کد خبر 444185
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵

در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و تصویب قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت سازمان ملل، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد، قصد دارد هفته آینده به ایران سفر کند. در این میان، هرچند مسائل مربوط به احیای روابط دوجانبه میان تهران و پاریس، مهمترین دستور کار سفر وی خواهد بود، برخی منابع از وجود برنامه هایی برای بحث درباره برخی مسائل منطقه ای در این سفر سخن می گویند.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی «الدیار»، با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود، پیش‌بینی کرده لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در جریان سفر خود به تهران که قرار است هفته آینده انجام شود، سه نامزد را برای بر عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری لبنان پیشنهاد خواهد کرد. این تصمیم در پی تداوم خلأ طولانی مدت ریاست جمهوری در لبنان گرفته شده است.

به نوشته این روزنامه، فابیوس قصد دارد در سفر خود به تهران، از فرصتی که حصول توافق هسته ای برای احیای روابط میان ایران و فرانسه ایجاد کرده، برای تعامل با ایران در برخی مسائل منطقه ای استفاده کند که تلاش برای پایان دادن به بحران انتخاب رئیس جمهور در لبنان، یکی از این مسائل مورد توجه است.

منابع دیپلماتیک به الدیار گفته اند،‌ هیأت فرانسوی در سفر به تهران، درباره شماری از مسائل منطقه ای، از جمله انتخاب رئیس جمهور لبنان با مقامات ارشد ایرانی به گفت و گو خواهند پرداخت. ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز با اشاره به این سفر، مدعی شده ماهیت گفت و گوها و تصمیماتی که در جریان سفر فابیوس درباره موضوعات منطقه ای اتخاذ خواهد شد، تعیین کننده میزان «حسن نیت» ایران است.

در این میان، منابع لبنانی می گویند در صورتی که فابیوس با واکنش مثبتی از سوی مقامات ایرانی روبه‌رو شود، سه گزینه را برای بر عهده گرفتن ریاست جمهوری در لبنان مطرح خواهد کرد؛ سه گزینه ای که به نام آن ها اشاره ای نشده است. با وجود این، این منابع می گویند کشورهای غربی و همچنین عربستان تصمیم دارند خودشان اقدام به مطرح کردن گزینه های ریاست جمهوری لبنان کنند و صرفاً موافقت ایران را با این موضوع جلب نمایند. از سوی دیگر، منابع نزدیک به جریان 14 مارس، دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به بحران انتخاب رئیس جمهور را بعید می دانند.

لبنان از 25 ماه می گذشته با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان با خلأ سیاسی مواجه شده و سیاستمداران این کشور هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد، توافق کنند. دعوت‌های پی در پی رئیس پارلمان نیز به منظور پایان دادن به خلأ سیاسی راه به جایی نبرده و به جز جلسه نخست، سایر جلسه به علت به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشدند.

رئیس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور از میان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می‌کنند. بر اساس نظام تقسیم قدرت در لبنان، رئیس جمهور باید از مسیحیان مارونی، نخست وزیر سنی و رئیس پارلمان شیعه باشد.

این نخستین بار نیست که لبنان با خلأ ریاست جمهوری در تاریخ سیاسی خود رو‌به‌‌رو شده است، بلکه پیش از انتخاب «میشل سلیمان» در سال 2007 به عنوان رئیس جمهور، این کشور مدتی را بدون رئیس جمهور گذرانده بود. در سال نیز 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری «امین الجمیل» به پایان رسید، تا پس از توافق طائف و انتخاب «رینیه معوض» به عنوان رئیس جمهور، کرسی «بعبدا» خالی مانده و لبنان وارد خلأ سیاسی شده بود.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اینم می خواد بیاد بگه باید رابطه با اسراییل را درست کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس