کد خبر 442807
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

سازمان هواشناسی کشور که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند در یکی از وظایف قانونی اش پیش بینی و اطلاع رسانی ردخدادهای طبیعی مانند سیل،توفان، بارندگی و از این دست امور ذکر شده است. اما دیروز اتفاقی افتاد که گویا در حیطه وظایف سازمان هواشناسی نبوده است چرا که هیچ آگاهی از سمت این سازمان صورت نگرفت!

 به گزارش مشرق، دیروز در آخرین روز تعطیلات مردمی که از سفر باز می گشتند با شوک بزرگی روبرو شدند. باران و طوفان تمامی جاده های شمالی منتهی به تهران را در نوردید. این طوفان در تهران و البرز تا سرعت ۸۰ کیلومتر پیش رفت و جاری شدن سیل در جاده چالوس تنی چند از هموطنان ما را به کام مرگ کشاند. جاده هراز مسدود شد و کوه در نقاطی در جاده امامزاده داوود ریزش کرد همچنان اطلاع دقیقی از حاشیه نشینان رودخانه جاده امام زاده داوود که پس از یک ماه روزه داری بی اطلاع از توفان به تفریح رفته بودند در دست نیست.

این طوفان و سیل مردم را غافلگیر کرد و بیش از آن سازمان عریض و طویل هواشناسی که مسوولیت پیش بینی این رخدادهای طبیعی بر عهده این سازمان است غافلگیر شد! هزینه این غافلگیری تا به اکنون بنا به آمار تایید نشده ۲۰ تن کشته بوده است. هم‌اکنون در جاده‌ چالوس که ۱۲ هزار خودرو گنجایش دارد، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو حضور دارد. مردم نیاز به کمک دارند و روستاهای جاده چالوس در محاصره سیل هستند و از سوی دیگر مسافرانی که در حال بازگشت هستند، راه امدادرسانی را بسته‌اند.

مشاهده های عینی حکایت از تورهای دارد که در آبها رها می شوند تا جنازه صید کنند. فریادهای کمک مردمی که در رودخانه خروشان اسیر شدند به گوش می رسد و سازمانی که خبر نداد و مردمی که جان دادند.

در جاده کن ۲ هزار و ۵۰۰ ماشین پشت این ریزش گرفتار شده بودند و راهداری بعد از چند ساعت فعالیت یک باریکه راه باز  و ماشین ها تک تک حرکت می کردند و تا صبح کل مسیر باز شد ولی به میزان تاریکی به قدری بود که کسی متوجه فوتی یا سقوط در دره نمی شد.

به نظر نمی رسد سازمان هواشناسی چیزی بیش از پیش بینی های روتین اخبار شبانگاهی در چنته داشته باشد چرا که اگر حتی یک کارشناس این طوفان و سیل را پیش بینی کرده بود هم اکنون بسیاری از هموطنان ما که اسیر سیل و طوفان شدند و شاید هرگز به خانه هایشان بازنگردند اصلا راهی سفر نمی شدند. مردمی که اکنون چوب اعتماد به سازمان هواشناسی را می خورند و تاوان این اعتماد جان عزیزانشان است.

پرسشی که در اینجا مطرح است وجود سازمان عریض و طویلی به نام هواشناسی با این همه هزینه چه سودی برای مردم و دولت دارد؟ سازمانی که برای کاهش هزینه های جانی و مالی تشکیل شد تا حوادث را پیش بینی کند اما نه تنها کمکی نمی کند بلکه هزینه ای اضافی و باری بر دوش مردم است.

منبع: افکارنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رسول ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این دومین باره که این سازمان داره با بی تدبیری به مردم و بیت المال خسارت می زنه. حادثه دیدگان بهتره بدون توجه به دولتی بودن این سازمان از مسئولین آن به دادگاه شکایت کنند .اگه دفعه قبل که این اتفاق افتاد غرامت حادثه دیدگان را از بودجه این سازمان کسر می کردند به طور یقین این طوفان پیش بینی می شد.پول بیت المال را می دهند به اینها ولی هیچگونه برایند مثبتی برای مملکت ندارند و تازه بهانه های عجیب و غریبی هم می گیرند مثل پارازیت و... که مانع دید رادار هاشون شده .حالا جالبه بدونید تو سایت جهانی هواشناسی وقوع این طوفان پیش بینی شده بود یعنی حتی به خودشون زحمت ندادن یه سری به این سایت بزنند .
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    واقعا " گلفتي حرف دل مارا زدي
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    فایده اش آقای اصغری است!که اخبار هواشناسی رو با هیجان اعلام میکنه!
  • فاطمه ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    دیروز من و دوفرزند کوچکم در طوفان و بارندگی شدید بی سرپناه گیر کردیم شرایط بسیار بدی بود فرزندانم در اثر سرما بشدت می لرزیدندکفشهای تابستانی امان در سیلی که راه افتاده بود رفت ولی خدا رحم کرد و توانستیم اخر شب به منزل برسیم لطفا این سازمان هواشناسی را تعطیل کنید چون تحمیل بی خود به بودجه این کشور است سازمانی که نتواند حاثه به این مهمی را پیشاپیش گزارش کند به چه درد میخورد بیچاره کسانی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند من خودم یک داغ دیده ام و در اثر سهل انگاری دیگران فرزندم را دست دادم میدانم انها چه میکشند .
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خوب شکلکها ی اصغری که هست. حال آدم از گزارشش بهم میخوره
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این پاراگراف آخر واقعا عالی بود کاش همه چنین جسارت و جراتی در بیان حقایق داشته باشند ماکه راضی نیستیم و باید جواب ریال ریال پول بیت المالی که فقط حروم می کنند رو بدن
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    تو سایت هواشناسی که حداقل اطلاعیه هست و هوا پیش بینی شده بوده، پس چرا بدون اینکه یه جا به این سادگی رو نگاه کنید فقط دنبال این می گردید که یکی رو مقصر کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس