روزهای پایانی جنگ تحمیلی شاهد عملیات‌های مختلف اغلب کوتاه‌مدت ولی پی در پی بود که توسط عراق انجام می‌شد و در نتیجه با پدافند نیروهای ایرانی مواجه می‌گشت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، یکی از این عملیات‌ها، عملیات پدافندی تمرچین بود که پس از گذشت 48 ساعت از اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی ایران یعنی در 29 تیر ماه 67 انجام شد.

در پی این عملیات، 4 تیپ از یگان‌های عراقی مستقر در منطقه عمومی تمرچین و ارتفاعات «سه کانیان» به منظور دستیابی به ارتفاعات حساس منطقه به مواضع نیروهای ایران حمله کردند و پس از 5 روز نبرد شدید بدون دستیابی به موفقیت مجبور به عقب ‌نشینی شدند.

این عملیات پدافندی توسط قرارگاه لشکر 64 از نیروی زمینی ارتش هدایت شد و در اجرای آن، یگا‌نهایی از لشکر 64 ارومیه و گردان 795 از تیپ 25 تکاور با همکاری دو گردان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز ژاندارمری حضور موثر داشتند.

در نتیجه این عملیات،ارتفاعات سه کانیان توسط گردان 795 حفظ شد و ازاشغال خاک کشورمان در منطقه عملیاتی ممانعت به عمل آمد.

حدود 2000 نفر از نیروهای دشمن در عملیات تمرچین کشته و زخمی شدند و همچنین پنج عراده توپ، 7 قبضه خمپاره‌انداز، 14 دستگاه انواع خودروی نظامی و چهار انبار مهمات عراق منهدم شد.

در این عملیات، تعداد قابل توجهی جنگ افزار انفرادی و مقادیر وسایل مخابراتی و مهمات منهدم و پنج عراده توپ نیز به غنیمت گرفته شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس