عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: طول قطعنامه شورای امنیت 10 سال است و تمدید آن از نظر ما فاقد موضوعیت است.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ابتدای نشست خبری خود از حمایت‌های مقام معظم رهبری و قدردانی کرد و گفت: آنچه ما را در این کارزار سخت قدرت می‌داد نفس گرم و حمایت و محبت مقام معظم رهبری، اصول و خطوط قرمز ایشان بود که برای ما راهنمای کار و معیار عمل بود.

وی همکاری بین دیپلماسی و رسانه در یک ماه گذشته و در طول مذاکرات وین را خوب خوانده و از انعکاس واقعی مذاکرات و فضای ایجاد شده برای مردم توسط خبرنگاران تشکر کرد.

عراقچی با اشاره به حضور ظریف در مجلس و سخنان خود در شبکه تلویزیونی گفت: بهتر است به سوالات خبرنگاران پاسخ دهم.

وی ادامه داد: طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر قطعنامه 10 سال است و اینکه اعلام شده پس از آن قصد دارند قطعنامه دیگری ارائه دهند یک خواسته است که ابراز شده و از نظر ما فاقد موضوعیت است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده بخشی از سخنان مطرح شده توسط طرف مقابل را رجز خوانی‌های پس از مذاکرات خواند و گفت: از نظر ما توافق صورت گرفته زمان مشخصی را دارد و طرفهای مختلف هم باید بر این موضوع پایبند بمانند. اینکه گفته شود 10 سال دیگر قطعنامه‌ای برای تصویب به شورای امنیت خواهند داد از نظر ما ارزش خاصی ندارد اما با این حال رفتارهای آنها را با دقت رصد خواهیم کرد.

عراقچی در خصوص بررسی توافقنامه در مجلس گفت: اگر مجلس تصمیمی در این خصوص بگیرد، این روال مربوط می‌شود به تایید یا رد کلی توافق و هیچ کشوری نمی‌تواند مفاد آن را اصلاح کند و امروز تایید یا رد کلیت توافق است.

وی با بیان اینکه وقتیکه موضوعات در توافق به سرانجام خود برسد شورای حکام هم پرونده ایران را خارج خواهد کرد، گفت: طبق توافق بعد از اجرای دوره توافق ایران نیز مانند اعضای دیگر پرونده عادی خواهد داشت.

عراقچی با اشاره به اینکه هیچگاه انتظار تغییر مواضع آمریکا بجز موضوع هسته‌ای را نداریم و طرف مقابل هم در خصوص سیاست‌های ما مانند سیاست منطقه‌ای تغییری انتظار نخواهد داشت، اظهار داشت: حل موضوع هسته‌ای تنها مدیریت یکی از موضوعات بین ایران و آمریکاست و به معنای عادی شدن روابط نیست و ادامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی طبق روال گذشته خواهد بود و طبعاً انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا را نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: در دوره بعد از تحریم شاهد فصل جدیدی از همکاری‌های بین ایران و سایر کشورها خواهیم بود و جمهوری آذربایجان بدلیل علقه‌های فرهنگی، سیاسی و تاریخی و نیز روابط با اروپا در سیاست خارجی آتی ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه اگر تیم آمریکایی 3 بار میز مذاکره را ترک کرد ما 10 بار آن را ترک کردیم، گفت: ما به دنبال توافق خوب بودیم که خطوط قرمز ما در آن رعایت شده باشد.

عراقچی با اشاره به چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در 4 سال گذشته گفت: بر اساس این چارچوب همکاری ما دنبال می‌شود. پروتکل الحاقی مربطو به آینده است و در قالب پروتکل الحاقی دسترسی‌های لازم به آژانس داده خواهد شد. هر مرکز غیر هسته‌ای در چارچوب پروتکل الحاقی و پادمان مقدور خواهد بود.

وی یادآور شد: همه اموال بلوکه شده ایران باید آزاد شود و یکی از بندهای روشن موضوع است که پس از برداشته شدن تحریم‌ها همه این پول‌ها باید آزاد شود و قابل بهره برداری خواهد بود. تا قبل از اجرای توافق، توافق ژنو دنبال می‌شود و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار در دستور کار خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: ممنوعیت تسلیحاتی در دوره گذشته جای خود را به محدودیت داده که یک تحول بزرگ است. این محدودیت هم ظرف 5 سال به اتمام خواهد رسید. نقش آژانس در این است که یکی از گزارشاتی که آژانس در طول توافق می‌تواند بدهد گزارش جامع است که جمع بندی آژانس بر اساس پروتکل الحاقی است که در آن فقدان مواد اعلام نشده را تایید می‌کند که این یک گزارش خیلی خاص و مهمی است که صادر می‌شود. در توافق برجام هیچ یک از مراحل توافق منوط به این گزارش نیست؛ اعم از دوره 5 ساله تسلیحاتی یا 10 ساله کلی اما اگر گزارش آژانس در این خصوص منتشر شود محدودیت‌ها زودتر پایان می‌یابد.

عراقچی با ذکر این نکته که تسلیحات اس 300 شامل این محدودیت نمی‌شود گفت: این موضوع خارج از حوزه اختیارات آژانس است.

وی در خصوص وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: پس از توافق ژنو شاهد موجی از سفرهای خارجی بودیم که پس از توافق وین دوباره شروع شده و اولین هیئت سفر موگرینی و فابیوس در هفته آینده خواهد بود. این سفرها راه را برای همکاری اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر خواهد بود که خود را از ایران محروم کرده بودند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص مذاکره در خصوص تحولات منطقه نظیر سوریه گفت: ما در طول مذاکرات هسته‌ای هیچ موضوع دیگری را مورد مذاکره قرار ندادیم الا بحث اتباع ایرانی و آمریکایی که به عنوان موضوع انساندوستانه در حاشیه مذاکرات به آن پرداخته شد. اینکه بعد از توافق و تعهد طرفین بر اجرای توافق و اینکه مذاکرات در سایر حوزه‌ها دنبال شود به طور بالقوه وجود دارد.

عراقچی در خصوص نقش روسیه و چین در مذاکرات گفت: آنها در طول 2 سال گذشته نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کردند و نقش متعادل کننده را در رسیدن به یک توافق متوازن داشتند. روابط ایران با روسیه و چین مهم، سازنده، مثبت و رو به جلو است و مطمئنم پس از اجرایی شدن توافق روابط ما هر چه بیشتر شکوفا می‌شود.

وی درباره بازدید از پارچین نیز گفت: نقشه راه جدیدی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ترسیم شده به نحوی که رضایت آژانس بدست آید و مدیر کل بتواند گزارش نهایی خود مربوط به فعالیت‌های گذشته را ارائه دهد و نگرانی‌های جمهوری اسلامی نسبت به دسترسی‌ها لحاظ شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای حفظ منافع ملی کشور را مهم دانست و گفت: هر جا قطعنامه را خلاف منافع ملی بدانیم حتما بر اساس سیاست‌های خود رفتار خواهیم کرد. از نظر ما بین مفاد قطعنامه و توافق تفاوت وجود دارد و موضع ما کاملا روشن است که آنچه در قطعنامه هست و در توافق نیست عدم رعایتش با عدم رعایت مفاد توافق تفاوت وجود دارد. ما در تامین تسلیحات و حمایت از همسایگان در مقابل تروریسم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

عراقچی در خصوص حضور ظریف در مجلس نیز افزود: آقای ظریف گفت در هیچ جای توافق درباره تحریم‌های سازمان ملل از تعلیق استفاده نشده اما آنچه در خبرگزاری‌ها هم آمده صحت دارد.

وی در خصوص روابط ایران با همسایگان بخصوص ترکیه پس از توافق هسته‌ای نیز گفت: روابط ایران و ترکیه مستحکم، قدیمی و گسترده است و حتما روابط دو کشور با قوت ادامه می‌یابد اینکه اختلاف نظر منطقه‌ای باشد درست و در برخی موارد جدی است اما روابط دو کشور از مسیر خود خارجه نشده است و پس از توافق وین این همکاری‌ها گسترده‌تر می‌شود. ترکیه مانند جمهوری آذربایجان بین ایران و اروپا است و روابط اقتصادی بین دو کشور گسترده‌تر خواهد شد. در برخی مسائل اختلافات جدی با ترکیه داریم و نظرات خود را به طور مستمر به مقامات ترک اعلام کرده‌ایم اما کلان روابط گسترده‌تر خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص جایگاه کنگره آمریکا و حتی مجلس در بحث حقوقی گفت: قطعنامه شورای امنیت الزام آور است اما در برخی کشورها مصوبه مجلس برتری دارد که در مورد ایران و آمریکا چنین است. امکان اصلاح در توافق نیست و کلیت آن یا باید رد شود یا تایید شود. اگر کلیت توافق مورد تایید قرار گیرد از 2 ماه دیگر آغاز می‌شود.

عراقچی در خصوص تغییر دولت‌ها و سرنوشت توافقنامه گفت: رئیس جمهور آمریکا تا زمان پابرجا بودن توافق باید مصوبات کنگره را لغو کند که این طبق بندهای توافق است.

وی در خصوص نقض عهد یکی از طرفین نیز گفت: ساز و کار برگشت پذیری پیچیده است که دو طرفه بوده و اگر هر یک از طرفین معتقد باشند که طرف مقابل نقض تعهد کرده می‌توانند از آن استفاده کنند که اولا رجوع به کمیسیون مشترک ایران و 6 کشور است و پس از آن وزرای خارجه 15 روز وقت دارند که به آن رسیدگی کنند. پس از آن کمیسیون 3 جانبه با حضور شاکی و متهم یک بی طرف تشکیل جلسه می‌دهد و پس از آن شورای امنیت جلسه دارد. این روال حداقل 60 روزه است که موانع بسیاری دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: اگر بازگشت پذیری تحریم‌ها از سوی آنها وجود داشته باشد حتما برای فعالیت‌های ما نیز وجود دارد.

عراقچی موضوع پی ام دی را متمایز از توافق خواند و گفت: در توافق تنها ذکر شده که ایران در خصوص همکاری می‌کند و بخشی از توافق نیست. بر اساس نقشه راه بین ایران و آژانس، این نهاد تا پایان جولای وقت دارد تا همه 11 مورد سوال را در اختیار ایران قرار دهد و ایران یک ماه فرصت دارد به آنها پاسخ دهد و در این نقشه راه 15 اکتبر همه مراحل طی می‌شود و تا 15 دسامبر گزارش آژانس به شورای حکام ارائه می‌شود.

وی در خصوص قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ایران و جمع بندی هسته‌ای گفت: به نظر من ما از ذیل فصل هفتم خارج شدیم. اگر قطعنامه‌های شورای امنیت را ببینید در همه آنها بندهای مقدماتی آمده که این قطعنامه تحت ماده 41 صادر می‌شود اما در این قطعنامه فعلی آمده که تحت ماده 25 است که یک ماده عمومی می‌شود ولی وقتی وارد بندهای اجرایی می‌شود در 10 بند به ماده 41 اشاره می‌شود که این 10 بند مربوط به لغو تحریم‌های گذشته است. ماده موشکی در قالب ماده 41 نیست و تنها ماده تسلیحاتی در ذیل ماده 41 است. در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که غنی سازی را در یک کشور در حال توسعه پذیرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    10 سال دیگه من سی ساله میشم
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اگر کنگره توافق رو تصویب نکنه چی میشه؟ دوباره مذاکره؟
  • مریم ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    کنگره آمریکا هم کلیت رو تایید یا رد میکنه؟!
  • مرادی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    مردم بی صبرانه منتطر لغو همه تحریم ها هستند
  • بیژن ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    میز مذاکره قیمتش چنده؟! 6 نفره با 8 نفره تفاوت قیمت فاحشی داره!؟
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    آخیییییییییییییییییییییی
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    یه مذاکراتی هست حالا دور هم میشینیم صوبت می کنیم والا!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    نمی دونم من بی خبرم
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    منتظرم پراید بشه 7 میلیون
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    مفت!!!
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    دروغ میگی؟ جان من؟
  • ناشناس ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بپا زیرپات علف سبز نشه پراید بالا هم میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس