کد خبر 444479
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

حالا اين سير صعودي تبديل به سيري نزولي شده است؛ «‌افق» در روالي كه شبيه روزمرگي است بيشتر تمركزش در پخش برنامه را معطوف به پخش مستند كرده و به‌رغم وعده پخش برنامه‌ها و سريال‌هاي توليدي، سريال چندين و چند بار پخش شده «‌وضعيت سفيد» را در كنداكتور پخش خود قرار داده است.

به گزارش مشرق، برخي شروع‌هاي طوفاني وقتي نقشه راه را گم كنند خيلي زود به سراشيبي ختم مي‌شوند؛ براي شبكه «افق»‌ كه يك سال پيش آغازي طوفاني را پشت سر گذاشت به دست آوردن اسم و رسم براي جلوگيري از نيفتادنش در اين سراشيبي كافي نبود.

شبكه «‌افق» با افت كيفي مواجه شده است؛ اين يك حقيقت ملموس است و گواهش كاهش ميزان اخباري است كه از اين شبكه تازه تأسيس در سطح رسانه‌ها منتشر مي‌شود، يك سال از زمان آغاز پخش آزمايشي برنامه‌هاي شبكه «افق» مي‌گذرد. «افق» با آن شروع طوفاني به آسمان شبكه‌هاي مختلف ديجيتال سيما آمد تا درباره انقلاب اسلامي و همه موضوعات مرتبط با آن از جمله دفاع مقدس، صدور انقلاب، بيداري اسلامي و تاريخ انقلاب اسلامي فعاليت كند، از آن ابتدا پخش آنونس برنامه‌هاي اين شبكه از انيميشن و مستند گرفته تا كليپ‌هاي انقلابي توجه بسياري از مخاطبان و ذائقه‌هاي مختلف را به اين شبكه جلب كرد و باعث شد تا چهره‌اي چون ابراهيم حاتمي‌كيا اين شبكه را يك روايت فتح ديگر بنامد. «افق»‌ از ابتدا آمد تا تنها برنامه‌هاي توليدي خود را پخش كند، بنابراين براي اولين بار صحبت از شبكه‌اي مستقل در صداوسيما بود كه مي‌خواهد نان دست خود را بخورد نه نان دست ديگران را.

برنامه‌هاي مستند، مسابقه‌اي، سياسي، سريال و برنامه‌هاي مذهبي با رويكرد سياسي و فرهنگي در كنداكتور پخش اين شبكه قرار گرفت و در همان بحبوحه آغاز فعاليت رسمي اين شبكه هم بازخوردها آنچنان خوب بود كه جواد رمضان‌نژاد، مدير آن در اظهارنظري گفت: «‌آماري كه از ميزان پيامك‌ها و تماس‌هاي تلفني در دست داريم، نشان مي‌دهد تفاوت معناداري در زمان پخش سراسري ايجاد شده است كه نشان‌دهنده ميزان استقبال مردم از اين شبكه است.»

حالا اين سير صعودي تبديل به سيري نزولي شده است؛ «‌افق» در روالي كه شبيه روزمرگي است بيشتر تمركزش در پخش برنامه را معطوف به پخش مستند كرده و به‌رغم وعده پخش برنامه‌ها و سريال‌هاي توليدي، سريال چندين و چند بار پخش شده «‌وضعيت سفيد» را در كنداكتور پخش خود قرار داده است. حالا ديگر نه از آن سريال‌هاي پرمخاطب چون «‌آسمان من» خبري است كه در ايام نوروز حلقه مخاطبان را به دور اين شبكه شكل داد و نه از مسابقه پرطرفدار «فرمانده». تك‌قالبي بودن برنامه‌هاي اين شبكه در كنار برنامه‌هايي خاص براي جمعيتي خاص دايره مخاطبان آن را به برخي خانواده‌هاي حزب‌اللهي محدود كرده و نه همه آنها.

حال آنكه «افق» براي مخاطب بزرگ ايراني طراحي شده است؛ امروزه بحران هويت گريبان بسياري از جوانان را گرفته و وظيفه شبكه افق، كار روي هويت اسلامي – ايراني نسل امروز است. پورمحمدي، معاون سيما نيز پيشتر درباره فعاليت شبكه « افق» گفته بود: ‌ يكي از موضوعاتي كه اكنون جزو سياست‌هاي صداوسيماست اين است كه فرصتي براي آزمون و خطا نداريم و نبايد برنامه‌هايي بسازيم كه جذاب نباشند و محتواي لازم را ارائه ندهند، بايد تمام برنامه‌ها و شبكه‌ها داراي محتواي لازم براي نسل امروز و در عين حال جذاب براي همه اقشار باشند.»

با اين حال تصورات درباره شبكه افق و آنچه كه براي اين شبكه پيش‌بيني هنوز مي‌شد، محقق نشده است. رئيس صداوسيما قبلاً در اظهارنظري خاطرنشان كرده بود: «‌اگر شبكه‌اي داشته باشيم كه هدف اصلي آن سرگرم كردن مردم نباشد و با اين هدف خاص، يعني ترويج گفتمان انقلاب برنامه‌سازي كند كار بزرگي صورت گرفته است.»‌

حالا اين چنين تصور مي‌شود كه در گرماگرم تمركز بر گفتمان انقلاب اسلامي، وجود عنصر جذابيت در برنامه‌هاي شبكه «‌افق‌» از ياد رفته و اين شبكه در معرض خطر از دست دادن مخاطب قرار گرفته است. اگرچه مستندهايي چون «بدون مرز عشق‌» يا «ملاقات با داعش» و برنامه «‌شاهد عيني» در اين شبكه با اقبال مواجه مي‌شوند اما بزرگ و گسترده‌تر كردن حلقه محدود مخاطبان آن نياز به توليد برنامه‌هاي متنوع در قالب‌هاي مختلف با محوريت انقلاب اسلامي دارد؛ اين روزها در شبكه افق جاي خالي قالب‌هاي انيميشن و حتي برنامه‌هايي با محوريت ورزشي و حتي برنامه‌هاي حوزه كودك احساس مي‌شود، حتي جاي برنامه‌هايي از جنس «ماه عسل» يا برنامه محبوب «زلال احكام» و نيز حتي برندهايي چون احسان عليخاني كه مي‌توانند همسو با اهداف «افق» فعاليت كنند در اين شبكه خالي است با اين حال هنوز دير نشده و افق‌ها براي شبكه‌اي كه از ابتدا از پشتوانه خوبي برخوردار بوده و كمتر به بحران مالي برخورده است هنوز تيره و تاريك نشده است؛ «افق» با ترسيم يك نقشه راه حساب‌شده‌تر هنوز ظرفيت بالايي براي تبديل‌شدن به يك شبكه مستقل پربيننده دارد.

منبع: روزنامه جوان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    این روال کار در ایران است جوگیری شدن سریع سپس سقوط با کله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس