در یکی از کوچه ‌پس‌کوچه‌های محله طبرسی دوم مشهد خانواده‌ای چهارنفره زندگی می‌کنند که مادر خانواده با وجود اینکه هنوز ۲۵ سال دارد اما با عشق و علاقه‌ای که به زندگی‌اش دارد، دست و پای همسرش هم شده است.

 به گزارش مشرق، تصور زندگی بدون دست و پا برای هر انسانی سخت و غیر ممکن است؛ مگر می‌شود انسانی با نداشتن دست و پا امیدوار به زندگی باشد؟ مگر می‌شود با وجود نداشتن پا استوار ایستاد و تکیه‌گاه یک زندگی بود و در نبود دست، دست محبت بر زندگی کشید؟

در گوشه‌ای از همین شهر، در یکی از کوچه ‌پس کوچه‌های محله طبرسی دوم، همان جایی که به ظاهر نامش را پایین شهر گذاشته‌ایم خانواده‌ای چهار نفره زندگی می‌کنند که مادر خانواده با وجود اینکه هنوز 25 سال دارد اما با عشق و علاقه‌ای که به زندگی‌اش دارد دست و پای همسرش نیز شده است، مردی که با وجود قطع‌شدن دست‌ها و پاهایش خدا را شاکر است که سایه‌اش بالای سر همسر و فرزندانش است.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

هادی باوندیان متولد 1363 متولد یکی از روستاهای کلات که سال 1387 با همسرش رقیه محمدی کوش ازدواج کرده و در این مدت با دستمزد کارگری مایحتاج زندگی خانواده‌اش را تامین کرده و حاصل زندگی 7 ساله اش دو پسر یک و نیم و سه ساله است اما یک حادثه کوچک یا شاید بی احتیاطی آینده‌ای را که برای پیشرفت خود ترسیم کرده بود، تغییر داد ...

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

وارد منزل خانواده باوندیان که می‌شوم، ورودی درب در کنار کفش‌های جفت شده رقیه و کودکانش، یک ویلچر نیز به حالت جمع شده قرار گرفته بود ویلچری که انگار جای کفش‌های پدر را پر کرده بود. خانه‌ای کوچک و نقلی که هادی در گوشه‌ای از آن نشسته بود و به گرمی از حضور ما استقبال کرد؛ چند دقیقه‌ای با هادی و رقیه صحبت خودمانی داشتیم و از دل همین گفت‌وگوهای ساده و صمیمی به داستان زندگی این خانواده رسیدیم.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

هادی باوندیان می‌گوید: 32 سال دارم و بعد از گذراندن مقطع راهنمایی به دلیل اینکه پدرم نیز کارگر است من نیز برای کار به سر گذر می‌رفتم؛ بعد از اینکه ازدواج کردم گاهی با برادر همسرم نیز به عنوان کارگر آرماتور بند و قالب بند نیز همکاری می‌کردم تا اینکه 20 آبان سال 1392 زمانی که در طبقه سوم ساختمانی مشغول کار بودم کابل برق فشار قوی میلگردی که در دست داشتم من را به سمت خود کشید اگر کابل‌های برق حالت قطع و وصل نداشتن همان‌جا از شدت برق گرفتگی پودر شده بودم.

19 عمل جراحی هم افاقه نکرد‌

آمبولانس من را به بیمارستان طالقانی در سه راه فردوسی رساند اما آن‌جا گفته بودند کار ما نیست و تنها از قفسه سینه و سر من عکس گرفته و مرا منتقل به بیمارستان امام رضا(ع) کردند. پزشکان ابتدا به خانواده‌ام گفتند باید انگشت‌های دستان و  پاهایش قطع شود اما بعد متوجه می‌شوند که دست و پاهای من سیاه شده و به همین دلیل به پدر و مادرم گفته بودند اگر دستان و پاهایش را قطع نکنیم پسرتان از بین می‌رود چرا که برق از دستانم وارد بدنم شده بود و از پاهایم خارج شده بود، به نوعی تمام بدنم را برق فراگرفته بود.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

هیچکس دیگر امیدی نداشت، گفتم خدا خودش داده و حالا می‌خواهد آنها را پس بگیرد. گفتم فقط من زنده بمانم که بتوانم بالای سر همسر و فرزندانم باشم؛ 19 عمل جراحی انجام دادم و تقریبا یک هفته در «آی.سی.یو»  بودم به طوری که همه فکر می‌کردند من تمام کرده‌ام و سه ماه نیز در بیمارستان امام رضا(ع) بستری شدم؛ در تمام این مدت تنها کسی که به من امیدواری می‌داد بعد از خدا، همسرم  بود. خیلی سخت است برای یک زن جوان که پای چنین مردی بایستد، تا عمر دارم مدیون همسرم هستم چرا که من را با تمام سختی‌ها تا به امروز تحمل کرده است.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

100 میلیون تومان هزینه مخارج بیمارستان

اوایل، روبه رو شدن با این موضوع برایم بسیار سخت بود کسی که برای خوشبختی خانواده‌اش روز و شب تلاش می‌کرد، باید ادامه زندگی‌اش را بدون دست و پا می‌گذراند اما همیشه توکلم به خدا بود و می‌گفتم حتماً قسمت و سرنوشت من این بوده، خدا را شاکرم که دو پسر به من داده تا وقتی بزرگ شدند عصای دستم شوند.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

وی با اشاره به مخارج سنگین بیمارستان عنوان می‌کند: تاکنون برای مخارج بیمارستان و داروهایم 100 میلیون هزینه شده است و دوستان پدرم این هزینه را تقبل کردند. به‌خاطر اینکه هزینه بیمارستان را نداشتیم پرداخت کنیم، بیمارستان دو شب من را بدون دارو نگه داشت، واقعاً پولی نداشتم که پرداخت کنم من روزی 30 هزار تومان کار می‌کردم و پدرم نیز مثل من کارگر بود اما با پیگیری‌های پدرم یکی از دوستانش که کارمند نیروی انتظامی است با بیمارستان تسویه کرد و من از بیمارستان مرخص شدم.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

دریافت یارانه؛ تنها درآمد زندگی

رقیه نیز در تکمیل صحبت‌های همسرش می‌گوید: تاکنون دوستان و آشنایان و همسایه‌ها خیلی کمک کردند؛ برنج و روغن و یا با وجه نقد به ما کمک می‌کنند.  در حال حاضر تنها درآمدی که داریم از محل دریافت یارانه ‌است اما با وجود هزینه داروهای هادی و رفت و آمدی که با آژانس داریم و نیاز به شیر و پوشک و لباسی که برای بچه‌ها باید فراهم کنیم وسط ماه کم می‌آوریم.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم متعلق به پدر شوهرم است قبلاً ماهی 200 هزار تومان کرایه می‌دادیم اما در حال حاضر با وضعیت مالی که داریم به دلیل اینکه پدر شوهرم نیز کارگر است، اگر در ماه کمکی از مردم به دستمان برسد، مبلغی به عنوان کرایه پرداخت می‌کنیم.

320 میلیون تومان هزینه خرید «دست و پا»

رقیه می‌گوید: برای خرید دست و پای مصنوعی اقدام کردیم اما قیمت هر دست مصنوعی 150 میلیون است و هر پا 10 میلیون، اگر می‌توانستیم هزینه حداقل یک دست را فراهم کنیم شرایط خیلی بهتر می‌شد حداقل هادی یکسری از کارهای شخصی‌اش را می‌توانست خودش انجام دهد حداقل می‌توانست خودش غذا بخورد.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

اگر برای هادی دست و پا فراهم می‌کردیم، می‌توانست حتی جایی مشغول به کار شود و یا گاهی از خانه بیرون می‌رفت و این گونه خانه‌نشین نمی‌شد. ‌بیمه هم نیستیم که حداقل بیمه از کارافتادگی به هادی تعلق بگیرد و یا هزینه‌های درمانمان کاهش پیدا کند، تنها در گذشته بیمه روستایی بودیم که دیگر پیگیری نکردیم.

از هیچ ارگانی درخواست کمک نکردیم

از هادی می‌پرسم چرا زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستید که می‌گوید: اطرافیان می‌گفتند ‌برای بهزیستی اقدام کن و با اصرار آنها به همراه مادر خانمم مراجعه کردیم برای تشکیل پرونده؛ اما روال اداری آن به اندازه‌ای آزارم داد و خسته‌کننده بود که از پیگیری آن منصرف شدم چرا‌که هر دفعه حضور من نیز الزامی بود و باید کلی هزینه تاکسی می‌دادم و اطرافیان را خسته می‌کردم.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

با توکلی که به خدا داشتم هیچ وقت نگذاشتم، فرزندانم احساس کنند پدرشان مریض است و یا به‌خاطر شرایط من روحیه‌شان را از دست بدهند، با آن‌ها زیاد بازی می‌کنم و تمام سعیم این است که در خانه، فضایی شاد برای همسر و فرزندانم فراهم کنم تا خدای نکرده کمبود عاطفی و روحی احساس نکنند.

وی بیان می‌کند: با وجود اینکه 8 ماه است از بیمارستان مرخص شده‌ام، اما هنوز باید تحت درمان باشم و یک عمل دیگر برای دستانم در پیش دارم اما به خاطر هزینه‌های بیمارستان اقدام نکرده‌ایم. شب‌ها دست و پاهایم درد عجیبی دارند به طوری که گاهی شب‌ها تا صبح خوابم نمی‌برد اما به خاطر همسرم و فرزندانم درد را تحمل می‌کنم.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

گاهی وقت‌ها که مهمانی دعوت می‌شویم بخاطر اینکه همسرم اذیت نشود و از طرفی صاحب خانه اذیت نشود، از رفتن صرف نظر می‌کنم، می‌ترسم همسرم به‌خاطر حمل من ‌درد کمر بگیرد و آن‌گاه بد از بدتر شود، البته گاهی دوستان و آشنایان با ماشین ‌می‌آیند دنبالمان اما راضی نیستم کسی به‌خاطر من اذیت شود.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

هادی در رابطه با نگاه جامعه نسبت به شرایط جسمی‌اش می‌گوید: ماه اول که از بیمارستان مرخص شدم، دوستان و آشنایان برای روحیه دادن زیاد به دیدنم می‌آمدند اما همه فقط می‌گویند حیف جوانی‌اش که اینطور شد. البته از خانواده و آشنایان توقعی هم نداریم به‌هرحال آنها هم زندگی دارند فقط این را بگویم که «بعد از خدا در این دنیا من تنها همسرم را دارم و همسرم نیز تنها من را دارد.»

خانواده‌ام اصرار داشتند زندگی‌ام را ترک کنم

من همسرم را خیلی دوست دارم و از روز اول وابستگی و علاقه شدیدی به هم داشتیم، رقیه نیز حرف همسرش را تایید می‌کند و می‌گوید: هادی زمانی که سالم بود همیشه سعی می‌کرد لحظات شادی را برایم فراهم کند تا هیچوقت از یادم نرود، با اینکه الان شرایط خیلی سخت است اما همیشه خاطرات و خدماتی را که برایم در گذشته انجام داده را به یاد می‌آورم و قلبم محکم می‌شود.

پدری که تنها درآمد زندگی‌اش «یارانه» است +تصاویر

من همسرم را خیلی دوست داشتم و بعد از این اتفاق نیز نه تنها این عشق و علاقه کم نشده بلکه بیشتر از گذشته همسرم را دوست دارم. خانواده من بعد از این اتفاق بارها گفتند پای این زندگی نَشین اما من به‌خاطر علاقه‌ای که به همسرم داشتم قبول نکردم و تمام شرایط سخت زندگی را پذیرفتم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    واقعا دردناكه اميدوارم از طريق خيرها اقدام شود و دست و پا خريداري شود
  • هما ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    آفرین به همسر ایشون ...
  • رضا آرمین ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    لطفا شماره تماس بدین تا به این خانواده کمک کنیم با تشکر شماره تماس اینجانب 09355.....729
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    واقعا به این زن باید مدال داد....
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    مشرق جدیدا فقط داری روضه میخونی و اشک ملت درمی آری خب یه شماره حساب هم بذار تا کسی اگه خواست کمک کنه روضه خالی چه فایده ای نداره
  • سیمبر ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    بنام خدا هرایرانی توی این ماه عزیز نفری دوهزارتومان به این هموطن عزیزکمک کنندمیدونی چقدرمیشه به هیچ کس هم فشارنمییاد.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    اقایونی که هی میرن مشهد تو بهترین هتل ها چند روز و چند شب میمونن یکبار بجای رفتن به شاندیز و شیشلیک خوردن یه سری به این خونواده بزنند
  • امیر ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    لطفاشماره حساب جهت کمک به این خانواده اعلام کنید
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    اقایونی که هی میرن مشهد تو بهترین هتل ها چند روز و چند شب میمونن یکبار بجای رفتن به شاندیز و شیشلیک خوردن یه سری به این خونواده بزنند
  • saber ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    یااا ااااااالله* یااا ااااااالله* یااا ااااااالله* . .......
  • حسین ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    کاش شماره حساب داده میشد ملت بتونن انجام وظیفه کنند
  • رضا ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    اخه این بنده خدا با چی زندگی کنه.حداقل یه بیمه درمانی براش اختصاص بدین.به خدا سخته خدا صبرش بده
  • سیدالهی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    این برادر عزیز که در حین تلاش برای زندگی دچار حادثه شده ، آیا کارفرما تعهدات حقوقی خودش راانجام داده؟ بهر حال دولت هم بعنوان مسئول در جامعه اسلامی بایستی حقیقتا ایشان و خانواده محترمش را در پوشش قرار دهد.
  • ماهان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    لطفا شماره حساب بدهید یا شماره تلفن از نامبرده بدهید تا افراد داوطلب کمک کنند
  • امیری ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا همسر این اقا شایسته تقدیر فراوان است احسنت خدا انشاا گره از مشکلاتشان بگشاید مشرق بانی خیر شوید هزینه ایی جهت خرید دست و پا برای این بنده خدا فراهم شود
  • علی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    ماشاالله به این مادر ماشاالله به این همسر ماشاالله به این توکل به خداامیدوارم خدا به زودی تمام نیازهاتونو به احسن وجه برطرف کنه این فرشتگان افتخار جامعهء ماهستند وما به خاطر همچین بزرگوارانی به عالم فخر میفروشیم ومطمئنا خداوند نیز به خاطر این خلقت شگفتش به فرشتگان مباهات میکندخدا حفظت کنه
  • محسن ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    داداش یه شماره کارت که به اسم طرف باشه رو بده دیگه!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    چرا به این هموطن عزیز دیه پرداخت نشده است؟!!! دیه ی دو دست و دو پا چقدر می شود؟ چه کسی طرف حساب این بنده ی خداست؟ صاحب کار؟ وزارت نیرو؟ چرا حق قانونی این کارگر داده نشود و بعد از مردم طلب کمک شود؟ واقعا عجیب است! آدم چه چیزهایی می شنود!!!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    درود بر چنین شیر زنانی
  • رضا ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    مشرق محترم ....لطفا اگه این خبرا رو میذاری نحوه کمک به این عزیزان رو هم بگو...من تو یه خبر قبل از این درخواست شماره تلفن و یا شماره کارت برا کمک به اون عزیز رو داشتم که هیچ خبری نشد...
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    به‌خاطر اینکه هزینه بیمارستان را نداشتیم پرداخت کنیم، بیمارستان دو شب من را بدون دارو نگه داشت!!!!!!!!!!!! لطفا آدرسی شماره حسابی تلفنی چیزی
  • صدرا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    زنده باشی خواهرم
  • پويا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    حضرت امام صادق (ع) مي فرمايند: هنگام بيرون رفتن از منزل، آيه الكرسي را بخوانيد تا مال و جان شما تا هنگامي كه به خانه بر ميگرديد از حوادث و اتفاقات در امان باشد، امتحان كنيد من چندين بار تا مرگ پيش رفته ام ولي به لطف اين اعجاز قرآن هميشه سالم به خانه برمي گردم.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    دروووووووووووووووووووووووووووووود
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    سوژه ماه عسل جور شد
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    موافقم
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    دقیقا و ذکر لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم رو من ااضافه میکنم که شدیدا رفع بلا میکنه معجزه ها دیدم ازش
  • هوشنگ ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    خدا ازت رازی باشه خواهرم
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    مشرق شماره حساب یادت رفت. لطفا شماره حساب
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    دوستان این لینک سایت تسنیم است. شماره کارت هم در این سایت وجود دارد http://www.tasnimnews.com/Home/Single/797927
  • نيكوبخت ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام لطفا شماره حساب دهيد براى كمك و در ضمن واقعا كسانى كه در اين مملكت با خيانت پول بيت المال را مى دزدند مخصوصا از سازمان تامين اجتماعى ببينند حق چه كسانى رو ميخورند
  • محسن ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    شاید میخواید بگه توکل به خدا و اینکه داره منو میبینه برام بسه و راضی ام به رضاش ولا یه تکه نون ولی ذلت گدایی از بقیه رو نمیخواد بچشه ... حالا حوزه کلان تر هم تطبیقش با خودتون که غیرت و عزت به چه بهونه ای میشه داد؟
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    وزیر بهداشت چون خودش از جراحی ها و چند شغلگی درامد کلان دارد از اینرو به قشر پزشک فقط خدمترسانی میکند و تاکنون تدبیری برای خدمات کم هزینه و صندوق حمایت از این افراد و درمان افراد بی پول نکرده. این افراد یا قشر متوسط به پائین چگونه باید 100میلیون تومن تهیه کنند؟
  • محمد ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    موافقم
  • کیا ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    پس خداوند اجداد احمدی نژاد را رحمت کند که یارانه را برقرار کرد این یک نمونه از صدها هزار مستمند ایرانی است که اینگونه زندگی می کنند؟
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    فقط اشک و آرزوی شفا و حل مشکل این خانواده اجرکم عند الله از خودم شرمنده می شوم و از خدا بخاطر سختی های کوچک که واقعا مقابل اینها هیچ است بدرگاهش گله می کنم عذر خواهی می کنم اللهم اشف کل مریض الحمدلله لکل نعمه الحمدلله بعدد مااحاط به علمک
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حداقل کاری که باید یعنی باید دولت برای مردمش انجام بده همین بحث بیمه هاست... باید بیمشون کنه...
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    راست میگه شماره حساب بدین می خوایم کمک کنیم شماره من هم
  • disgruntled ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    عید فطر و فطریه هامون بهترین فرصت برای کمک به این خانواده هستش
  • سید ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    لطفا کسی که این کامنت ها رو تایید میکنه سر سری از کنارش نگزره . این موضوع رو باید به خبرنگاران رده بالاتر مشرق سپرد تا بتونن با برنامه هایی مثل ماه عسل و 20:30 ارتباط بزنن تا این خانواده بتونه دیده بشه و انشالله با کمک مردم مشکلش حل بشه . خدا هیچ کسی رو شرمنده بچه هاش نکنه .
  • حجت اله ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    السلام علی الزینب صبور(س) طیب الله بر این خواهر مهربان وفداکار شماره حساب محبت کنید
  • حاجوی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    همسر مهربان ایشون با خانم فاظمه زهرا س مشهور گردند
  • حامد ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مشرق یه راهی باز کن کسایی که ازشون بر میاد کمک کنن
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    درد و بلای رقیه محمدی بخوره تو سر زنان مفت خور و نا شکر از دماغ فیل افتاده که امروزه کم هم نیستند الهی آمین.
  • رضا ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اشکم درآمد لطفاشماره حساب بدهی تا ماهانه کمک کنیم -با تشکر
  • سیمبر ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    بنام خدا توراخداشماره حساب بدیدهرکاری میکنم نمی تونم ارتباط برقرارکنم شمالطف کنیدشماره حساب بانام این عزیزبزرگوارراتوی همین سایت .خداازشمارازی باشد
  • سارا نیکی ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    خبر مشرق عزیز لطفا شماره حساب رو خودتون در متن خبر بدرجید تا هموطنان بتونند کمک کنند از طریق کامنت گویا برخی متنوجه نمیشوند سپاس دوستان این لینک سایت تسنیم است. شماره کارت هم در این سایت وجود دارد http://www.tasnimnews.com/Home/Single/797927
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    تو کارت چیه که تا حالا چندین بار تا مرگ پیش رفتی؟ مین خنثی میکنی؟
    • ناشناس IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      ایشون کارگر ساختمانی هستن و تومحل کارش برق گرفته
  • مراد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    واقعاسخت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس