نمایش «چشم در برابر چشم» به کارگردانی نازنین‌ سهامی‌زاده با محوریت زندگی آمنه بهرامی‌نوا؛ قربانی اسیدپاشی در تالار نیاوران به روی صحنه رفته که این روزها آخرین روزهای اجرای آن است. این نمایش سعی می‌کند روایتی بی‌طرفانه درمورد داستان این زن داشته باشد.

گروه فرهنگی مشرق – چندی پیش نمایشی از زندگی آمنه بهرامی‌نوا، با نام چشم در برابر چشم و با موضوع ماجرای آمنه بهرامی که به خاطر کینه‌توزی خواستگار سمج خود به سرنوشت شوم قربانی اسیدپاشی دچار شده است، در سالن گوشه نیاوران به روی صحنه رفت. این اثر که تا کنون جمع زیادی از مسولان از آن بازدید کرده‌اند را نازنین سهامی‌زاده کارگردانی کرده‌است و نویسنده آن سیاوش حیدری است. این نمایش در سه پرده (دوران نوجوانی، مواجهه با حمله و پیگیری قضایی) به روایت زندگی این زن آسیب‌دیده از حمله اسیدپاشی می‌پردازد که توسط سه بازیگر در سالن گوشه نیاوران اجرا می‌شود.

نمایشی در مذمت قصاص یا در رد بخشش؟

نازنین سهامی‌زاده کارگردان این نمایش به خبرنگار فرهنگی مشرق گفت: نمایش «چشم در برابر چشم» براساس کتاب خاطرات آمنه بهرامی‌نوا نوشته شده که دو سال قبل رونمایی شد. من فیلمی با همین موضوع کارگردانی کردم و به دلیل اهمیت مسئله از آن زمان علاقه داشتم نمایشی با محوریت زندگی قربانی اسیدپاشی روی صحنه ببرم که خوشبختانه این اتفاق در جشنواره تئاتر شهر افتاد و کار با استقبال داوران و تماشاگران مواجه شد.

وی افزود: گرچه تصور می‌شود به دلیل تلخی موضوع و ذائقه این روزهای تماشاگران؛ اقبال کمتری به چنین نمایش‌هایی وجود داشته باشد اما برخلاف انتظار مخاطبان در سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی از اجرای ما استقبال کردند و درنهایت سه بازیگر نمایش موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس شدند.

نمایشی در مذمت قصاص یا در رد بخشش؟


وی درباره استقبال مخاطبان از این نمایش در نیاوران توضیح داد: نمی‌توانم بگویم که استقبال از این اثر خوب نبوده ولی راضی‌کننده هم نبوده است. زمان نمایش ما در ماه رمضان و دقایقی بعد از افطار بود که به همین خاطر استقبال عمومی از آن کم بود ولی هنرمندان و مسئولان زیادی در همین زمان از نمایش ما دیدن کردند البته بعد از ماه مبارک رمضان وضعیت بهتر شد و استقبال زیادی از این نمایش توسط مردم عادی شد که به همین خاطر ما نمایش را سه روز دیگر تمدید کردیم و تا سه‌شنبه این اثر روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که دلیل این استقبال موضوع پربحث نمایش است یا موارد دیگر، بیان کرد: هم موضوع این نمایش پرکشش است و هم خود نمایش که در جشنواره تئاتر شهر با استقبال زیادی روبرو شد. موضوع آمنه و احساس مسئولیتی که هر فرد به این مقوله دارد نیز دلیل مهمی برای جذب مخاطب بود.




وی همچنین توضیح داد: من در این اثر قصد گفتن این موضوع که آسیب‌دیدگان این جریان شوم و نحس چه باید بکنند (قصاص یا بخشش) را نداشتم. موضوع من این بود افرادی که این بلا به سرشان می‌آید باید مورد حمایت دولت‌ها، فارغ از تمام سیاسی‌کاری‌ها و حزب‌بازی‌ها قرار گیرند تا حتی کمی، از آلام و دردهای آنها کاسته شود.

سهامی‌زاده ادامه داد: واقعا کمتر کسی از شرایط سخت زندکی این افراد خبر دارد چه برسد به اینکه طرف مسئولیتی هم داشته باشد. من دوست داشتم در این نمایش موضوع و پدیده نامیمون اسیدپاشی را به مسئولان گوشزد کنم و به آنها بگویم که اگر حمایت‌ها و کمک‌های شما از این افراد نباشد انها دردهای به جز شوختگی و نابینایی و ... نیز خواهند داشت. شرایط سخت زندگی این افراد درک نشده است. من دوست داشتم با دیدن این نمایش، مسئولان و یا حتی ادم‌هایی که امکانش را دارند کمک بیشتری به آنها بکنند.


نمایشی در مذمت قصاص یا در رد بخشش؟


وی در پاسخ به این سوال که انتخاب میان بخشش و قصاص در این اثر به چه صورتی بیان شده است، اذعان داشت: من در این اثر قضاوت را به خود مخاطب واگذار کردم. من داستان زندگی آمنه را روایت کردم که چگونه مورد این ظلم قرار گرفت، چندین سال دوندگی کرد تا حکم قصاص بگیرد، تا لحظه آخر هم بر قصاص پافشاری کرد و در لحظه آخر بخشید و اکنون هم از اینکه قصاص نکرده است پشیمان است. من دوست داشتم مخاطب خودش پاسخ این سوال‌ها و این چراها را بدهد که چرا این زن این‌کارها را کرد.

سهامی‌زاده درباره نظر خود درباره قصاص و بخشش گفت:‌ من نمی‌توانم نظرم را اعلام کنم زیرا جای هیچ‌کدام از اینها نبوده‌ام. نه من و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند نظر بدهد که چرا فلانی بخشید و یا فلانی قصاص کرد زیرا جای این افراد نیستیم ولی این را می‌توانم بگویم که در کشور ما قوانین بازدارنده خوبی برای جلوگیری از اسیدپاشی نیست و از مدیران قوه قضاییه هم درخواست دارم که حتی‌المقدور درباره چگونگی قصاص این افراد تصمیم دیگری بگیرند زیرا یک آسیب‌دیده اسیدپاشی توانایی اجرای حکم به دست خود را ندارد. من سعی کردم به هیچ‌وجه نظر خودم را در نمایش چشم در برابر چشم اعمال نکنم بلکه سعی کردم تا مخاطب در زندگی واقعی خود آمنه و آمنه‌ها را بیشتر درک کند.

سهامی‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا کارگردان‌ها و نویسندگان تئاتر ایران کمتر به چنین مباحثی توجه نشان می‌دهد؛ اظهار کرد: این رویکرد جای تاسف دارد چون ما در ایران با موضوع‌های اجتماعی بسیار مهمی مواجه هستیم که قابلیت مطرح شدن دارد و مردم هم نشان داده‌اند اتفاقا از موضوع‌های جدی حتی اگر شاد و مفرح هم نباشند استقبال می‌کنند. آنها علاقه‌مند هستند با این مسائل نه تنها از طریق رسانه‌ها، بلکه به‌واسطه مدیومی متفاوت مواجه شوند. نرگس نیک‌سیرت، شیما بختیاری و سارا رسول‌زاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نمایش چشم در برابر چشم به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده و با بازی نرگس نیک سیرت، شیما بختیاری و سارا رسول‌زاده از چهارم تیرماه روی صحنه سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران رفته است و اجرای آن تا سه‌شنبه ششم آبانماه ادامه دارد.

* مجید احمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    ولکم فی القصاص حیاة یا اولوالالباب ! فرق عفو و قصاص فرق جنون و عقل است !
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    توی همین قرآن نوشته که اگر ببخشید بهتره. این دو آیه هم هیچ تناقضی با هم ندارن. آیه ای که شما گفتین رو باید به کسانی گفت که با اصل قرآنی قصاص مخالفن نه به کسانی که فرهنگ بخشش رو ترویج میکنن.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خانم محترم شما نسبت به جامعه مسئول هستید اگر اون جانی بلایی بعد از بخشش سر کس دیگه بیاره شما مسئولید اون باید از بین بره
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    ممنون
  • مرتضی ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بخشش شامل کسی میشه که ناخواسته مرتکب اشتباهی میشه نه حیوونی که از قبل قصد ارتکاب جرم رو داشته
  • محمود ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    قصاص باعث جلوگیری از تکرار جنایتهای مشابه می شود .
  • قریشی ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    فقط قصاص
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    بابا بعضیا تو این کامنتها یه جوری حرف می زنن که آدم فکر می کنه واقعا اینا از داعشند و اعتقاد به بخشش در اسلام رو این جوری سر سری رد می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس