کد خبر 440977
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی تلاش می‌کند مانع توسعه نفوذ ایران در جیبوتی شود و ادعای آمریکا درباره خشکاندن منابع تروریسم در سومالی را تکذیب می‌کند.

افشای دشمنی عربستان با ایران در جیبوتی
به گزارش مشرق، یکی از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سایبری یمن» که ماه «می» گذشته، یک نسخه از کل اسناد فاش شده را در اختیار ما قرار داد، نشان می‌دهد که عربستان ادعای آمریکا مبنی بر فعالیت در جیبوتی برای خشکاندن منابع تروریسم در سومالی را قبول ندارد و آن را بر خلاف واقع می‌داند.

در این سند که نامه سفارت عربستانی در جیبوتی به وزارت امور خارجه عربستان است، از تلاش کشورهای مختلف مانند آمریکا، قطر و اریتره برای نفوذ در سومالی و جیبوتی سخن رفته و در آن آمده که «بر خلاف آنچه گفته می‌شود، تلاش این کشورها برای تشکیل دولتی قوی در سومالی ضامن خشکاندن منابع تروریسم و نابودی دزدان دریایی است، هر کشوری طرح‌های خود و منافع خود را دارد و چنین حضوری نشان از اهمیت سومالی و موقعیت راهبردی آن دارد...».

در پایان نامه، سفارت عربستان به وزارت خارجه توصیه کرده است که برای آنچه آن را «مهار فعالیت ایران» جیبوتی خوانده، عربستان در این کشور فعال شود زیرا بیم آن دارد که در آینده، عقاید جامعه جیبوتی بر خلاف چیزی باشد که عربستان می‌پسندد.

کشور «جیبوتی» به علت موقعیت جغرافیایی ممتاز و مشرف به تنگه استراتژیک باب‌المندب،، محل حضور نظامی و مورد توجه بسیاری از کشورها ودولت‌ها از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس است و در این میان رژیم صهیونیستی از فعال‌ترین بازیگران در آن است.

جیبوتی و عربستان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و دولت جیبوتی بارها از کمک‌های مالی ریاض بهرمند شده است.

سفیر جیبوتی در تاریخ ۱۶ می گذشته درمصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط، در واکنش به حرکت کشتی امدادرسان ایرانی به سمت یمن گفته بود که کشورش هنوز درخواستی از ایران برای اجازه عبور به سمت یمن نداشته است و در صورت چنین درخواستی از سوی ایران، ما بدون موافقت عربستان اجازه عبور کشتی ایرانی به سوی یمن را نخواهیم داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس