کد خبر 443733
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

بررسی مجموعه تذکرات کتبی، نطق‌های میان‌دستور، سئوال، سفرهای خارجی و اظهارنظری‌های خبری نشان می‌دهد که ۱۲ موضوع در سه ماهه نخست امسال از مسائل زنان از زبان نمایندگان زن و همین‌طور سایر نمایندگان به زبان آمده‌است.

به گزارش مشرق، ۴۲ تذکر کتبی، ۵ نطق میان‌دستور، ۱۰ سئوال از ۷ وزیر، ۲ سفرخارجی، ۱۱۴ خبر از ۵ هزار و ۵۵ خبر منتشرشده در سه‌ماهه نخست امسال کارنامه‌ای است که ۹ زن بهارستان‌نشین از خود به جا گذاشته‌اند. علاوه بر این زنان بهارستان‌نشین در بهار امسال در قالب فراکسیون زنان مجلس دیدارهایی با هیئت نروژی و هیئت سیاست خارجی پارلمان اروپا، هیئت سوری داشته‌اند و به دو موضوع «افزایش حضور زنان در مجلس» و «اجرای سند امنیت زنان در برنامه پنجم توسعه» پرداخته‌اند. 

به گزارش آفتاب، براساس بررسی اخبار و مطالب منتشر شده در فاصله اول فروردین‌ماه امسال تا ۳۱ خردادماه ۱۳۹۴ اطلاعات مربوط به ۱۹ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که در خبرگزاری خانه‌ملت (ارگان خبری قوه مقننه) منتشر شده ۶۲۹ تذکر کتبی نمایندگان نشان داد که از این تعداد ۴۲ تذکر توسط ۷ تن از ۹ نماینده زن مجلس به وزرا داده شده‌است و از این تعداد نیز فقط ۵ تذکر کتبی به مسائل زنان مربوط بوده‌است. بررسی این ۴۲ تذکر نشان می‌دهد تنها ۱۳ تذکر زنان مجلس به مسائل ملی مربوط بوده و ۳۸ تذکر به مسائل حوزه انتخابیه زنان مربوط بوده‌است. همچنین ۴ تذکر از تذکراتی که زنان به مسئولان دولتی داده‌اند بیشتر سیاسی – جناحی بوده‌است و نمی‌توان آن‌ها را در تقسیم‌بندی مسائل ملی یا حوزه انتخابیه قرارداد. 

مروری بر کارنامه بهاری نمایندگان زن مجلس

همچنین بررسی مجموعه تذکرات کتبی، نطق‌های میان‌دستور، سئوال، سفرهای خارجی و اظهارنظری‌های خبری نشان می‌دهد که ۱۲ موضوع در سه ماهه نخست امسال از مسائل زنان از زبان نمایندگان زن و  همین‌طور سایر نمایندگان به زبان آمده‌است. در جدول زیر می‌توان حاصل بررسی محورهای استخراج شده از کارنامه سه‌ماهه را می‌بینید.

مروری بر کارنامه بهاری نمایندگان زن مجلس

* تذکرات کتبی زنان بر چه مسائلی تمرکز داشت؟

بررسی ۶۲۹ تذکر کتبی نمایندگان نشان از آن دارد که ۴۲ تذکر کتبی معادل ۶/۶درصد تذکرات توسط ۷ تن از ۹ نماینده زن به مسئولان دولتی داده‌شده است. از ۴۲ تذکر کتبی نیز تنها ۵ مورد با محوریت مسائل زنان بوده‌است. این در حالی است که به گفته «حسین مظفر» معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، در سال سوم از دوره نهم مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان نسبت به سال دوم ۲۳ درصد کاهش یافته‌است. براساس گزارشی که خانه ملت به نقل از مظفر منتشر کرده‌است، تفکیک موضوعی تذکرات کتبی اجلاسیه سوم دوره نهم نشان می‌دهد که موضوع «جاده‌های شهری و روستایی» و «کشاورزی» با 6% فراوانی کل تذکرات به وزیران و «حوزه منابع انسانی و رفاهی وزارت آموزش و پرورش» با 5% فراوانی کل تذکرات به وزرا،‌ بیشترین تعداد تذکر نمایندگان را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، مقایسه تعداد و موضوعات مورد تذکر و سؤال، ارتباط معنادار بین این دو ابزار نظارتی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که وزیران «راه و شهرسازی»، «نیرو»، «کشور» و «صنعت، معدن و تجارت» مخاطب بیشترین سئوال و تذکر نمایندگان بوده‌اند و وزیر «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» با کمترین سئوال و تذکر مواجه بوده‌است. همچنین موضوع سئوال‌های نمایندگان از وزرا همان موضوعاتی است که در خصوص آنها تذکر نیز دریافت کرده‌اند. در جدولی که در ادامه می‌بینید ۴۲ تذکر کتبی نمایندگان زن مرور شده‌است. 

بررسی تذکرات کتبی نمایندگان زن مجلس نهم در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۴

مروری بر کارنامه بهاری نمایندگان زن مجلس

*زنان در نطق‌هایشان چه گفتند؟

از مجموع نطق‌های مطرح شده در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی که شامل ۱۳۴ نطق بوده  تعداد ۵ نطق (معادل۲ درهم درصد از نطق‌های بهار)  توسط ۳ تن از نمایندگان زن انجام شده است. در این مدت یعنی بهار ۱۳۹۴ خانم «شهلا میرگلوبیات» ۲ نطق، خانم «سکینه عمرانی» ۲ نطق و خانم «نیره اخوان بی‌طرف» یک نطق داشته‌اند. 

«شهلا میرگلوبیات» که نایب‌رییس فراکسیون زنان مجلس نیز هست در همین مدت ۲ بار نطق میان‌دستور داشته است. در هر دو نطق بر سه محور مسئله مذاکرات هسته‌ای، مسائل حوزه انتخابیه و انتقاد از عمل‌کرد معاونت زنان و خانواده متمرکز بوده است. ایشان در نطق ۳۰ فروردین خود در بخشی که به زنان اختصاص داشته تصریح کرده است که آیا مسأله اولویت‌دار زنان ورود به ورزشگاه‌هاست‌؟ در حالی که هنوز مشکل زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست حل نشده است؟ وی در نطق ۳۱ خرداد خود نیز در بند پایانی ضمن خطاب قراردادن رییس‌جمهور و انتقاد از آنکه از خرداد۹۲ پست مشاور امور زنان رییس‌جمهور به معاونت امور زنان ارتقا یافته گفت: چرا هنوز مواد قانون برنامه پنجم اجرایی نشده است ؟

خانم «سکینه عمرانی» نیز در نطق‌های خود ضمن اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای و اینکه ملت ایران ریشه مشکلات را در مسائل اقتصادی می‌بینند نه مذاکرات هسته‌ای به مسایل مربوط به حوزه کشاورزی از جمله چاه‌های کشاورزی و همین‌طور راهسازی حوزه انتخابیه خود پرداخته‌است. همچنین خانم «نیره اخوان‌بی‌طرف» نیز در نطق خود بر راه‌اندازه پلیس آب تأکید کرده‌است. 

*کدام زنان مجلس بیشتر در خبرها بودند؟

بررسی ۵هزار و ۵۵ خبر منتشرشده در فاصله ۱فروردین تا ۳۱ خرداد۱۳۹۴ در خبرگزاری خانه ملت نشان می‌دهد حدود ۱۱۴ عنوان خبری مربوط به نمایندگان زن بوده‌است. این ۱۱۴ خبر حاصل جستجوی واژه‌هایی چون «زنان»، «فراکسیون زنان» و نام ۹ نماینده زن بوده‌است و مواردی تکراری از جستجوها حذف شده‌است. بررسی این ۱۱۴ خبر نشان می‌دهد خانم «شهلا میرگلوبیات» نماینده ساوه و زرندیه با ۳۰ عنوان خبری و خانم‌ها «زهره طبیب‌زاده‌نوری» و «لاله افتخاری» نمایندگان تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری هریک با ۲۳ عنوان خبری به نماینده‌ای هستند که بیشتر در اخبار خانه ملت حضور داشته‌اند. 

مروری بر کارنامه بهاری نمایندگان زن مجلس

بررسی حدود ۳۰ خبر از عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری خانه ملت حاصل از جستجوی نام «شهلا میرگلوبیات» در فاصله اول فروردین‌ماه تا ۳ تیرماه ۱۳۹۴نشان می‌دهد که اظهارنظرهای او بر محورهای «سلامت و بهداشت»، «حوزه انتخابیه» و مسائل اجرایی متمرکز بوده است. همچنین ۱۰ درصد از خبرها یعنی ۳ عنوان خبری نیز متوجه مسائل زنان بوده که در یک مورد از عدم حل مسائل زنان توسط معاونت زنان و خانواده انتقاد شده است. او البته در تاریخ ۶تیرماه امسال اظهارنظری درباره ورود زنان به ورزشگاه داشت که خارج از بررسی دوره یاد شده است. 

همچنین بررسی اخبار خبرگزاری خانه‌ملت در فاصله اول فروردین‌ماه تا سوم تیرماه ۱۳۹۴ با جستجوی نام «لاله افتخاری» نشان می‌دهد که ۲۳ عنوان خبری به سخنان و اظهارنظر این نماینده مجلس اختصاص یافته است. او که همسر و پدرش در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند در مجلس شورای اسلامی فعالیتش بیشتر متوجه فراکسیون‌هایی است که مثل فراکسیون قرآن خودش پایه‌گذار آن بوده است. بررسی این ۲۳ مطلب نشان مي‌دهد که خانم افتخاری بر مسائل فراکسیون قرآن، فراکسیون حمایت از نخبگان و فراکسیون دفاع مقدس تمرکز دارد. در ادامه تیترهای مطالب خبرگزاری خانه ملت از حاصل جستجوی «لاله افتخاری» آمده است.

بررسی ۲۳ خبری که مربوط به اظهارنظر و فعالیت خانم «زهره طبیب‌زاده‌نوری» بوده نیز نشان می‌دهد که او بیشتر به مسائل سیاسی علاقمند بوده‌است. پیگیری مطالبات مصلی تهران، تشییع پیکر ۱۷۵ غواص عملیات کربلای ۴، مسائل مربوط به کرسی آزاداندیشی در وزارت علوم، بیمه معتادان، نقدینگی بانک‌ها، ورود خبرنگاران اسرائیلی به کشور و تذکر به سازمان میراث‌فرهنگی از جمله محورهای اخباری است که این نماینده تهران درباره آن اظهار نظر یا فعالیت کرده‌است.

در ادامه جدولی پیش رو دارید که برخی از مهمترین محورهای خبری منتشر شده از نمایندگان زن درسه ماهه نخست امسال در آن مرور شده‌است. 

مروری بر کارنامه بهاری نمایندگان زن مجلس؛ در نطق‌هایشان چه گفتند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس