در چهاردهم تیر سال 1361، اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور از پست ایست و بازرسی، ‌مزدوران حزب فالانژ اتومبیل را متوقف و چهار سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک - توسط آدم‌ربایان دست‌نشانده رژیم تروریستی تل‌آویو گروگان گرفته شده شدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق در چهاردهم تیر سال 1361، اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور از پست ایست و بازرسی، ‌مزدوران حزب فالانژ اتومبیل را متوقف و چهار سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک توسط آدم‌ربایان دست‌نشانده رژیم تروریستی تل‌آویو گروگان گرفته شده شدند.

این چهار نفر که عبارتند از؛ "محسن موسوی"، "احمد متوسلیان"، "تقی رستگار مقدم" و خبرنگار عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - "کاظم اخوان" پس از شکنجه و بازجویی، به نظامیان اسرائیلی تحویل گردیدند،‌ که از سرنوشت آنان تاکنون اطلاعی در دست نیست.

در ادامه مروری بر زندگی‌ و فعالیت‌های حاج احمد متوسلیان و دیگر همراهان ربوده شده‌اش در لبنان را از نظر می‌گذرانید.

حاج احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در دوران سربازی، فردی مذهبی و مومن بود و در بحث‌ها، مخالفت خود را با رژیم ستمشاهی بیان می‌کرد. پس از اتمام خدمت سربازی، در یک شرکت تاسیساتی خصوصی استخدام شد و بعد از چند ماه، به خرم‌آباد منتقل شد و به فعالیت‌های سیاسی- تبلیغی خود ادامه داد.

وی پس از مدت‌ها تعقیب و گریز، در سال 1354 توسط اکیپی از کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک دستگیر و روانه زندان شد و مدت 5 ماه را در زندان مخوف فلک‌الافلاک خرم‌آباد در سلولی انفرادی گذراند. پس از آزادی، در شروع قیام‌های خونین قم و تبریز در سال 1356، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوبی تهران عهده‌دار شد و رابطه‌ای تنگاتنگ با حرکت‌های مکتبی محافل دانشجویی و روحانیت مبارز تهران داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهده‌‌دار شد و پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست.

در زمستان سال 1358 به او ماموریت داده شد تا جاده پاوه - کرمانشاه را که در تصرف ضدانقلاب بود، آزاد کند. عملیات با فرماندهی او و همکاری سپاه پاوه شروع و با موفقیت کامل به انجام رسید. وی چندی بعد با حکم شهید بروجردی، به فرماندهی سپاه پاوه منصوب شد.

جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در سال 1360 پس از بازگشت از مراسم حج، ماموریت یافت تا رزم بی‌امان خود را در جبهه‌های جنوب ادامه دهد. او از طرف فرماندهی کل سپاه مامور شد با بکارگیری برادران سپاه مریوان و پاوه تیپ محمدرسول‌الله(ص) - که بعدها به لشکر تبدیل شد - را تشکیل دهد و فرماندهی تیپ مذکور را نیز خود به عهده گیرد. وی در آزادسازی خرمشهر نقش بسزایی را ایفا کردند.

وی در اواخر خرداد سال 1361 طی ماموریتی به همراه یک هیات عالی‌رتبه دیپلماتیک از مسئولین سیاسی - نظامی کشورمان راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی نماید.

سید محسن موسوی (رایزن و کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت)

دوران خدمت سید محسن موسوی به واسطه روحیه ظلم ستیزی و انزجار درونی‌اش نسبت به رژیم، انتقال‌ها و ماجراهایی را به دنبال داشت. یک بار پل دختر، یک بار پادگان جی، بار دیگر آشنایی با همراه و شریک زندگی‌اش در سال 54 روزگار سراسر مبارزه او را با نوعی دیگر از عشق همراه کرد.

فعالیت‌های سیاسی، تحت تعقیب بودن از سوی ساواک و پافشاری خانواده، او را مجبور می‌کند تا در سال 56 به همراه همسر و برادر خود از کشور خارج شود.

در آمریکا با شرکت در جلسات بحث و گفت و گو تظاهرات علیه رژیم و کارتر و تبلیغ اسلام مبارزه خود را ادامه می‌دهد تا این که یک ماه پس از تبعید امام به پاریس برای کسب تکلیف خدمت امام رسید و پس از پیروزی انقلاب در اردیبهشت 58 به میهن بازگشت.

سید محسن موسوی

تحت پوشش یک گروه دانشجویی به دعوت شیعیان لبنان و دکتر چمران و بنا به دستور امام رهسپار لبنان شد و سفر به لبنان آغاز زمزمه‌هایی از رفتن بود؛ لبنان جنگ زده نوعی دیگر از مردانگی را می طلبید. نقش اساسی وی را در تشکیل هسته‌های اولیه حزب الله نمی توان نادیده گرفت.

او در کنار مبارزه و سخنرانی، از مردم محروم و ستمدیده جنوب لبنان دستگیری می کرد و مرهمی بر دل آشفتگان از ظلم و خیانت بود.

سید محسن موسوی هنگام حمله اسرائیل به جنوب لبنان در تهران بود. او با قطع مرخصی خود، بلافاصله رهسپار سوریه شد تا هر چه سریعتر خود را به محل کار خود در بیروت برساند.

وی که مصداق عینی اتحاد سیاست و دیانت بود، در شرایطی که همه سفرا و وابستگان سفارت های سایر کشورها از ترس موشک ها و توپ های صهیونیستی فرار را بر قرار ترجیح دادند، محکم ایستادگی کرد و وظایف خود را در معیت هیأت همراه انجام داد.

 تقی رستگار مقدم در کنار حاج احمد متوسلیان- آخرین تصویر پیش از حرکت به سمت بیروت

تقی رستگار مقدم (راننده و مشاور فنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت)

تقی رستگار مقدم سال 1338 در محله چهارمردان قم متولد شد. پس از پیروزی انقلاب به کردستان رفت و یکی از مسئولان نظارت بر همه پرسی 12 فروردین 1358 (همه پرسی نظام حاکم بر کشور) شد و بعد از آن حضور فعالی در مبارزه با ضد انقلاب در "بانه"، "پاوه" و "بوکان" داشت.

وی در "بانه" با احمد متوسلیان آشنا شد و از آن پس همواره در کنار او به فعالیتهای خود ادامه داد و حتی برای اینکه در کنار متوسلیان باشد مسئولیتهایی همچون فرماندهی گردان، مسئول آموزش تیپ و ... را قبول نکرد و به عنوان راننده احمد متوسلیان و تک تیرانداز ایفای نقش می کرد.

تقی رستگار مقدم در عملیات‌هایی همچون "محمد رسول الله"، "فتح المبین" و "الی بیت المقدس" در کنار احمد متوسلیان حضور داشت و تا آخرین لحظه در کنار حاج احمد متوسلیان ماند.

تقی رستگار مقدم در کنار حاج احمد متوسلیان

کاظم اخوان (خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی)

کاظم‌ اخوان‌ تحصیلات‌ متوسطه‌ را در شهر مقدس‌ مشهد به‌ پایان‌ رساند و با آغاز حرکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ صف‌ انقلاب‌ پیوست‌ و در کلیه‌ راهپیمائی ها و جلسات ‌ضد رژیم‌ ستم‌ شاهی‌ حضور فعال‌ داشت‌.

وی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنان‌ شور و نشاط‌ انقلابی‌ خود راحفظ‌ کرده‌ و در سنگرهای‌ مختلف‌ به‌ خدمت‌ پرداخت‌. با شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌ به‌ جبهه های نبرد شتافت و با شهید بزرگوار «دکتر مصطفی چمران» در گروه جنگهای نامنظم در جنوب کشور همرزم بود و در عین حال نیز به عنوان‌ خبرنگار عکاس‌ خبرگزاری‌ جمهوری‌اسلامی در‌ جبهه‌ها‌ فعالیت داشت و در کنار رزم ونبرد با متجاوزین، با دوربین‌ و ذهن‌ خلاقش‌ به ‌ثبت‌ وقایع‌ جنگ‌ پرداخت‌.

او لحظات‌ ایثار و دلاوریهای‌ رزمندگان‌ اسلام‌ را به‌ثبت‌ می‌رساند و خاطرات‌ بیشماری‌ را در قالب‌ عکس‌ و فیلم‌ برای‌ آیندگان‌ به‌یادگار گذاشت‌. ایمان‌، اعتقاد، شجاعت‌، جسارت‌ و احساس‌ نیاز در ثبت‌ وقایع‌ جنگ ‌تحمیلی‌ از او مردی‌ پولادین‌ ساخته‌ بود که‌ حاصل‌ کار ارزنده‌اش‌ بدست‌آوردن‌ مقام‌ اول‌ یک‌ نمایشگاه‌ عکس‌ با شرکت‌ 75 عکس‌ حرفه‌ای‌ و آماتور شد.

کاظم اخوان

کاظم‌ اخوان‌ با توجه‌ به‌ دیدگاه‌های‌ عقیدتی‌ خود از آنجا که‌ حق‌ و باطل‌ را فقط‌ در درون‌ مرزهای‌ ایران‌ نمی‌دید، بدنبال‌ یورش‌ وحشیانه‌ جنایتکاران ‌صهیونیست‌ به‌ لبنان‌، با علم‌ به‌ خطرات‌ موجود در راه‌ به‌ عنوان‌ خبرنگارعکاس‌ خبرگزاری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ عازم‌ بیروت‌ شد تا در این‌ جبهه‌ نیز به‌ ثبت‌ جنایات‌ و فجایع‌ آمریکا و اسرائیل‌ و غاصبان‌ قدس‌ بپردازد و بتواند در افشای‌ جنایت‌ پیشه‌ گان‌ تاریخ‌ نقش‌ داشته‌ باشد.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    آخی حیف این دلیر مردان دولت چرا پی گیری نمی کنی.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس