کد خبر 437480
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

یک نشریه آلمانی در قالب تعدادی پرسش و پاسخ به مهمترین مسایل درباره همه‌پرسی امروز یونان پاسخ داده است.

به گزارش مشرق، حدود 10 میلیون یونانی امروز درباره اینکه شروط تروئیکای اروپایی برای اجرای برنامه‌های ریاضتی را رد کنند یا بپذیرند در همه‌پرسی شرکت می‌کنند. نشریه آلمانی «اشپیگل» مهمترین پرسش‌های مربوط به این همه‌پرسی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

*مردم یونان در چه مواردی در همه‌پرسی شرکت می‌کنند؟

این همه‌پرسی به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا مردم یونان با شروط مورد نظر تروئیکا یعنی (‌صندوق‌بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) برای دریافت وام از طرف‌های اروپایی موافقند یا خیر.

*این همه‌پرسی چه مشکلاتی دارد؟

یونانی‌ها نمی‌دانند که دقیقا درباره چه چیز در انتخابات شرکت می‌کنند. چرا که همه‌پرسی درباره اسناد ناتمام مذاکراتی برگزار می‌شود که ناگهان به پایان رسید. مردم هم  در مدت زمان یک هفته فرصت هیچ راهکاری برای دسترسی به اطلاعات نداشتند. سیپراس نیمه شب 27 ژوئن، اعلام کرد که این همه‌پرسی برگزار می‌شود.

*آیا مردم یونان درباره خروج از منطقه یورو تصمیم می‌گیرند؟

خیر. این همه‌پرسی فقط به این مربوط است که آیا یونانی‌ها شروط اتحادیه اروپا درباره دریافت وام را می‌پذیرد یا خیر و ارتباطی به ادامه حضور یا خروج از منطقه یورو ندارد. با این حال این همه‌پرسی زمینه را برای همه‌ طرف‌های موافق و مخالف برای خروج یا ادامه حضور در منطقه یورو مساعد می‌کند. مخالفان دولت یونان که از ادامه برنامه‌های ریاضت اقتصادی در کشورشان حمایت می‌کنند، رای منفی مردم را زمینه‌ساز خروج کشور از منطقه یورو می‌دانند. « ژروم دیسلبلوئم» رئیس گروه یورو معتقد است که ادامه حضور یونان در منطقه یورو در صورت چنین رایی، دشواریی‌هایی را به دنبال خواهد داشت. با این حال دولت سیپراس چنین دیدگاهی ندارد و مردم را تشویق کرده است که در این همه‌پرسی با رای منفی شرکت کنند. اما همچنان برخی از مقامات پیشین یونان از رای آری حمایت کرده‌اند.

۹ پرسش و پاسخ درباره همه‌پرسی امروز یونان

برگه رای همه‌پرسی

*چه کسانی می‌توانند در همه‌پرسی شرکت کنند؟

در مجموع 9.8 میلیون نفر واجد شرکت در انتخابات هستند و از میان آنها 4.7 میلیون نفر مرد و 5.1 میلیون تن زن هستند و برای رسمیت یافتن این انتخابات باید دست‌کم 40 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند.یونانی‌های خارج از کشور هم می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند به این منظور روز شنبه چندین پرواز ویژه از بروکسل و لندن به مقصد آتن برنامه ریزی شد و دوشنبه هم 4 پرواز بازگشت درنظر گرفته شده است. برخی اخبار از یونان حاکی از آن است که مردم این کشور همچنان در روز انتخابات، با استفاده از دستگاه خودپرداز پول‌های خود را بانک خارج می‌کنند.
 

*چند حوزه رای‌گیری وجود دارد؟ و چطور عمل می‌کنند؟

19هزار و 449 حوزه رای‌گیری ایجاد شده است که در همه آنها کمیته‌ای 5 نفره بر سلامت انتخابات نظارت دارد. در مجموع حدود 100 هزار نفر برای برگزاری همه‌پرسی بسیج شده‌اند. کار شمارش آرا هم به عهده همین افراد است. هرکدام از این افراد 75 یورو به علاوه هزینه رفت‌وآمد خود را دریافت می‌کنند. کسانی که از محل زندگی خود بسیار دور شده‌اند 100 یورو بیشتر دریافت خواهند کرد. رای‌گیری امروز از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده و ناظران بر رای‌گیری از 6 صبح تا 11 شب در حوزه‌های رای‌گیری حضور خواهند داشت. حدود 24 هزار وکیل و کارمند دادگاه هم از دیگر حاضران در حوزه‌های رای هستند.

*همه‌پرسی چقدر هزینه‌ای دارد؟

تاکنون اطلاعات رسمی در این مورد منتشر نشده است. اما نشریات یونانی هزینه‌های همه‌پرسی را 110 میلیون یورو تخمین زده‌اند. با این حال یکی از وزرا هزینه همه‌پرسی را 50 میلیون یورو و دیگری 20 میلیون یورو اعلام کرده‌اند. در هر حال هزینه همه‌پرسی قابل توجه است و ارتش به وسیله بالگرد و کشتی برگه‌های رای را به نقاط دورافتاده هم برده است.

*نتیجه همه‌پرسی کی اعلام می‌شود؟

حوزه‌های رای‌گیری ساعت 7 به وقت محلی بسته می‌شوند و بلافاصله شمارش آرا آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که نخستین نتایج همه‌پرسی ساعت 9 شب اعلام شود. اما نتیجه قطعی روز دوشنبه منتشر خواهد شد.

*رای منفی مردم در این همه‌پرسی چه پیامدی برای اهداف ریاضتی در اتحادیه اروپا خواهد داشت؟

دولت یونان معتقد است که با رای منفی به این طرح، موضع یونان در مذاکره با طرف‌های مقابل تقویت خواهد شد. اما مخالفان بر این باورند که این رای می‌تواند زمینه را برای خروج یونان از منطقه یورو و به وجود آمدن مشکلات اقتصادی بیشتر فراهم کند.موسسات مالی اروپایی که طرف مذاکره‌کننده با یونان هستند به این مذاکرات  اینطور نگاه می‌کنند که چه رویکردی با یونان داشته باشند. آنها نمی‌خواهند که یونان را از منطقه یورو اخراج کنند. برخی سیاستمداران اروپایی از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم همین نظر را دارند.

*رای آری چه پیامدی خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد اعلام موافقت مردم یونان با شروط تروئیکا به معنای کاهش حقوق‌ بازنشستگی و احتمالا افزایش مالیات‌ها خواهد بود. دولت یونان و طرف مقابل برای دریافت کمک‌های بیشتر رایزنی خواهند کرد.اصلاحات ساختاری برای یونان در دستور کار قرار خواهد داشت. مخالفان رای آری، این وضعیت را پیروزی برای بانک‌ها، دلالان و نئولیبرال‌ها می‌دانند و آن را تهدیدی برای اقتصاد یونان ارزیابی می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس