابتدای نیمه دوم سال به صورت گسترده و سراسری و از سوی شرکت سینمایی نور تابان اکران می شود.

حجت الله ایوبی در جلسه روز گذشته مدیران سینمایی با مدیران کل وزارت ارشاد که در سازمان سینمایی برگزار شد، گفت: سینما خیلی در دستور کار کشور نیست و مدیران کل هم گرفتار امور دیگری هستند. الان فقط بخشی از فعالیت های ما استانی است و بیشتر کارهای ما در تهران تولید می شود؛ در حالی که باید به سمت تمرکززدایی برویم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: در کنار تولید فیلم های بلند سینمایی و مسائل پیرامون این مهم، تلاش می کنیم سالن های سینمایی را افزایش دهیم. ایران با این تولیدات خوب سینمایی در خیلی شهرستان ها سینما ندارد و باید اراده ملی در این زمینه وجود داشته باشد.

ایوبی خطاب به مدیران کل ارشاد استان ها گفت: انجمن سینمای جوان مهم ترین حلقه وصل ما با شماست و از روز نخست نیز سیاست وزارت ارشاد و شخص دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی و تقویت شاخه های شهرستانی بود. دراین مدت سعی شد به انجمن های سینمای جوان در استان های مختلف اختیارات بیشتری داده شود و از تمرکزگرایی جلوگیری شود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برگزاری جشنواره های شهرستانی و استانی، انگیزه ما را برای بردن کارها به شهرستان ها بیشتر کرد. استقبال هنرمندان و مردم به ما انگیزه داد و دریافتیم که در این راه اشتباه نکردیم.

انتقال جشنواره های زاید تهران به شهرستان ها!

ایوبی افزود: برگزاری جشنواره های ملی در استان ها شور و شوق ایجاد می کند و باعث بیداری اراده های استانی می شود. ما باید مزیت نسبی هر استان را پیدا کنیم و هر جشنواره ای را که وجود آن در تهران زاید است، حذف و در استان ها برگزار کنیم!

او با اشاره به برپایی جشنواره یاس در مازندران و دیگر جشنواره های سینمایی در آبادان و دیگر استان ها عنوان کرد: از جنبه زیرساخت ها، با برخی استان ها وارد تعامل شدیم و 15 تا 20 سالن در استان ها ایجاد شده است. در شهر نیشابور سه سالن خوب ایجاد شده و همین اتفاق در شهرهای دیگر هم در حال رخ دادن است.

فیلم محمد (ص)؛ بهانه ای برای سالن سازی

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: فیلم «محمد (ص)» بهانه ای شد تا بودجه ای فراهم و صد مجتمع فرهنگی در سراسر کشور شناسایی و تجهیز شود. این مجتمع ها در شهرهای مهم یا شهرهایی که جمعیت بیشتری دارد، تجهیز خواهد شد.

ایوبی تصریح کرد: این صدمجتمع از میان مجموعه هایی انتخاب می شود که قابلیت تبدیل شدن به سینما را دارد. فقط نگرانی عمده ما این است که این مجتمع ها پس از فعالیت و تجهیز فعال نباشد. درواقع مهم ترین دغدغه ما سینما ماندن این مجتمع هاست و این کوتاه ترین راه برای حل بحران سینما در شهرهای مختلف است. اکنون تعداد سالن های سینمایی کشور ما 350 است و معتقدم افزوده شدن صد سالن سینما می تواند به بهبود وضع سینمای ایران کمک کند.

استان ها هم می توانند فیلم بسازند

رئیس سازمان سینمایی همچنین از حمایت از تولید فیلم های ویدئویی در استان ها خبر داد و گفت: استان هایی را که می توانند شورای پروانه ساخت داشته باشند شناسایی و تائید می کنیم و برای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدئویی به آنها اختیارات می دهیم. این امر به استان ها کمک می کند که فرصتی برای ساخت فیلم های ویدئویی برای جوانان شهرستانی ایجاد کنند. این اقدام بسیار خوب است و اصلا بنای ما در سازمان سینمایی واگذاری امور به اصناف و بخش خصوصی است. او تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران کل ارشاد در شهرهای مختلف، برای گرفتن و در اختیار گذاشتن امکانات استانی به سینما تلاش کنند. اگر قرار باشد به بودجه اندک وزارت ارشاد بسنده کنیم راهی پیش نمی بریم و اتفاقی رخ نمی دهد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان این که اگر فرهنگ و سینما به اولویت سوم و چهارم استان ها تبدیل شود اتفاق خوبی رخ می دهد، یادآور شد: همکاران ما نگاه استانی و تمرکز زدایی دارند و بیشتر اختیاراتِ قابل واگذاری به استان ها در دستور کار ما قرار دارد.

افزایش مخاطبان سینما

ایوبی دربخش دیگری از صحبت هایش گفت: در گذشته، قسمت فروش شهرستان ها غیر قابل مقایسه با تهران بود و فقط 10 درصد کل فروش سینماهای کل کشور مربوط به شهرستان ها می شد و موج تعطیلی سالن ها راه افتاده بود، اما امروز با همت مدیران کل ارشاد وضع متفاوت شده است. غیر از آرامش موجود در سینما، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که 100 درصد افزایش تعداد مخاطب در سینما داشته ایم. امسال هم پیش بینی می کنیم 30 درصد افزایش مخاطب و فروش داشته باشیم.

او با اشاره به دیجیتال شدن همه سالن های کشور و تجهیز 190 سالن به سیستم صوتی توضیح داد: اگر بخواهیم ملی فکر کنیم باید سیستم دیجیتال را در جایی ببریم که بهترین استفاده از آن شود؛ ضمن این که با بودجه اندک نمی توانیم سالن بسازیم و به کارگیری مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن نمایش فیلم اقدام موثری است. این مجتمع ها را باید تبدیل به سالن کنیم و در اختیار افراد فعال قرار دهیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به استفاده از فضاهای آزاد برای نمایش فیلم هم گفت: کشور چین 27 هزار سالن ثابت و 50 هزار سالن سیار دارد. اگر دوستان دیدند که سالن های سیار قابل استفاده است این کار را هم انجام دهند.

در ادامه این جلسه و پس از سخنان ایوبی، مدیران کل استانی ارشاد هم مشکلات و مسائل موجود مناطق مختلف کشور را مطرح کردند.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس