انتشار تصویر یک کودک سوری که در ترکیه غرق شده، و همین‌طور گزارش‌های متعدد درباره موج پناهندگان سوری در اروپا، کمپینی مدیریت‌شده برای تأمین منافع ناتو و نیاز آلمان به کارگر است.

گروه بین‌الملل مشرق- رسانه‌های اروپايی به طور گسترده اقدام به انتشار تصویر یک کودک کرد سوری به نام "آیلان کوردی" که در دریا غرق شده و همین‌طور گزارش‌های متعدد درباره موج پناهندگان سوری کرده‌اند که خود را پیاده به اروپا می‌رسانند. با این وجود "تیری میسان" محقق و منتقد فرانسوی معتقد است این عکس‌ها تقلبی است و برای تأمین منافع ناتو و همین‌طور "اولریش گریلو" رئیس فدراسیون صنایع آلمان طراحی شده است.

کودک غرق شده سوری، قربانی جنگ در کشورش یا طمع اروپایی‌ها
"بحران ساختگی پناهندگان"

میسان در پایگاه تحلیلی خود موسوم به "ولترنت" می‌نویسد: با انتشار گزارش‌های مذکور، درباره تراژدی پناهندگان سوری، ناگهان موجی از احساسات مردمی، اروپا و غالباً کشورهای عضو ناتو را فرا گرفت. این در حالی بود که همین واقعیت تا کنون با بی‌اعتنایی کامل مردم مواجه بود. در این میان، هیچ‌کس توجهی نکرد که این تصور، به وضوح، ساختگی است، چرا که آب دریا، اجساد را به شکل افقی به ساحل می‌اندازد، نه عمودی. کسی حتی شک نکرد که چرا این تصویر، تقریباً به طور هم‌زمان در تمام روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای عضو ناتو منتشر شد.

کودک غرق شده سوری، قربانی جنگ در کشورش یا طمع اروپایی‌ها
عکسِ گوشه این تصویر، در رسانه‌های مختلف منتشر شده است
حضور عکاس رسمی ترکیه، نظریه تصویرسازی را تقویت می‌کند
دورتر، افرادی دیده می‌شوند که ظاهراً برای شنا به ساحل آمده‌اند

هم‌زمان با این هیاهوی رسانه‌ای، شبکه‌های تلویزیونی هم گزارش‌هایی از مهاجرت هزاران سوری در منطقه بالکان پخش کردند. سپس تلاش شد نشان دهند که رهبران اروپایی، از هیجان افکار عمومی شهروندان‌شان دست‌پاچه و شگفت‌زده شده‌اند و حالا می‌خواهند به کمک پناهندگان بشتابند. از جمله "آنتونیو گوترس" نماینده عالی امور پناهندگان در سازمان ملل (و رئیس سابق انجمن احزاب سیاسی "سوسیالیست بین‌الملل" اعلام کرد: "مشارکت تمام اعضای اتحادیه اروپا در این مسئله، اجباری است."

اما واقعیت پشت ماجرا چیست؟ طبق آمار مرکز "آمار اروپا"، پس از "بهار عربی" سال 2011، شمار افرادی که از مدیترانه به سوی اروپا آمده‌اند، به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و دو برابر شده است. این تعداد، سال 2014 به 626 هزار نفر رسید. با این حال و بر خلاف آن‌چه به نظر می‌رسد، مسئله اصلی، موج جدید و غیر قابل کنترل مهاجران نیست، چرا که سال 1992 در حالی که اتحادیه اروپا تنها 15 عضو داشت (نه 28 عضو کنونی را)، پذیرای مهاجران بیش‌تری بود: 672 هزار نفر، مهمان 380 میلیون ساکن اروپا شدند. بنابراین تعداد مهاجران کنونی نمی‌تواند موجب بی‌ثباتی در زندگی جمعیت 508 میلیون نفری اروپا شود.

بیش از دو سوم این مهاجران، مرد هستند و طبق گفته خود مهاجران، بیش از نیمی از این افراد، بین 18 تا 34 سال سن دارند. بر خلاف گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، کم‌تر از یک سوم از این مهاجران، از مناطق جنگی فرار کرده‌اند: 20 درصد از سوریه، 7 درصد از افغانستان و 3 درصد از عراق آمده‌اند. دو سوم از پناهندگان متعلق به کشورهایی هستند که درگیر جنگ نیستند؛ این افراد صرفاً با انگیزه اقتصادی مهاجرت کرده‌اند.

به عبارت دیگر، پدیده مهاجرت ارتباط اندکی می‌تواند با بهار عربی و جنگ داشته باشد. مسئله عمده این است که افراد فقیر، کشورهایشان را ترک می‌کنند تا در کشورهای ثروتمند به دنبال فرصت‌های اقتصادی بگردند. این پدیده که میان سال‌های 1992 تا 2006 رو به کاهش گذاشته بود، به تدریج دوباره افزایش یافته و اکنون میزان سالانه آن به 0.12 درصدِ جمعیت اروپا رسیده است و بنابراین اگر به درستی مدیریت شود، در کوتاه‌مدت هیچ خطری برای اتحادیه اروپا ندارد.

کودک غرق شده سوری، قربانی جنگ در کشورش یا طمع اروپایی‌ها
"
اولریش گریلو" (چپ) رئیس فدراسیون صنایع آلمان
به دنبال 800 هزار کارگر خارجی جدید است

با این حال، موج جدید مهاجران، موجب نگرانی مردم اروپا شده است. این در حالی است که رهبران اقتصادی آلمان از این پدیده استقبال می‌کنند. دسامبر سال 2014، "اولریش گریلو" "کارفرمای کارفرمایان" آلمان، طی اظهاراتی ریاکارانه که اهداف واقعی‌اش را مخفی می‌کرد، به خبرگزاری این کشور گفت: "این کشور از مدت‌ها پیش، به روی مهاجران باز بوده و باید همین‌گونه بماند... ما به عنوان کشوری موفق و بر اساس آموزه‌های مسیحیت مبنی بر "عشق به همسایگان"، باید پناهندگان بیش‌تری را بپذیریم... می‌خواهم به صراحت بگویم که من با نئونازی‌ها و نژادپرستانی که در "درسدن" (شهر آلمان) و جاهای دیگر تجمع می‌کنند، هیچ ارتباطی ندارم... ما با توجه به پیش‌رفت‌های جمعیتی‌مان، رشد و رفاه اقتصادی‌مان را با مهاجران تحکیم می‌کنیم."

گریلو در این اظهارات به همان دلایلی استناد می‌کند که رهبران تجاری فرانسه در دهه 70 میلادی مطرح می‌کردند. باید توجه داشت که امروزه، جمعیت اروپا نسبتاً آموزش‌دیده و ماهر هستند، در حالی که مهاجران، اکثراً دارای تحصیلات نیستند و به راحتی حاضر می‌شوند هر نوع کاری را انجام بدهند. بر اساس سیاست‌های دهه 70 فرانسه، و با ورود نیروی کار غیرماهر که شرایط کاری نازل‌تر را می‌پذیرفت، بازار کار دچار تنش‌های تازه‌ای شد. کارفرمایان فرانسوی سپس خواهان مهاجرت خانواده‌های مهاجران اقتصادی شدند. قانون سال 1976، تعبیر آن توسط شورای کشور در سال 1977، و دستگاه حقوقی حقوق بشر دیوان اروپا به شکل گسترده‌ای موجب بی‌ثباتی جامعه فرانسه شد. وقتی همین دیدگاه، در آلمان هم پیروی شد و از سال 2007 مهاجران، مشمول این قانون شدند، پدیده مشابهی در آلمان هم به وجود آمد.

بر خلاف دیدگاه‌های رایج، مهاجران اقتصادی در زمینه هویت اروپایی‌ها، مشکلی ایجاد نمی‌کنند، بلکه جای خالی آن‌ها در کشورهای خودشان مشکل‌ساز می‌شود. در عین حال، همین مهاجران، حتی اگر به تنهایی به آلمان مهاجرت کنند، در این کشور مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کنند، آن هم به دلیل سیاست‌های این کشور به ویژه از سوی "اولریش گریلو" است که موجب استثمار وحشیانه طبقه کارگر شده است. در سایر کشورهای اروپایی، مهاجران اقتصادی نیستند که موجب مشکل می‌شوند، بلکه سیاست‌های دعوت از خانواده‌های مهاجران است که به مشکلات اجتماعی می‌انجامد.

اما چه کسانی پشت تصویرسازی تراژدی کنونی "بحران پناهندگان" هستند؟ از آغاز سال نو، بهای عبور از ترکیه به مجارستان که برای هر نفر 10 هزار دلار بود، به تنها 2 هزار دلار، کاهش یافت. درست است که برخی قاچاقچی‌ها بیش‌تر به برده‌فروش شباهت دارند، اما بسیاری از آن‌ها هم تنها به دنبال کمک به افرادی هستند که مشکلات اقتصادی دارند. آن‌چه جای سؤال دارد این است که چه کسی اختلاف میان 10 هزار و 2 هزار دلار را می‌پردازد؟

از سوی دیگر، قطر در اوایل جنگ علیه سوریه، پاسپورت‌های جعلی سوری میان جهادی‌های القاعده، پخش می‌کرد تا بتوانند خبرنگاران را متقاعد کنند که "شورشیِ اهل سوریه" هستند و نه مزدوران مسلح خارجی. همین نوع پاسپورت‌های سوری اکنون توسط قاچاقچیان، میان مهاجرانی پخش می‌شود که اهل سوریه نیستند. مهاجرانی که این پاسپورت‌ها را می‌پذیرند می‌دانند که به کمک آن‌ها می‌توانند راحت‌تر وارد اتحادیه اروپا شوند. دولت‌های اتحادیه اروپا (به استثنای رومانی و چکسلواکی) سفارت‌خانه‌هایشان را در سوریه بسته‌اند و قادر به راستی‌آزمایی پاسپورت‌ها نیستند.

کودک غرق شده سوری، قربانی جنگ در کشورش یا طمع اروپایی‌ها
پناهندگان سوری به هر نحوی به دنبال ورود به ترکیه هستند

رهبران اتحادیه اروپا ظاهراً درک نمی‌کنند که آمریکا به دنبال تضعیف کشورهایشان است، از جمله به کمک همین "بحران پناهندگان". این در حالی است که ماه گذشته، مجله "اینفو دایرکت" تأیید کرد که طبق گزارش سرویس‌های اطلاعاتی اتریش، انتقال پناهندگان سوری به اروپا، توسط آمریکا سازمان‌دهی شده بوده است. اگرچه این اتهام باید مورد بررسی قرار گیرد، اما تا همین جا هم فرضیه بسیار محتملی به نظر می‌رسد.

تمام این روی‌دادها و تصویرسازی‌ها زمانی پایان می‌یابد که دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، قانون پیوستن خانواده‌های مهاجران به آن‌ها را منحل کنند. در این صورت، مشکل، دیگر ورود مهاجران به اروپا نخواهد بود، بلکه سرنوشت آن‌هایی خواهد بود که در میانه راه کشته می‌شوند. با این حال، هیچ یک از رهبران اروپایی نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد.

یک سؤال دیگر این است که آیا ناتو هم در این زمینه دخالتی دارد؟ ناتو یا به عبارت دیگر، بازوی نظامی بین‌المللی آمریکا، هنوز واکنشی نشان نداده است، اما آن‌گونه که از مأموریت‌های جدید این سازمان برمی‌آید، ناتو خود را مستحق می‌داند که اگر موضوع مهاجران اهمیت پیدا کرد، دست به مداخله نظامی بزند.

از آن‌جایی که تنها ناتو می‌تواند گزارش‌های دروغین را در صفحه اول تمام روزنامه‌های کشورهای عضو خود منتشر کند، می‌توان گفت به احتمال قوی، همین سازمان، مدیریت کمپین خبری کنونی را به عهده داشته است. علاوه بر این، معرفی تمام مهاجران به عنوان پناهندگان مناطق جنگی و پافشاری روی هویت سوری آن‌ها، احتمالاً به این معناست که ناتو در حال تدارک یک اقدام علنی در رابطه با جنگی است که مخفیانه علیه سوریه آغاز کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چرت و پرت نگو مشرق درک مظلومیت این کودک و مصیبت آوارگان سوری نیازی به کمپین و رسانه نداره
  • روشن ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مرگ آیلان واقعی بود و تشیع جنازه رو مگر ندیدی ؟ درضمن مادر و برادر آیلان هم بود چراا برادرش معروف نشد.. مشرق نیلوفردمیر گفت: شب جنازه ها جمع شد ولی آیلان بخاطر کوچک بودن کسی متوجه ی جنازه اش نشدن و صبح جنازه ی آیلان را دیدن ..
  • حسن ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    برو بابا
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    همیشه در صورت نیازشان از حوادث تلخ سو استفاده می کنند و متاسفانه عده ای فکر می کنند در حال همدردی هستند.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مشرق لطفا دهنتو ببند هیچ معلومه چه مرگته !!!!طرف کی هستی ؟؟؟؟؟
  • علی س ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    اروپایی که دیروز دنبال کشتن مهاجرین در دریا بود امروز به حامی تبدیل شده واین اصلا مشکوک هم نیست برای برخی!!!!
  • شناس ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چرت و پرت نگو! مشرق که نمیگه این بندگان خدا مظلوم نیستن میگه داره ازشون استفاده ی رسانه ای میشه، میگه اینکه یه همچین حادثه ای انقدر بولد شده اتفاقی نیست
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    افرین مشرق
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    اصلا قضیه بو داره چطور رسانه هایی که واسه کودکان غزه و یمن تره هم خورد نکردند و نمیکنن یه دفعه واسه این کودک و پناهندگان سوری دلشون سوخته؟!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    با سلام. امروزه در ادبیات سیاسی و اقتصادی جهان ما شاهد شکل گیری نوع جدیدی از پدیده برده داری می باشیم. برده داری نوین برده داری ای است که جهت خرید و فروش برده پولی در آن رد و بدل نمی گردد. برده به عنوان کالا در بازارها عرضه نمی گردد. برده خودش با تحمل سختی ها و مشقات خود را به خریدار بطور مجانی اهدا می نماید به امید اینکه فردایی بهتر در انتظارش باشد. نرخ رشد منفی جمعیت در کشورهای اروپایی و افزایش سن پیری میطلبد که جهت رونق بخش های اقتصادی این کشورها نیروهای جوان به کالبد این جوامع تزریق گردد.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    خب مگه آلمان نمیتونه نیروی کار قانونی با هزار و یک شرط و شروط از کشورهای دیگه بیاره، چه لزومی داره بیاد اینکارو کنه؟ مشرق بعضی وقت ها غرق توهم میشی لطفا هر مطلبی و منتشر نکنید
  • سامان ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    شاید این منتقد فرانسوی ازعمد دروغ میگوید
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    از همین سیاست رسانه ای و تاثیر اون روی افکار عمومی جهان برای حمله به عراق هم استفاده کردن.ضمنا برین تو اینترنت عکس محل اصلی پیدا شدن آیلان رو که افشا شده بگردین.اونوقت میفهمین مهندسی افکار دارند میکنند
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    آخه این مهاجر به چه کار المان؟ نه اینکه اینها همشون نیروی کار متخصص و حرفه ای هستند؟ !!!!!!!! لابد خانواده ای که 6 نفر هستند و 4تا بچه و پدر و مادر به کار حرفه ای و صنعتی میان؟ یکم تفکر خوبه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    باید دید اون منتقد فرانسوی چی طده که دچار توهم شده.یه بچه سبک وزن با موجا میتونه اینور اونور بچرخه.شمام توهم داری عجیجم.میری تو وبلاگ هرچی نویسنده عملی غربی مطلبای مسخره در میاره عجیییجم.
  • عبدالله از سه را آذری ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    عزیزم کسی که زن و بچه داره و حق انتخاب نداره بن به هر کاری میده. از کار در معادن تا توالت شویی. با تحلیل برده داری نوین چهار تا قبل از خود موافقم.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    ناشناس1347 چرااا شایعه سازی میکنی ؟ سرج کردم نبود..
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مهم اینه که مردم طبقات ضعیف و متوسط بیان به جای کار برای اربابان زورگو با هم متحد شن و برای خودشون کار کنن. دنیای صنعتی دنیای بیرحمی هسش.
  • سید ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    هزاران کودک یمنی در طی شش ماه گذشته تکه پاره شدند، چرا هیچ اتفاقی در دنیا نیفتاد؟! چه شد که مرگ این طفل معصوم رو اینقدر تو بوق و کرنا کردند؟! چقدر ساده گول بازیهای رسانه ای دشمن رو می خوریم!!!
  • محسن ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چرا هیچ وقت حرفای منو منتشرنمیکنین؟؟ در مورد اون بچه ی بیچاره ی کرد سوری هم دچار توهم شدی مشرق جان این کارا به اعتبارت لطمه میزنه نکن برادر من نکن....
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    استدلال ساختگی بودن تصویر منطقی و دلچسب نبود
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    همه اینها برای خالی کردن سوریه از سکنه است.
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    ساختگی بودن این تصویر و روزی که این حبر پخش شد بنده گفتم و دلایل فراوانی هم بر ساختگی بودن این تصویر هستش اما احساسات وقتی تحریک بشه نتیجه گیریه درست سخت میشه
  • آرتمیس ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    طفل بیگناه آیلان کوچولو برادرش و مادرش غرق شدن ایکاش واقعا نمایش بود و زنده بودن
  • کورد ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    ایلان نه آلان
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مردم دنیا بی شیله پیله و ساده هستند و نمی دانند در پس پرده این وقایع چه طرحریزی هائی انجام می شود . اگر می دانستند شب و روزشان رات در وحشت بودند . امام هم برای همین به امریکا می گفت شیطان بزرگ . بعنوان یک نمونه از کارهای امریکا به پدیده تغییر اب و هوائی و زلزله های پی در پی اشاره می کنم که همه نشانه ها و علائم هارپ در ان صدق می کند
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    خودت چرت و پرت نگو کوته فکر . مشرق شاید در مورد احمدی نژاد چرت و پرت زیاد بگه اما بقیه اخبارش نسبتا درسته .
  • سهیل ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    افرادی که ادعا میکنن مرگ این دو کودک بیگناه نمایشه این فیلم ببینن واقعا دردناکه الهی فدای دستای کوچولوتن بشم الان باید توی ساحل بازی میکردین
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    چرته اتفاقا دارن ریسک میکنن دارن تروریست رو به اروپا تزریق می کنن معلوم نبست چی به چیه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    والا من نمیدونم,اگه اروپا نذاره پناهندگان بیان,میگید چرا نمی ذارن حالا که گذاشتن بازم میگید دنبال کارگرن,اصلا اینا میرن اونجا نباید کار کنن؟خب میرن کارگری میکنن دیگه.پس چه شغلی باید داشته باشن؟بشن وزیر یا صدر اعظم آلمان؟!
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    قیمت اون نیروی کار اینهمه ارزون نیست
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    آلمان کافبه اعلام کنه که مهاجر می خواد همه از همه جای دنیا می رن اونجا لازم نیست صحنه سازی کنه اونم اینجوری بعد اونا برای صحنه سازی با پدر و عمه ش تو کانادا هم هماهنگ کرده بودن ؟
  • هدا ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    بحثا به کنار. مقاله گفته سفارت چکسلواکی در سوریه. اخه مگه این کشور هنوز وجود داره؟
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    فکرکنم باز کار اردوغانه چون میخواد داعش رو اینجوری وارد اروپا کنه یاااا بگه اگر من پناه ندادم اروپایی ها هم عرضه نداشتن..
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    مردم غیور سوریه فهمبدند که روز به روز وضع بدتر میشه و باید فرار کنن
  • حسين ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام به هموطنان عزيز وفارسيزبانان من از مطالبي كه برأي روشنگري مردم منتشر ميكنيد تشكر ميكنم . دولت المان با كمبود نيروي كار متخصص روبروست و بعبارت ديگر دنبال كساني ميگردند كه نهايت بهره برداري را از انها بكند و چون پناهندگان به هر كاري تن مى دهندو توقع كمتري دارند ومطمعنأ بهترين هاوتحصيلكرده ها را انتخاب خواهند كردو بقيه را دير يا زود بر مي گردانند. ومردم سورية مردمي با فرهنگ وتحصيلكرده اند و خيلي زود با اداب ورسوم وقانون اروپا اشنا خواهند شد من نزديك به چهل سال است كه در المان هستم واين اتفاقي كه افتاد خواسته وَ يا نخواسته برأي المان يك پيروزي.محسوب ميشود چون المان با مشكلات جمعيتي وجمعيت پير روبروست . و بدون پذيرش مهاجر در اينده قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان نخواهد بودو اكنون هم با مشكلات بودجه بازنشستگي روبروست. و در اخر بايد از وضع بوجود أمده در سورية كه ملت بزرگ و مقاوم اين كشور را با فاجعه انساني و..غيره... روبرو كرد إبراز تاسف كرد و همچنين عراق وافغانستان به اميد صلح

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس