کد خبر 444127
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

'ماهاتیر محمد' نخست وزیر پیشین و معمار مالزی نوین در سن 90 سالگی هنرپیشه شد و در یک فیلم سینمایی نقش آفرینی می کند.

 به گزارش مشرق،،  روزنامه 'سان دیلی' مالزی روز پنجشنبه به تماشاچیان سینمای این کشور خبر داد در انتظار باشند تا 'ماهاتیر محمد' را بر روی پرده های سینما و در فیلم سینمایی 'کپسول' ببینند.

این فیلم را که از 17 سپتامبر (26 شهریور) در سینماهای مالزی به نمایش در می آید 'ماریتاس علی محمد' که اخیرا درگذشت، کارگردانی می کرد.

ماهاتیر محمد که اکنون به شدت درگیر تنش های سیاسی داخلی مالزی به ویژه فساد مالی گسترده در یک شرکت مالزیایی و ارتباط آن با 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر است، در پنج صحنه از این فیلم در کنار 'فیصل حسین' بازیگر اصلی قرار دارد.

اما 'عمرو نجمی عثمان' تهیه کننده این اثر سینمایی می گوید حضور ماهاتیر در فیلم هیچ ارتباطی با وضعیت سیاسی فعلی مالزی ندارد.

در یک صحنه از فیلم، پیر عرصه سیاست مالزی و نخست وزیر اسبق یک کپسول زمان را که چشم انداز سال 2020 است در شهر 'پوتراجایا' که خود به عنوان پایتخت سیاسی مالزی تاسیس کرد دفن می کند.

داستان این فیلم نیز مربوط به فردی به نام 'ظهری' در سال 1942 است که به مالایی ها در مقابل حمله ژاپنی ها و درد و رنج آن ها قبل از استقلال کمک می کند.

ظهری که نقش آن را 'فیصل حسین' بازی می کند مامور می شود کپسول زمان 2020 را که ماهاتیر محمد پنهان کرده، یافته و سرقت کند.

کپسول 2020 الهام گرفته از برنامه چشم انداز 2020 ماهاتیر محمد در دوران نخست وزیری است و این کشور قرار است تا این سال به کشوری با درآمد اقتصادی بالا تبدیل شود و درآمد سرانه هر فرد به 15 هزار دلار برسد.

سیاست اقتصادی مالزی که از اول دهه 1990 توسط ماهاتیر محمد طرح ریزی شده درصدد است با به دست آوردن تولید ناخالص داخلی هفت درصدی در هر سال، این کشور را در سال 2020 با مجموع 920 میلیارد رینگیت (307.3 میلیارد دلار) در مقایسه با سال 1990 که این رقم 115 میلیارد رینگیت (38.3 میلیارد دلار) بوده است به چشم انداز 30 ساله خود برساند.

اما ماهاتیر محمد از سرنوشت این برنامه و چگونگی اجرای آن در دوره 'نجیب تون رزاق' نگران است تا آنجا که به نجیب پیشنهاد کرد از مقام خود کناره گیری کند و هم اکنون تنش شدید سیاسی بین دو طرف وجود دارد.

از سویی گفته می شود ماهاتیر سال 2000 میلادی هنگام بازدید از دانشگاه 'لیم کوک وینگ' وابسته به مشاور ویژه سابق نجیب نامه ای را در صندوقی سربسته در این دانشگاه قرار داده و تاکید کرده است این نامه سال 2020 چه زنده باشد و چه مرده باز شود تا مردم بدانند آرزویش برای مالزی چه بوده و تا چه اندازه به اهداف این آرزو رسیده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بهتره نقش یک داعشی رو بهش بدن زیرا این کشور اسلامی را به وهابی ها تحویل داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس