کارشناس مسائل آمریکا گفت: تغییر نظر ناگهانی آمریکایی‌ها ناشی از فشار داخلی جمهوری‌خواهان بر روی اوباما است.

فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در خصوص تغییر مواضع دیشب آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت:

دلیل تغییر مواضع دیشب ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

دلیل این تغییر مواضع فشار داخلی است که طیف جمهوری‌خواه بر روی آقای اوباما داشتند است.

جمهوری‌خواهان از اول با این توافق هماهنگ نبودند، به طور مثال پیش از این، نامه 47 سناتور را داشتیم که در آن تاکید کرده بودند این توافق تا زمان ریاست جمهوری اوباما پایدار خواهد بود  و اگر اوباما از سمت ریاست جمهوری برود، کنگره آمریکا توافق را نقض خواهد کرد.

این اتفاقات ادامه داشت تا اینکه روز سه‌شنبه مجموعه‌ای از سناتورهای دموکرات که در رأس آنها آقای "چاک شومر" قرار داشت با اوباما دیدار کردند.چاک شومر که قرار است تا چند ماه دیگر رهبری دموکرات‌ها در سنا را برعهده گیرد و از چهره‌ای صهیونیست است روز سه شنبه به همراه دیگر دموکرات‌ها با اوباما دیدار کرد و چون تحت تاثیر صهیونیست ها از یک طرف و جمهوریخواهان از طرف دیگر بود، توانست بر مواضع اوباما تغییر اساسی ایجاد کند.

بعد از این جلسه هم  یکی از سناتورهای دموکرات از ایالت دنور در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته که در این جلسه دموکرات‌ها از روند مذاکرات ابراز نگرانی کردند و فشارها را بر روی اوباما افزایش دادند.

بعد از جلسه‌ سه‌شنبه، اوباما چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس با کری و تیم صحبت می‌کند و آمریکا در حوزه تحریم‌ها دبه‌ در آورد و اعلام کرد نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارند.

زمانی که مشخص شد مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است فعالیت‌های چهره‌های شاخص در آمریکا که مخالف مذاکرات هستند دو چندان شد و چهره‌های اصلی حزب دموکرات را هم با خود هماهنگ کردند.

آقای اوباما مشکل دعواهای داخلی خود را دارد که نتیجه‌اش را در کنفرانس ویدیویی با کری و بعد تغییر موضع تیم مذاکره کننده آمریکایی و تلخ‌تر شدن مواضع تیم آمریکایی شاهد بودیم و باعث شده به آن جایی برسیم که آقای دکتر ظریف گفتند که طرف آمریکایی هم زیاده‌خواهی می‌کند و هم مواضع قبلی‌شان را در خصوص مسائلی که قبلاً در مورد آن مذاکره شده بود را عوض کرده‌.

مطرح شده است که بین 5+1 نیز اختلافاتی وجود دارد و نمی‌توانند به نتیجه واحدی برسند؛ دلیل این اختلاف را چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟

از اول در میان 5+1 اختلاف بوده است اما مورد اختلافی اخیر به بحث تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی مربوط است.

بر اساس متن توافق ژنو و لوزان باید تحریم‌های سازمان ملل در رابطه با موضوع هسته‌ای لغو شود که این موضوع هم در توافق ژنو و هم لوزان آمده است.

در هرحال قطعنامه 1929 که در ان آنجا بحث تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی آمده تنها به دلیل مسائل هسته‌ای تصویب شده و بر اساس متن توافق لوزان باید هم این قطعنامه لغو شود و هم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو گردد که آمریکایی‌ها در حال حاضر در این موضع دبه در آوردند.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند قطعنامه قبلی شورای امنیت را به یک قطعنامه جدید تبدیل کنند و در این قطعنامه جدید آن تحریم‌هایی که قرار بوده لغو شود را لغو نکنند؛ مشکلی که ایران با این مسئله دارد مسئله خیلی پیچیده‌ای نیست، قصد ایران این است که در زمانی که دولت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی ما را تهدید به حمله نظامی می‌کنند در حوزه تسلیحاتی خود را محدود نکند و نمی‌خواهد موشکی‌هایی که برای آن جنبه دفاعی دارد توسط طرف مقابل محدود یا مدیریت شود.

اکنون بازی طرف مقابل برای ایران مشخص‌تر می‌شود که آنها بعضی از اوقات می‌گفتند ما نگران هسته‌ای هستیم چون هسته‌ای بمب غیر متعارف کشتار جمعی است اما حالا که بحث هسته‌ای تمام شده و سراغ مسائل متعارف، بحث موشکی و توانمندی موشکی کشور آمدند و ما به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها در این حوزه هستیم و چون حرفی می‌زنیم حرف حقی هست روسیه و چین هم فشار آمریکایی‌ها برای ادامه تحریم‌ها در این حوزه را نمی‌پذیرند.

روسیه و چین هم اعلام کرده‌اند که براساس توافق ژنو و لوزان که باید این تحریم‌های مرتبط با تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود، منتهی طرف مقابل اکنون در حال زیاده‌خواهی است و دبه در می‌آورده است.

غربی‌ها و مخصوصاً آمریکا به دنبال ادامه یافتن تحریم‌های تسلیحاتی هستند که بین 5+1 اختلاف به وجود آورده و دیدید آقای لاوروف دلیل اینکه هنوز به توافق نرسید‌ه‌اند را وضعیتی اعلام کرد که آمریکایی‌ها در حوزه تحریم‌های سازمان ملل دانست و تقصیر را به گردن آمریکا انداختند.

تیم مذاکره کننده اکنون باید در برابر این زیاده‌خواهی‌هایی چه رفتاری انجام دهد؟

تیم مذاکره کننده از این جهت که به خطوط قرمز پایبند است، تسلیم زیاده‌خواهی‌های آمریکا نشده و مقاومت کرده خوب عمل می‌کند و باید همین روش را ادامه دهد و بداند که اگر به خاطر زیاده خواهی‌های آمریکا و و دبه درآوردن آنها توافقی به دست نیاید مردم پشتیبان تیم خواهند بود و متوجه هستند که چرا توافق نشده است اما اگر توافقی انجام شود که خطوط قرمز را نقض می‌کند آنوقت نه تنها سیستم حکومتی کشور با آن مشکل خواهد داشت بلکه مردم نیز با این وضعیت مردم مشکل پیدا می‌کنند و قطعاً مردم نمی‌خواهند زمانی که کشورشان تهدید به حمله نظامی می‌شود در حوزه نظامی ضعیف شود و مردم آن را نخواهند پذیرفت.

مردم می‌بینند در عراق و افغانستان چه اتفاقی رخ داده و می‌دانند آمریکایی‌ها در رابطه با لیبی چه کردند، از این جهت روش موجود روش صحیحی است که تیم طی می‌کند و از آنجایی خطوط قرمز برای تیم مشخص است همانطور که تا به حال متنی را که خطوط قرمز را نقض کرده نپذیرفتند باید همین روش را ادامه بدهند و نباید حالتی به وجود آید که آمریکایی‌ها بتواند ادعا کنند متنی توافق شده که بعدا در تهران رد شده است چون این موضوع عملیات روانی آمریکا است و باید مورد توجه تیم مذاکره کننده باشد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس